*Articolul este un fragment din cartea Battlegrounds: The Fight to Defend the Free World, publicat de H. R. McMaster în https://outline.com/JyMnhc
Textul de față este o traducere neoficială a versiunii originale în limba engleză.
- Orașul interzis
În data de 8 noiembrie 2017, Air Force One a aterizat la Beijing, marcând începutul unei vizite de stat găzduite de președintele Chinei și al Partidului Comunist, Xi Jinping. Încă din prima mea zi de activitate în calitate de consilier pentru securitate națională al președintelui Donald Trump, relația cu China a fost o prioritate. Inclusiv pentru rolul cheie pe care China îl joacă în ceea ce președintele Barack Obama a identificat ca fiind cea mai mare provocare cu care se va confrunta succesorul său: cum să reacționeze față de programele nucleare și rachetele Coreei de Nord.
La sfârșitul anilor 1970, tezele abordării americane în relația cu China erau următoarele: după ce a fost primită în ordinea politică și economică internațională, China va juca după reguli, își va deschide piețele și va privatiza economia. Pe măsură ce țara va deveni mai prosperă, guvernul chinez va respecta drepturile poporului său și se va liberaliza din punct de vedere politic. Aceste ipoteze s-au dovedit a fi greșite.
Viziunea fundamental diferită pe care China o are asupra lumii a ridicat însă multe alte probleme legate de natura și viitorul relației dintre această țară și Statele Unite.
De la venirea la putere a lui Deng Xiaoping, la sfârșitul anilor 1970, tezele abordării americane în relația cu China erau următoarele: după ce a fost primită în ordinea politică și economică internațională, China va juca după reguli, își va deschide piețele și va privatiza economia. Pe măsură ce țara va deveni mai prosperă, guvernul chinez va respecta drepturile poporului său și se va liberaliza din punct de vedere politic. Aceste ipoteze s-au dovedit a fi greșite.
China a devenit o amenințare, deoarece liderii săi promovează un model închis, autoritar, ca alternativă la guvernarea democratică și economia pieței libere. Partidul Comunist Chinez nu numai că a consolidat un sistem intern care sufocă libertatea umană și extinde controlul autoritar; ci și exportă acest model și conduce la elaborarea de noi norme și a unei noi ordini internaționale care ar face lumea mai puțin liberă și mai puțin sigură. Efortul Chinei de a-și extinde influența este evident în militarizarea insulelor artificiale din Marea Chinei de Sud și în desfășurarea capacităților militare în apropiere de Taiwan și în Marea Chinei de Est. Dar natura integrată a strategiilor militare și economice ale Partidului Comunist Chinez [este cea care] îl face deosebit de periculos pentru Statele Unite și pentru alte societăți libere și deschise.
În timpul vizitei noastre de stat, Xi și consilierii săi s-au bazat foarte mult pe istorie pentru a-și transmite mesajul – subliniind anumite subiecte și evitându-le pe altele. John King Fairbank, istoricul de la Harvard și părintele sinologiei americane, a remarcat în 1948 că pentru a înțelege politicile și acțiunile liderilor chinezi, perspectiva istorică nu este „un lux, ci o necesitate”.
Delegația americană, din a cărui componență făceau parte președintele Trump, însoțit de prima doamnă, secretarul de stat Rex Tillerson și ambasadorul SUA în China, Terry Branstad, a primit prima lecție de istorie în timp ce a vizitat Orașul Interzis, sediul împăraților chinezi timp de cinci secole. Am fost însoțiți de Xi, soția sa și alți lideri chinezi de rang înalt. Mesajul, transmis în conversații private și declarații publice, precum și în reportajul tv oficial, a fost în concordanță cu discursul lui Xi, ținut cu trei săptămâni în urmă, la cel de-al 19-lea Congres al PCC: Partidul Comunist Chinez urmărește „marea întinerire a națiunii chineze”. După cum a descris-o Xi, întinerirea includea prosperitatea, efortul colectiv, socialismul și gloria națională– visul Chinezesc. Orașul Interzis a fost fundalul perfect pentru ca Xi să-și prezinte determinarea de a „se apropia de centrul scenei mondiale și de a aduce o contribuție mai mare umanității”.
Orașul Interzis a fost construit în timpul dinastiei Ming, care a condus China din 1368 până în 1644 – o perioadă considerată a fi o epocă de aur în ceea ce privește puterea economică a Chinei, controlul teritorial și realizările culturale. În timpul acestei dinastii, Zheng He, un amiral din flota Ming, a făcut șapte călătorii în jurul Pacificului de Vest și Oceanului Indian, cu mai mult de o jumătate de secol înainte de Cristofor Columb. „Navele sale de comori”, printre cele mai mari nave de lemn construite vreodată, au adus obiecte din toate părțile lumii cunoscute. Dar, în ciuda succesului celor șapte călătorii, împăratul a concluzionat că lumea nu are nimic de oferit Chinei. A ordonat ca navele cu comori să fie scufundate și porturile chineze închise. Perioada care a urmat- în special secolele XIX și XX – este văzută de Xi și de alți lideri chinezi, ca pe o perioadă anormală în care națiunile europene și, mai târziu, Statele Unite au obținut dominația economică și militară.
La fel ca spectacolul de închidere a Jocurilor Olimpice de la Beijing din 2008, care a plasat inovația tehnologică modernă în contextul a 5.000 de ani de istorie chineză, turul Orașului Interzis a fost, se pare, un memento al faptului că dinastiile chineze s-au considerat, mult timp, în centrul Lumii. Arta și stilul arhitectural al clădirilor reflectă crezul social confucianist: ierarhia și armonia se potrivesc și sunt interdependente. Împăratul și curtea sa conduceau din Sala Armoniei Supreme, cea mai mare clădire din Orașul Interzis. Marele Tron era înconjurat de șase stâlpi de aur, gravați cu dragoni pentru a evoca puterea unui împărat al cărui stat domnește peste tianxia: adică peste „tot ceea ce este sub cer”.
Imaginile vizitei noastre în Orașul Interzis difuzate în China și în restul lumii au fost menite să proiecteze încrederea în Partidul Comunist Chinez, dar se putea simți, de asemenea, o nesiguranță profundă – o lecție de istorie care a rămas nemenționată. În însăși alcătuirea sa, Orașul Interzis părea să reflecte acest contrast între încrederea exterioară și reținerea interioară. Cele trei săli mari din centrul orașului au fost menite nu doar să impresioneze, ci să se și apere de amenințările care ar putea veni atât din exterior, cât și din interiorul zidurilor orașului. După sfârșitul dinastiei Han, în anul 220, provinciile centrale ale Chinei au fost conduse doar jumătate din timp de o autoritate centrală puternică. Chiar și în acea perioadă, China a fost supusă unei invazii străine și tulburărilor interne.
Dacă cineva din delegația americană ar mai fi avut îndoieli cu privire la viziunea Chinei cu privire la relația sa cu Statele Unite, monologul lui Li le-a eliminat. El a început cu observația că, după ce și-a dezvoltat deja baza industrială și tehnologică, China nu va mai avea nevoie de Statele Unite. El a respins preocupările SUA cu privire la practicile economice și comerciale neloiale, indicând faptul că rolul SUA în viitoarea economie globală ar fi doar de a oferi Chinei materii prime, produse agricole, și energie pentru a alimenta producția industrială și de consum.
Împăratul Yongle, Zhu Di, care a construit Orașul Interzis, era mai preocupat de pericolele interne decât de posibilitățile unei alte invazii mongole. Pentru a identifica și elimina adversarii, împăratul a înființat o rețea de spionaj bine pusă la punct. Pentru a preîntâmpina orice fel de opoziție din partea savanților sau birocraților, el a ordonat execuțiile nu doar a suspecților de lipsă de loialitate, dar și a familiilor acestora. Partidul Comunist Chinez a folosit tactici similare secole mai târziu. La fel ca Xi, împărații care au stat pe tronul sofisticat din inima Orașului Interzis au practicat un stil distant și autocratic de guvernare, stil vulnerabil la corupție și amenințări interne.
Liderii PCC cred că au o fereastră îngustă de oportunitate strategică de a-și întări conducerea și de a revizui ordinea internațională în favoarea lor: înainte ca economia Chinei să meargă prost, înainte ca populația să îmbătrânească, înainte ca alte țări să-și dea seama că partidul urmărește întinerirea națională pe cheltuiala lor, și înainte de alte evenimente neprevăzute, cum ar fi pandemia de coronavirus, care face vizibile vulnerabilitățile ivite în cursa pentru a depăși Statele Unite și realizarea visului chinez.
Ghidul nostru ne-a arătat locul în care ultimul ocupant regal al Orașului Interzis, împăratul Puyi, a fost deposedat de putere în 1911, la vârsta de 5 ani, în timpul revoluției republicane din China. Puyi a abdicat în mijlocul „secolului umilirii”, o perioadă a istoriei chineze pe care Xi i-a descris-o lui Trump când cei doi lideri s-au întâlnit la Mar-a-Lago, cu șapte luni înainte de vizita noastră în China. „Secolul umilirii” a fost epoca nefericită în care China a experimentat fragmentarea internă, a suferit înfrângerea în războaie, a făcut concesii majore puterilor străine și a îndurat o ocupație brutală. Umilința a început odată cu înfrângerea Chinei de către Marea Britanie în Primul Război al Opiumului, în 1842. S-a încheiat cu înfrângerea Japoniei imperiale în 1945 și victoria comunistă în Războiul Civil Chinez din 1949.
Ultima noastră întâlnire a vizitei de stat, în Sala Mare a Poporului, a fost cu Li Keqiang, premierul Consiliului de Stat și șeful titular al guvernului Chinei. Dacă cineva din delegația americană ar mai fi avut îndoieli cu privire la viziunea Chinei cu privire la relația sa cu Statele Unite, monologul lui Li le-a eliminat. El a început cu observația că, după ce și-a dezvoltat deja baza industrială și tehnologică, China nu va mai avea nevoie de Statele Unite. El a respins preocupările SUA cu privire la practicile economice și comerciale neloiale, indicând faptul că rolul SUA în viitoarea economie globală ar fi doar de a oferi Chinei materii prime, produse agricole, și energie pentru a alimenta producția industrială și de consum.
Liderii Chinei cred că au o fereastră îngustă de oportunitate în a-și consolida dominația și revizuirea ordinii internaționale în favoarea lor. Părăsind China, am fost și mai convins decât înainte de faptul că este necesară o schimbare dramatică în politica SUA. Orașul Interzis trebuia să transmită încredere în întinerirea națională a Chinei și revenirea ei pe scena mondială ca mândru regat de mijloc. Dar, pentru mine, a expus temerile, precum și ambițiile care conduc eforturile Partidului Comunist Chinez de a extinde influența Chinei de-a lungul frontierelor sale și dincolo, și de a recâștiga onoarea pierdută în timpul „secolului de umilire”. Temerile și ambițiile sunt inseparabile. Ele explică de ce Partidul Comunist Chinez este obsedat de control – atât pe plan intern, cât și extern.
Liderii partidului cred că au o fereastră îngustă de oportunitate strategică de a-și întări conducerea și de a revizui ordinea internaționale în favoarea lor: înainte ca economia Chinei să meargă prost, înainte ca populația să îmbătrânească, înainte ca alte țări să-și dea seama că partidul urmărește întinerirea națională pe cheltuiala lor, și înainte de alte evenimente neprevăzute, cum ar fi pandemia de coronavirus, care face vizibile vulnerabilitățile ivite în cursa pentru a depăși Statele Unite și realizarea visului chinez.
Partidul Comunist Chinez nu are nicio intenție de a juca după normele asociate dreptului internațional sau cele ale schimburilor comerciale. Strategia globală a Chinei se bazează pe co-optare sau constrângere în țară și în străinătate, precum și pe disimularea naturii adevăratelor intenții ale Chinei. Ceea ce face ca această strategie să fie puternică și periculoasă este natura integrată a eforturilor partidului în cadrul guvernului, industriei, mediului academic și armatei.
Și, în general, obiectivele Partidului Comunist Chinez contravin idealurilor și intereselor americane.
2. Cele trei fronturi
Pe măsură ce China își urmărește strategia de co-optare, constrângere și disimulare, intervențiile sale autoritare au devenit omniprezente. În China, toleranța partidului pentru exprimarea și disidența liberă este minimă, eufemistic spus. Politicile represive și manipulative din Tibet, cu majoritatea sa budistă, sunt bine cunoscute. Biserica catolică și, în special, religiile protestante, în creștere rapidă, îi preocupă profund pe Xi și pe oficialii partidului. Bisericile protestante s-au dovedit greu de controlat, din cauza diversității și descentralizării lor, iar partidul a îndepărtat crucile de pe vârfurile clădirilor bisericii și chiar a demolat unele clădiri pentru a da un exemplu. Anul trecut, eforturile Beijingului de a controla Hong Kong-ul au provocat proteste susținute, care au continuat până în 2020 – proteste pentru care liderii chinezi au dat vina pe străini, așa cum se întâmplă de obicei. În Xinjiang, în nord-vestul Chinei, unde uigurii etnici practică în principal islamul, partidul a trimis cel puțin 1 milion de oameni în lagăre de concentrare. (Guvernul neagă acest lucru, dar The New York Times a publicat anul trecut documente secrete incriminatorii, inclusiv relatări ale unor discursuri cu ușile închise ținute de Xi pentru unii demnitari, care invocau politica „absolut nicio milă”).
China intenționează să înființeze un nou “sistem tributar” printr-un efort masiv organizat în cadrul a trei politici care se suprapun, și care poartă numele „Made in China 2025”, „Inițiativa Belt and Road” și „Fuziunea Militar-Civilă”.
Liderii de partid au accelerat construirea unei supravegheri a populației fără precedent. Pentru cei 1,4 miliarde de chinezi, propaganda guvernamentală la televizor, și nu numai, este o parte a vieții de zi cu zi. Universitățile au eșuat în a învăța conceptele „liberal occidentale” despre drepturile individuale, libertate de exprimare, guvern reprezentativ și stat de drept. Studenții din universități și licee trebuie să ia lecții despre „Gândirea lui Xi Jinping asupra socialismului cu caracteristici chineze pentru o nouă eră”. Filozofia președintelui în 14 puncte este subiectul celei mai populare aplicații din China, care solicită utilizatorilor să se conecteze cu numărul de telefon mobil și numele real înainte de a putea câștiga credite citind articole, scriind comentarii și completând teste grilă. Un sistem de credit social personal se bazează pe urmărirea activității online și a altor activități pentru a determina gradul de adeziune față de prioritățile guvernului chinez. Scorurile populației determină eligibilitatea pentru împrumuturi, angajare guvernamentală, locuințe, beneficii de transport și multe altele.
Eforturile partidului de a exercita controlul în China sunt mult mai cunoscute decât eforturile sale de dincolo de granițele ei. Aici, din nou, insecuritatea și ambiția se consolidează reciproc. Liderii chinezi își propun să pună în aplicare o versiune modernă a “sistemului tributar” pe care împărații chinezi l-au folosit pentru a stabili autoritatea asupra statelor vasale. În cadrul acestui sistem, regatele puteau face comerț și se puteau bucura de pace cu imperiul chinez în schimbul supunerii. Liderii chinezi nu se sfiesc să afirme această ambiție. În 2010, ministrul de externe al Chinei le-a spus în mod real omologilor săi, la o reuniune a Asociației Națiunilor din Sud-Estul Asiei (ASEAN): „China este o țară mare, iar dvs. sunteți țări mici.” China intenționează să înființeze un nou “sistem tributar” printr-un efort masiv organizat în cadrul a trei politici care se suprapun, și care poartă numele „Made in China 2025”, „Inițiativa Belt and Road” și „Fuziunea Militar-Civilă”.
„Made in China 2025” este conceput să ajute China să devină o putere științifică și tehnologică în mare măsură independentă. Pentru a atinge acest obiectiv, partidul creează monopoluri de înaltă tehnologie în China și deposedează companiile străine de proprietatea lor intelectuală prin furt și transfer forțat de tehnologie. În unele cazuri, companiile străine sunt obligate să se intre în asociere cu societăți chineze înainte să li se permită să își vândă produsele în China. Aceste companii chineze au în mare parte legături strânse cu partidul, făcând de regulă transferul proprietății intelectuale și tehnicilor de fabricație către guvernul chinez.
„Inițiativa Belt and Road” necesită peste 1 trilion de dolari pentru investiții noi în infrastructură în regiunea Indo-Pacifică, Eurasia și nu numai. Adevăratul său scop este de a plasa China în centrul rețelelor comerciale și al rețelelor de comunicații. În timp ce inițiativa a avut la început o primire entuziastă din partea națiunilor care au văzut oportunități de creștere economică, multe dintre aceste națiuni au realizat în curând că investițiile chineze au venit la pachet cu obligații.
Inițiativa Belt and Road a creat un model standard de clientelism economic. Beijing-ul oferă mai întâi țărilor împrumuturi de la băncile chineze pentru proiecte de infrastructură de amploare. După ce țările se îndatorează, partidul obligă liderii să se alinieze agendei de politică externă a Chinei și a obiectivului de a înlocui influența Statelor Unite și partenerilor cheie ai acesteia. Deși liderii chinezi prezintă adesea aceste oferte ca fiind win-win, majoritatea au doar un singur câștigător real.
Tactica Chinei variază în funcție de puterea sau slăbiciunea relativă a statelor țintă. Atunci când întreprind proiecte de investiții la scară largă, multe țări cu instituții politice slabe cedează corupției, ceea ce le face și mai vulnerabile la tacticile chineze.
Pentru țările în curs de dezvoltare cu economii fragile, Belt and Road stabilește o capcană nemiloasă a datoriilor financiare. Atunci când unele țări nu sunt în măsură să își poată plăti împrumuturile, China tranzacționează datoriile pentru a obține controlul porturilor, aeroporturilor, barajelor, centralelor electrice și rețelelor de comunicații. Începând cu 2018, riscul de neplată a datoriilor a crescut în 23 de țări cu finanțare Belt and Road. Opt țări sărace care au obținut finanțare Belt and Road – Pakistan, Djibouti, Maldive, Laos, Mongolia, Muntenegru, Tadjikistan și Kârghistan – au deja niveluri de datorie nesustenabile.
Tactica Chinei variază în funcție de puterea sau slăbiciunea relativă a statelor țintă. Atunci când întreprind proiecte de investiții la scară largă, multe țări cu instituții politice slabe cedează corupției, ceea ce le face și mai vulnerabile la tacticile chineze.
În Sri Lanka, actualul premier care a deținut mult timp și funcția de preşedinte al țării, Mahinda Rajapaksa, a contractat datorii cu mult peste ceea ce ar putea suporta țara. El a fost de acord cu o serie de împrumuturi cu dobândă mare pentru a finanța construcția chineză a unui port, deși nu era nevoie aparent de unul. În ciuda asigurărilor anterioare că portul nu va fi folosit în scopuri militare, un submarin din China a andocat acolo în aceeași zi cu vizita premierului japonez Shinzo Abe în Sri Lanka în 2014. În 2017, în urma eșecului comercial al portului, Sri Lanka a fost forțată să semneze un contract de închiriere a portului pentru o perioadă de 99 de ani în favoarea unei întreprinderi chineze de stat.
Noua avangardă a Partidului Comunist Chinez este o delegație de bancheri și oficiali ai partidului, cu pungile pline de bani. Corupția permite o nouă formă de control de tip colonial, care se extinde cu mult peste rutele de transport maritim strategic din Oceanul Indian, Marea Chinei de Sud sau în alte părți.
Politica fuziunii militar-civile este cea mai totalitară dintre cele trei gheare ale Chinei. În 2014, și apoi din nou în 2017, partidul a declarat că toate companiile chineze trebuie să colaboreze pentru colectarea informațiilor. „Orice organizație sau cetățean”, spune art. 7 din Legea națională a informațiilor din China, „va sprijini, ajuta și colabora cu serviciile de informații de stat în conformitate cu legea și va păstra secretele activității de informații naționale.” Companiile chineze lucrează alături de universități și institutele de cercetare ale Armatei de Eliberare a Poporului.
Fuziunea militar-civilă încurajează întreprinderile de stat și private ale Chinei să achiziționeze companii cu tehnologii avansate, sau să dețină un capital minoritar semnificativ în acele companii, astfel încât tehnologiile să poată fi aplicate nu doar în avantaj economic, ci și militar și de informații. Sunt urmărite tehnologii furate în domenii precum cel spațial, cibernetic, biologic, inteligență artificială și energie. Pe lângă spionaj și cybertheft din partea Ministerului Securității Statului, partidul mai angajează unii studenți și savanți chinezi din S.U.A. și de la alte universități străine și laboratoare de cercetare.
Cybertheft-ul chinez este responsabil pentru ceea ce generalul Keith Alexander, fostul director al Agenției de Securitate Națională, a descris drept „cel mai mare transfer de avere din istorie”. Ministerul Chinez al Securității Statului a folosit o echipă de hacking cunoscută sub numele de APT10 pentru a ținti companiile americane din industriile de finanțe, telecomunicații, electronice de consum și medicale, precum și laboratoarele de cercetare NASA și Departamentul de Stat al Apărării, extrăgând proprietăți intelectuale și date sensibile.
Uneori, finanțarea pentru apărare din SUA sprijină transferurile de tehnologie din China. Unul dintre numeroase exemple este Grupul Kuang-Chi, descris în mass-media chineză drept „o întreprindere militar-civilă”. Grupul Kuang-Chi a fost fondat în mare parte pe baza meta-materialelor obținute în urma unei cercetări finanțate de Forțele Aeriene ale Statelor Unite la Universitatea Duke.
Cybertheft-ul chinez este responsabil pentru ceea ce generalul Keith Alexander, fostul director al Agenției de Securitate Națională, a descris drept „cel mai mare transfer de avere din istorie”. Ministerul Chinez al Securității Statului a folosit o echipă de hacking cunoscută sub numele de APT10 pentru a ținti companiile americane din industriile de finanțe, telecomunicații, electronice de consum și medicale, precum și laboratoarele de cercetare NASA și Departamentul de Stat al Apărării, extrăgând proprietăți intelectuale și date sensibile. De exemplu, hackerii au obținut informații personale, inclusiv numere de securitate socială, pentru mai mult de 100.000 de persoane, angajați ai marinei americane.
Armata Chinei a folosit tehnologii furate pentru a urmări capacități militare avansate de mai multe tipuri și a scoate de pe piață companiile americane de apărare. Producătorul chinez de drone Dà-Jiāng Innovations (DJI) a controlat peste 70% din piața mondială în 2017, datorită prețurilor scăzute de neegalat. Sistemele sale fără echipaj au devenit chiar cele mai folosite drone comerciale de către armata americană până când au fost interzise din motive de securitate.
Spionajul chinez are succes, în parte, deoarece partidul este capabil să inducă cooperarea, cu sau fără voie, a persoanelor fizice, companiilor și liderilor politici. Companiile din Statele Unite și alte economii de piața liberă adesea nu raportează furtul tehnologiei lor, deoarece se tem să nu piardă accesul pe piața chineză, să dăuneze relațiilor cu clienții lor sau să fie supuse unei investigații federale.
Cooptarea se transformă în constrângere atunci când chinezii cer companiilor să adere la viziunea mondială a Partidului Comunist și să renunțe la criticile asupra politicilor sale represive și agresive. Când unui angajat al Marriott, care folosea un cont de socializare al companiei „i-a plăcut” un tweet pro-Tibet în 2018, site-ul și aplicația companiei hoteliere au fost blocate în China timp de o săptămână, iar angajatul a fost concediat sub presiunea guvernului chinez. În octombrie anul trecut, când Daryl Morey, directorul general al echipei de baschet Houston Rockets, a postat pe Twitter referitor la susținerea protestatarilor din Hong Kong, televiziunea chineză de stat a anulat difuzarea jocurilor.
Partidul Comunist Chinez a depus, de asemenea, o gamă largă de eforturi de a influența și manipula viața politică din țările vizate. În Australia și Noua Zeelandă au fost descoperite eforturi chineze sofisticate de a cumpăra influență în universități, de a mitui politicieni și de a hărțui comunitatea din diaspora chineză pentru a milita în favoarea Beijing-ului.
III. Empatia strategică
După cum nota nu demult Hans Morgenthau, americanii au tendința de a vedea lumea exclusiv în raport cu Statele Unite și de a considera că desfășurarea evenimentelor viitoare depinde în primul rând de deciziile sau planurile SUA, ori de adoptarea de către ceilalți a modului său de gândire. Această tendință se numește narcisism strategic și se află la baza vechii presupuneri menționate mai devreme: aceea că o integrare mai aprofundată a Chinei în sistemul internațional va avea un efect de liberalizare a acestei țări și va modifica comportamentul său în lume.
Partidul Comunist Chinez nu își va liberaliza economia sau forma de guvernământ. Nu are de gând să respecte regulile internaționale deja consacrate – mai degrabă va încerca să le submineze și, în cele din urmă, să le înlocuiască cu reguli ce corespund mai bine intereselor chineze. China va continua să-și îmbine forma de agresiune economică, inclusiv prin practici comerciale neloiale, cu o campanie susținută de spionaj industrial.
Dar există o altă metodă de a concepe modul în care se comportă statele: empatia strategică. Conform istoricului Zachary Shore, empatia strategică presupune încercarea de a înțelege modul în care ceilalți văd lumea și cum aceste percepții, împreună cu emoțiile și aspirațiile lor, influențează politicile și acțiunile acestora. Perspectiva empatiei strategice, coroborată cu istoria și experiența, conduc la un set foarte diferit de asumpții cu privire la China – unele care sunt susținute de fapte.
Partidul Comunist Chinez nu își va liberaliza economia sau forma de guvernământ. Nu are de gând să respecte regulile internaționale deja consacrate – mai degrabă va încerca să le submineze și, în cele din urmă, să le înlocuiască cu reguli ce corespund mai bine intereselor chineze. China va continua să-și îmbine forma de agresiune economică, inclusiv prin practici comerciale neloiale, cu o campanie susținută de spionaj industrial. În termeni de proiectare a puterii, China va încerca în continuare să obțină controlul asupra locațiilor geografice strategice și să stabilească zone de control absolut.
Orice strategie de reducere a amenințării politicilor agresive ale Chinei trebuie să fie bazată pe o evaluare realistă a pârghiilor pe care SUA și alte puteri exterioare le au în modificarea evoluției interne a Chinei. Influența acestor puteri externe are limite structurale, deoarece partidul nu va abandona practicile pe care le consideră cruciale pentru menținerea controlului. Cu toate acestea avem la îndemână unelte importante, pe lângă puterea militară și politica comercială.
În primul rând, acele calități liberale occidentale pe care chinezii le consideră slăbiciuni sunt de fapt puncte forte. Liberul schimb al informațiilor și ideilor oferă un avantaj competițional extraordinar, un excelent motor al inovației și prosperității. (Unul din motivele pentru care Taiwanul este considerat o amenințare atât de puternică pentru Republica Populară, îl reprezintă faptul că oferă un exemplu la scară redusă, dar în același timp elocvent, al unui sistem economic și politic de succes, care este mai degrabă liber și deschis decât autocratic și închis.)
Multe universități, laboratoare de cercetare și companii din statele care susțin domnia legii și drepturile individuale sunt, conștient sau nu, complicii Chinei în eforturile acesteia de folosire a tehnologiei pentru a facilita represiunea împotriva propriului popor și pentru a îmbunătăți capabilitățile militare chineze.
Libertatea presei și libertatea de exprimare, combinate cu o aplicare temeinică a domniei legii, au expus tacticile de afaceri chineze în diferite țări și au arătat că Republica Populară Chineză nu este un partener de încredere. Diversitatea și toleranța în societăți libere și deschise pot da impresia unei dezordini, dar ele reflectă aspirațiile noastre umane fundamentale și au și un sens practic. Mulți chinezi-americani care au rămas în SUA după masacrul din Piața Tiananmen au fost în prima linie a inovațiilor din Silicon Valley.
Dincolo de concentrarea pe punctele forte pe care Partidul Comunist Chinez le consideră slăbiciunile noastre, există și pași explicit defensivi pe care trebuie să îi luăm. Aceste măsuri includ următoarele:
- Multe universități, laboratoare de cercetare și companii din statele care susțin domnia legii și drepturile individuale sunt, conștient sau nu, complicii Chinei în eforturile acesteia de folosire a tehnologiei pentru a facilita represiunea împotriva propriului popor și pentru a îmbunătăți capabilitățile militare chinezești. Pentru tehnologiile cu dublă-folosință, sectorul privat ar trebui să caute parteneriate noi cu cei care împărtășesc angajamentele pentru economiile de piață, guvernare reprezentativă și domnia legii, nu cu cei care acționează împotriva acestor principii. Multe companii sunt angajate în asocieri sau parteneriate care ajută China să își dezvolte tehnologii potrivite pentru securitatea internă, precum supraveghere, inteligență artificială și biogenetică. Într-unul din multele exemple, o companie cu sediul în Massachusetts a vândut echipamente de prelevare ADN care a ajutat guvernul chinez să urmărească uigurii în Xinjiang. (Între timp, compania și-a întrerupt vânzările.) Companiile care susțin cu bună știință eforturile Chinei de a-și persecuta propriul popor sau de a-și construi capabilități militare amenințătoare trebuie penalizate.
- Multe companii chinezești care sunt implicate direct sau indirect în abuzuri ale drepturilor omului în propria țară sau violează tratatele internaționale sunt listate la bursele americane. Aceste companii beneficiază de investitori americani și din alte state occidentale. O scanare mai riguroasă a piețelor de capital din SUA, Europa și Japonia ar ajuta la restricționarea complicității corporatiste și investiționale față de agenda autoritară a Chinei. Economiile de piață libere, precum a noastră, controlează majoritatea capitalului mondial, astfel, influența pe care o avem este mult mai mare decât cea pe care o folosim.
Poate că bravada lui Li Keqiang și a altor oficiali urmărește să insinueze ideea unei Chine suverane peste tot ce se află sub cer, dar mulți dintre cei aflați sub cer nu sunt și nici nu trebuie să fie de acord.
- Folosirea de către China a marilor companii de telecomunicații pentru controlul rețelelor de comunicații și internet din exterior trebuie contracarată. Nu trebuie să mai existe dispute cu privire la nevoia de a ne proteja împotriva companiei multinaționale de tehnologie Huawei și cu privire la rolul său în aparatul chinez de securitate. În 2019, o serie de investigații au adus dovezi incontestabile cu privire la gravele pericole de securitate națională asociate cu o largă gamă de echipamente de telecomunicații Huawei. Mulți dintre angajații Huawei sunt folosiți în același timp și de Ministerul chinez al Securității de Stat și de ramura de intelligence a Armatei de Eliberare a Poporului. Tehnicienii Huawei au folosit informații interceptate prin telefoane pentru a ajuta lideri autocrați din Africa să spioneze, să localizeze și să anihileze oponenți politici. Dezvoltarea infrastructurii, cu precădere cea 5G, pentru crearea de rețele sigure, care protejează informații sensibile și private, trebuie să constituie o prioritate pentru cooperarea multinațională între societățile liberale.
- Trebuie să ne apărăm împotriva agențiilor chineze care coordonează operațiuni de influențare în străinătate, precum Ministerul Securității de Stat, Departamentul de Muncă al Frontului Unit și Asociația Studenților și Cercetătorilor Chinezi. În același timp, ar trebui să maximizăm interacțiunile și experiențele pozitive cu poporul chinez. Statele Unite și alte societăți deschise și libere ar trebui să ofere mai multe vize și posibilități de obținere a cetățeniei pentru mai mulți chinezi – cu menținerea măsurilor de securitate. Chinezii care intră în contact cu cetățeni din statele libere vor fi mai înclinați să critice politicile propriului guvern – fie că o fac din străinătate sau atunci când se întorc acasă.
- SUA și alte națiuni libere trebuie să vadă în comunitățile de expatriați puncte forte. Diaspora chinezească – atunci când este protejată de amestecul și spionajul propriului guvern – poate contrabalansa semnificativ propaganda și dezinformarea propagată de Beijing. Investigațiile și expulzările care vizează agenții Ministerului Securității de Stat și al altor organisme ar trebui orientate nu doar înspre protejarea statului țintă ci și înspre protejarea expatriaților chinezi care locuiesc acolo.
Fără o contraofensivă eficientă a SUA și a statelor care împărtășesc aceeași viziune, China va deveni tot mai agresivă în promovarea economiei sale planificate și a modelului politic autoritar. Vizita de stat la Beijing –și expunerea la puternica combinație de insecuritate și ambiție a Chinei – mi-a întărit convingerea că SUA și alte state trebuie să renunțe să vadă China mai ales prin prisma aspirațiilor Occidentale. Dacă o concurăm agresiv, avem de ce să fim încrezători. Comportamentul Chinei însuflețește opoziția printre statele care nu vor să devină vasali. În plan intern, înăsprirea controlului duce, de asemenea, la stimularea opoziției. Poate că bravada lui Li Keqiang și a altor oficiali urmărește să insinueze ideea unei Chine suverane peste tot ce se află sub cer, dar mulți dintre cei aflați sub cer nu sunt și nici nu trebuie să fie de acord.
H. R. McMaster este general al armatei americane și fost consilier al președintelui Trump pe probleme de securitate națională. În prezent predă la Universitatea Stanford.