Rolul MAI în desfăşurarea procesului electoral/ Reclamaţiile privind procesul de votare/ Care sunt următorii paşi pentru a intra cu totul în Spaţiul Schengen/ Eforturile MAI de a scăpa România de traficul de droguri/ Urmează o mare reformă în MAI/ Cum poate fi reformat statul în interesul cetăţenilor
Moderator: Bogdan Chirieac
Invitat în studio: Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne
Bogdan Chirieac: Bună ziua, stimați telespectatori DC News TV, stimați cititori DC News, stimați ascultători Radio DC News! Omul momentului la noi în studio, după alegerile din 9 iunie, este vorba despre ministrul de Interne și Vice-premier al Guvernului României, domnul Cătălin Predoiu. Bună ziua, domnule ministru! Bine ați revenit în studioul nostru.
Cătălin Predoiu: Bună ziua! Bine v-am regăsit!
Bogdan Chirieac: Haideți să facem o analiză a alegerilor complicate, care au avut loc pe 9 iunie, alegeri comasate, europarlamentare și locale, cinci buletine de vot de cetățean, problemele care au apărut, cum au apărut, de ce s-a întâmplat. Cum a văzut Ministerul de Interne aceste alegeri?
Cătălin Predoiu: Procesul electoral presupune două tipuri de activități, unele care sunt intrinseci exprimării opțiunilor politice, exprimării votului și unele, dacă vreți, care sunt extrinseci, care țin în principal de ordinea publică și siguranța cetățenilor în acest proces electoral. Ministerul Afacerilor Interne are, cu preponderență, sarcini în cea de-a doua categorie de proceduri și de atribuții care țin de ordinea publică, siguranța cetățeanului și buna desfășurare a procesului electoral în afara secțiilor de vot. Există o componentă a Ministerului Afacerilor Interne, respectiv prefecturile, care au o serie de atribuții care țin de procesul electoral propriu-zis, dar care sunt înainte de exprimarea dreptului la vot, respectiv prefecturile care înainte de vot colectează materiale electorale, adică buletine de vot, în principal, procese-verbale tipizate și le distribuie către primării și birourile electorale. Prefecturile. După ce aceste materiale ajung acolo, în birourile electorale, la secțiile de vot mai departe, prefecturile, ele însele, nu mai au niciun fel de amestec în procesul de exprimare a votului. Ulterior, pe durata exprimării votului, deci în ziua votului și pe durata campaniei electorale, bineînțeles, Jandarmeria și Poliția au atribuții care țin de ordinea publică. Deci acestea sunt atribuțiile Ministerului de Interne care sunt extrinseci, dacă vreți, procesului propriu-zis efectiv de exprimare a dreptului la vot, de numărare a voturilor, de întocmire a proceselor-verbale, de împachetare a acestora, de expediere și așa mai departe. Aceste atribuții țin, dacă vorbim de partea organizatorică, de primării, deci de autorități locale și dacă vorbim de partea propriu-zisă, a gestionării exprimării voinței politice, a dreptului la vot, de birourile electorale. De aceea, eu aș vrea să încep pur și simplu prin a mulțumi celor peste 84.000 de cadre ale Ministerului Afacerilor Interne, care, pe durata campaniei electorale și pe durata exercitării votului, ca și în zilele care au urmat, și-au exercitat atribuții în această zonă de ordine și siguranță publică, cum mulțumesc și Aparatului Prefecturilor și prefecților pentru exercitarea propriilor atribuții în pregătirea procesului de vot, cum spuneam, distribuția materialelor electorale, procesarea prevederilor legale, instructaje cu membrii birourilor electorale și așa mai departe. Deci peste 84.000 de oameni din Ministerul de Interne au stat la datorie…
Bogdan Chirieac: Și au făcut ce anume?
Cătălin Predoiu: …cele trei zile premergătoare, în timpul și ulterior exercitării dreptului la vot, zi și noapte. Și peste 9 milioane de oameni și-au exercitat dreptul la vot în liniște, în general. Au fost evenimente care au fost imediat aplanate de organele Ministerului de Interne și care s-au întors acasă după ce și-au exercitat acest drept la vot în cele 18.955 de secții de vot. Nu am cuvinte să mulțumesc acestor oameni, care repet, zi și noapte, au fost la datorie. Nimeni nu a fost rănit, nu am pierdut nicio viață.
Bogdan Chirieac: Dar nu ne așteptăm la așa ceva.
Cătălin Predoiu: Procesul a fost liniștit și calm, efectiv într-o normalitate.
Bogdan Chirieac: Asta e normalitatea.
Cătălin Predoiu: Sigur, au fost incidente, inclusiv în ziua votului în afara secțiilor de vot, pe care noi le-am abordat în cadrul legal, cu tact, dacă îmi permiteți, chiar cu îndemânare profesională, și care au rezultat, dacă vreți, în o serie de contravenții aplicate, unele dosare penale constituite pentru tulburare de liniște publică, dar, în general, procesul s-a desfășurat, și nu în general, în cvasitotalitatea lucrurilor, procesul s-a desfășurat în liniște și calm. Și asta se datorează inclusiv celor care au vegheat la această liniște și la acest calm. Deci, ca să tragem o primă concluzie, Ministerul de Interne nu are implicare în procesul efectiv de exprimare a dreptului la vot, în modul în care se exercită acest drept în interiorul secției de votare, în contabilizarea voturilor, în numărarea lor, în întocmirea proceselor-verbale. Acestea sunt operațiuni care nu au legătură cu Ministerul de Interne. Iar organizările acolo, din punct de vedere administrativ, inclusiv al transportului, țin de primării, în principal.
Bogdan Chirieac: Asta era întrebarea. Și în interviul pe care l-am luat imediat după alegeri, doamna Clotilde Armand reclama faptul că nu s-a implicat, nu știu cine trebuia să implice, oricine numai domnia sa, nu! De ce au venit atât de târziu mașinile care trebuiau să ia președintele de secție de votare și sacii de voturi, pentru a-i duce la Biroul Electoral Teritorial?
Cătălin Predoiu: Deci, ar trebui să se întrebe pe sine, în primul rând. Deci nu Ministerul de Interne organizează deplasarea.
Bogdan Chirieac: Deci nu maşina Jandarmeriei.
Cătălin Predoiu: Cum să spun?! Legea e înțeleaptă din acest punct de vedere, pentru că ar crea o suspiciune dacă voturile astea ajung în mâinile, să spunem așa, Poliției, Jandarmeriei, Ministerului de Interne, la modul generic, în mașinile Ministerului Afacerilor Interne. Nu știu dacă e în regulă. Poate sunt locuri prin lume unde voturile se cară cu mașinile Poliției. Nu știu dacă e în regulă acolo, dar nu e treaba mea. Ce pot să spun este că legea îmi spune așa: Poliția și Jandarmeria asigură paza transportului voturilor, în mijloacele de transport ale organizatorilor, care nu e Ministerul Afacerilor Interne. Sunt alte instituții! Există o singură nișă, dacă vreți, în care prefecturile sunt implicate în transport, pentru votul la Parlamentul European, ca să fiu foarte precis. Şi de acolo nu au existat niciun fel de incidente. Singurele discuții sunt legate de câteva secții de vot, în care s-a exprimat votul pentru alegerile locale.
Iar acest scrutin privind structurile administrației locale, deci alegerile locale, este organizat de Birouri Electorale și de primării, din punct de vedere administrativ. Deci, în niciun caz nu trebuie întrebat șeful Jandarmeriei sau șeful Poliției, de ce a venit, nu știu ce mașină târziu, ca să îl ia pe şeful de birou electoral de secţie.
Bogdan Chirieac: Ca să vă citez pe dumneavoastră… Ministerul de Interne păzește incinta în care se află sacii de voturi, nu sacii de voturi.
Cătălin Predoiu: Şi e foarte important, ordinea publică în afara și în jurul secțiilor. Şi acolo am avut câteva situații în care am fost puși în cauză și care ridică niște probleme de discutat, după părerea mea, și folosesc acest prilej pentru a-i felicita pe jandarmii din Piața Amzei care au format acel cordon, ca să protejeze… Vedeţi, au protejat mijlocul de transport în care erau voturile, ca să nu se pătrundă la acel mijloc de transport și care au fost provocați, forțați, bruscaţi de către un cetățean care voia să-și croiască drum către acel mijloc de transport în care se aflau voturile.
Bogdan Chirieac: Cetățeanul respectiv va răspunde în fața legii?
Cătălin Predoiu: Bun. Şi aici e o discuție pe care trebuie să o facem. Pentru că, într-adevăr, un deputat, un senator, un membru al Parlamentului este protejat de imunitate parlamentară. O spune Constituția precis pentru ce în articolul 70 – pentru votul său și pentru opinia sa politică. Pentru vot și pentru opinia politică! În rest, potrivit articolului 16 din Constituție, ca orice cetățean este egal în fața legii. Şi mai spune ceva articolul 16, alineatul 1, că e citat doar parțial de multe ori toți – toţi suntem egali în fața legii. Dar mai spune acolo Constituția: și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări. Așa sună tot textul! Trebuie să-l citim pe tot. Egali suntem toți în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări. Şi aliniatul doi spune așa: Nimeni nu e mai presus de lege. Dacă unim cele două articole, veți vedea că şi un ales al poporului are responsabilități. Şi are obligația să respecte legea și autoritățile publice.
Bogdan Chirieac: Este informație publică. Domnul Dan Barna, împreună cu un comando, a încercat să intre în Biroul Electoral de Sector al Sectorului 1. Înțeleg că…
Cătălin Predoiu: Este extrem de regretabil.
Bogdan Chirieac: Poliția și Jandarmeria nu i-au permis accesul, că înțeleg că totuși a intrat, nu?!
Cătălin Predoiu: Nu trebuie ignorate prevederile legale care spun pe ce cale se contestă votul – se contestă numărătoarea lui, orice fel de procedură, până la acces în Justiție. Nu cu forța, nu forțând, nu provocând, nu punând organele de ordine publică, niște oameni care stau zi și noapte și ei acolo şi ca toată lumea beau o gură de apă când mai pot și mănâncă un sandviș când se poate, uzând de autoritate, de faptul că ești persoană publică, care poate are mandat de la popor. Ai un mandat de la popor să faci legi bune! Alt mandat nu ai de la popor!
Bogdan Chirieac: Şi dânşii au reușit să intre în Biroul Electoral de Sector?
Cătălin Predoiu: După cunoștința mea, nu au existat penetrări ale acestor incinte protejate, dincolo de dispozitivele noastre. (…) Au fost situații de conflicte între simpatizanți. Ne-am interpus imediat între ei, cu cordon de jandarmi, s-a dialogat, s-a discutat, în fine, nu s-a precipitat nimeni să folosească forța. Totul a fost, cum se spune, profesional desfășurat și de aceea aș dori să le mulţumesc. Şi dacă tot sunt la capitolul mulțumiri, lăsați-mă să mulțumesc și celor 15.000 de polițiști, pompieri și jandarmi care aseară au stat în stradă, în cele 107 localități în care am avut evenimente din pricina intemperiilor și care au salvat cinci vieți și au protejat peste 130 de proprietăți de inundații.
Bogdan Chirieac: Asta e vorba de starea vremii. Starea vremii politice ne îngrijorează.
Cătălin Predoiu: Da, dar merită menţionat şi nu ştiu dacă aţi văzut aseară… Şeful Brigăzii Rutiere din Bucureşti a stat personal în stradă și a dirijat circulația. Un domn comisar Ionuţ Vlăsceanu. Îl felicit şi pe dânsul!
Bogdan Chirieac: Doamne ajută!
Cătălin Predoiu: Deci, acești oameni își fac treaba și merită respectați și merită tratați ca atare, că nu e corect să-i pui în situații limită. Asta înseamnă cooperarea cetăţeanului!
Bogdan Chirieac: E adevărat, numai că respectul se câștigă prin profesionalism, domnule ministru! Domnul comisar șef Ionuț Vlăsceanu o fi un profesionist desăvârșit. Nu toți cei din subordinea sa sunt așa!
Cătălin Predoiu: Eu sunt primul care spun că nu e nimic perfect, dar când sunt lucruri bune care se fac, hai să le evidențiem!
Bogdan Chirieac: Aici sunt de acord. Spuneți-mi, aveți o experiență uriașă și ca ministru al Justiției, acum vă servește mult şi experiența la Ministerul de Interne. Legislația aceasta electorală cum poate fi îmbunătățită?
Cătălin Predoiu: Și aici este o discuție. Pentru că, vedeți, a fost o ordonanță care a fost coinițiată și inclusiv un lider politic a pus în cauză Ministerul de Interne pe această chestiune, pe acest subiect. Dar Ministerul de Interne a coinițiat strict pe segmentul pe care vi l-am descris privind paza, securitatea, ordinea publică și așa mai departe. Orice legislație e de îmbunătățit. Şi părerea mea este că, indiferent cât de bine a mers un scrutin electoral, din anumite puncte de vedere și subliniez – din punct de vedere al ordinii, liniștii publice, siguranței cetățeanului, a mers perfect aproape! Toată lumea s-a dus în regulă la vot și s-a întors în regulă acasă!
Bogdan Chirieac: Câte incidente ați avut, domnule ministru?
Cătălin Predoiu: Deci, în ziua votului propriu-zis, au fost în jur de 1.537 de incidente, dar care au fost în afara secțiilor. Nu sunt legate de procesul propriu-zis, decât o minoritate dintre acestea și care au fost imediat instrumentate, potrivit procedurilor. Au fost făcute dosare penale unde a fost cazul, au fost contravenții aplicate unde a fost cazul, dar vorbim aici de un procent care a scăzut mult față de alegerile anterioare. Vorbim de incidente minore.
Vă dau exemplu, ca să vorbim la concret. Simpatizanți care înfierbântați au reclamat într-o localitate că primarul a blocat un drum de acces între două străzi, într-o comună, cu o poartă de metal. S-a deplasat Poliția acolo, a făcut proces-verbal, a instrumentat un dosar, a demontat poarta. Între timp, au avut loc și niște altercații. A trebuit să vină o grupă de la Serviciul de Acțiuni Speciale. În final, lucrurile s-au aplanat.
Alt incident. Noaptea, în noaptea votului, undeva tot în țară, două grupuri de simpatizanți au înconjurat secția de vot, au amenințat că se iau la bătaie, că intră în vot că aveau suspiciuni de nereguli cu privire la vot. N-am ce comenta în privința asta, dar, noi am înconjurat la rândul nostru imediat secția de vot, am protejat pe cei care se aflau acolo, s-a discutat cu cele două grupuri de simpatizanți. Până dimineața au plecat acasă toți, nu s-a bătut nimeni, nu a fost nimeni rănit, toată lumea a ajuns acasă.
Sunt nervozități, sunt suspiciuni. Așa e la noi procesul de vot, în anumite locuri! Nu în multe, nu în multe! Repet, au fost 18.955 de secții de vot. Deci, în câte au fost? Numărăm pe degetele de la mâini.
Bogdan Chirieac: Fraudarea alegerilor, în câte secţii de vot?
Cătălin Predoiu: Fraudarea alegerilor. Eu nu am cum să instrumentez fraudarea alegerilor sau să suspicionez din start că se fraudează într-o secție un vot. Dacă sunt astfel de suspiciuni, sunt căi legale. Se face sesizare, se face dosar, ajunge la procuror, îl instrumentează, eventual ajunge în Justiție.
Eu nu sunt în secția de vot. Dacă ceva se întâmplă sub aspectul, cum să spun, securității și siguranței cetățeanului… Nu știu, să spunem că doi oameni în secția de vot se iau la bătaie. Sigur că Poliția sesizată intervine, îi desparte, aplică legea şi așa mai departe. Dar, până când nu se face o sesizare cu privire la frauda unui vot, nu avem a interveni. Iar aceste sesizări se procesează pe niște proceduri foarte clare. Foarte clare!
Deci, ca să revin la întrebarea dumneavoastră, sigur că după orice proces e bine să analizeze. Autoritatea Electorală Permanentă…
Bogdan Chirieac: Urmează o astfel de analiză la nivelul guvernului?
Cătălin Predoiu: E firesc să vedem, să facem analiza a ceea ce s-a întâmplat. Fiecare instituție pe zona ei. Fiecare instituție pe zona ei. De exemplu, noi o să facem pe zona noastră. Evident că o să facem o analiză! Încă suntem angajați, până se termină procesul…
Bogdan Chirieac: Alegerile nu s-au terminat.
Cătălin Predoiu: Păi trebuie să fie declarate terminate, nu Ministerul de Interne le declară. Dar vom face analiză pe zona noastră, să vedem: au fost suficiente trupe sau au fost prea multe. Noi am avut angajați nu numai oameni pur și simplu în teren. Am avut centre, în fiecare județ, de comunicare, unde ajungeau toate informațiile, acestea erau legate cu un centru la București, s-a comunicat online permanent, am avut drone, am avut elicoptere care să supravegheze traficul, să nu se întâmple blocaje rutiere, accidente, și așa mai departe.
Bogdan Chirieac: Dar vreau să înțeleg bine, mașina cu voturi de la Sectorul 1, aceea pe care doamna Armand a trimis-o de-abia prima dată…
Cătălin Predoiu: Nu e mașina noastră.
Bogdan Chirieac: …la 3 după-amiază, ea a fost însoțită, în altă mașină, de organe ale Ministerului de Interne?
Cătălin Predoiu: Deci oriunde s-a cerut pază de transport, am asigurat.
Bogdan Chirieac: Deci pază de transport.
Cătălin Predoiu: Pază de transport.
Bogdan Chirieac: Nu polițistul sau jandarmul în mașina primăriei? Nu. Separat cu mașina poliției.
Cătălin Predoiu: Hai să fiu mai simplu. domnule Chirieac, legea spune așa: aici e votul, aici trebuie să stea Poliția. Nu cu mâna pe vot. Se mută votul de colo-colo, protejează și Poliția, dar nu punem mâna pe vot, nu punem noi mijloace de transport la dispoziție, nu manipulăm noi voturi, nu manipulăm saci, nu manipulăm procese-verbale. Nu e treaba noastră asta, după lege. Treaba noastră e ordinea siguranța publică și paza. Ne-am exercitat. S-au îndeplinit toate misiunile. Repet, nimeni nu a avut viața pusă în pericol, lumea și-a exercitat dreptul la vot. Că sunt contestații cu privire la ce s-a întâmplat în secții, în unele secții, este altă chestiune. Acolo legea spune: sunt proceduri, le urmezi, te duci la procuror, la justiție, după ce ai trecut pe la Biroul Electoral Central, după ce ai parcurs toate aceste etape. Dar nu eu sunt implicat în manipularea votului și a rezultatului lui sau în procesarea lui, nu Poliția, nu Jandarmeria, nu Ministerul de Interne.
Bogdan Chirieac: S-a dovedit că secțiile de votare au fost deschise 15 ore, apoi s-au mai numărat 7 ore voturile, a fost mult de numărat, mai ales că prezența la vot a fost foarte bună, 9.300.000 de persoane. Oamenii ăia n-au dormit, după care au fost ținuți încă, după 22 de ore de nesomn, mulți dintre ei au mai fost ținuți încă o zi, tot nedormiți, fiindcă n-au venit mașinile de la primărie la birourile electorale…
Cătălin Predoiu: La fel și polițiștii afară și jandarmii, și ei la fel deși s-a gândit mai puțin la ei lumea, că ei nu aveau voturile în mână și poate nu erau importanti. La fel și ei. Din pricina acestor dezorganizări punctuale unde au fost, dar repet, întrebați-i pe domnii primari, unde au fost astfel de nereguli.
Bogdan Chirieac: O întrebăm pe doamna Armand și nu poate răspunde. Șefii de secții de votare sunt, în general profesori, persoane de vârsta mea, să știți că eu nu rezist 24…
Cătălin Predoiu: Da, și care fac cu un serviciu public important.
Bogdan Chirieac: Fac un serviciu public esențial. Eu nu pot să stau 24 de ore fără somn. Oamenii ăia au stat, au stat până la 40 de ore fără somn. Că nu mai văd să scriu, deci și erorile posibile pe buletinul de vot sunt datorate oboselii excesive. Nu ar trebui schimbată legislația?
Cătălin Predoiu: Ăsta e un punct în care poate ar trebui AEP-ul să gândească dacă acolo nu trebuie să vină cu o reglementare. Domnule, dacă vezi că ai un primar de rea-credință sau dezorganizat sau un șef de birou care e de rea-credință sau dezorganizat…unele dintre astfel de situații au pus în pericol sănătatea și viața oamenilor.
Bogdan Chirieac: Vedeți! Absolut!
Cătălin Predoiu: Da, așa este. Și atunci ar trebui poate să avem o prevedere legală în care să spună: nu știu, domnule, cineva, instituția x, nu vreau să avansez aici soluții, trebuie discutate în cadrul instituțional și după aia ieșit public și explicat care e soluția și de ce. Dar instituția să aibă puterea de la lege, deci de la popor, pentru că legea e poporul, să vină să spună: domnule, nu te supăra, acest sac de vot îl iau eu, în mijlocul de transport cutare și îl ducem la Biroul Electoral Central și nu ai decât dumneata, domnul primar sau șef de biroul electoral, care ai dificultăți să înțelegi că așa e în alegeri, unii câștigă, alții pierd, nu ai decât să rămâi singur, tu cu băncile și la interviuri faci ce crezi, dar nu ții oamenii, așa cum ați spus dumneavoastră, care vin și fac un efort, fac un serviciu public important, stau la dispoziția cetățenilor, pe loc, cu sacii lângă ei, prizonieri ai unei situații.
Bogdan Chirieac: În unele locuri așa s-a întâmplat.
Cătălin Predoiu: Am văzut și eu la televizor, am primit raport, așa este. Și încă o dată, noi, ca Poliție, Jandarmerie, nu puteam să venim să facem lucrul ăsta, că s-ar fi născut o altă controversă. Cum adică să iei sacii să-i pui în camion…
Bogdan Chirieac: Nu, deocamdată, ar fi împotriva legii.
Cătălin Predoiu: Bineînțeles. Dar în același timp, i-am protejat să nu vina nimeni să-i bată, să nu vină nimeni să îi agreseze, deși au fost tentative pe aici pe colo.
Bogdan Chirieac: E foarte gravă informația care a apărut că un commando condus de domnul Dan Barna a încercat să intre în Biroul Electoral de Sector, spunând că au dreptul, fiindcă sunt candidați.
Cătălin Predoiu: Eu nu am nicio sesizare în sensul că s-a făcut o astfel de penetrare sau poate că așa e, o să verific, dar eu vorbesc la modul de principiu, da? Cu cât ai mai multă responsabilitate de la legi și putere, cu atât trebuie să fii mai moderat, mai reținut, mai calm și întotdeauna de bună credință și să aplici drepturile și puterile pe care le ai, după proceduri, constructiv, și nu să forțezi, nu să împingi mijloacele de ordine în situații limită, ca să provoci un incident și după aceea să reclami un alt incident și un alt incident și un alt incident…
Bogdan Chirieac: Exact, asta se întâmplă.
Cătălin Predoiu: Cât de corect, cât de moral este acest lucru? Întreb.
Bogdan Chirieac: Mitingul neautorizat de aseară, din Piața Victoriei, organizat de doamna Clotilde Armand, probabil că se va repeta în zilele următoare. Veți asigura paza și protecția, chiar dacă este un miting neautorizat?
Cătălin Predoiu: Avem toate mijloacele ca să abordăm astfel de situații, astfel încât să nu ajungem în situații limită, de oameni care își pun integritatea fizică și viața în pericol. A fost, am înțeles, aseară o adunare sporadică destul de, mă rog, puțin ca durată în desfășurare, s-au disipat.
Bogdan Chirieac: A venit furtuna.
Cătălin Predoiu: Vom vedea, vom avea analiză, vom analiza acest lucru, dar oamenii sunt experimentați și pregătiți pentru orice fel de situație, nu îmi fac probleme și am încredere.
Bogdan Chirieac: Sunteți membru al Partidului Național Liberal. Nimeni din PSD nu v-a acuzat că Ministerul de Interne nu și-a făcut datoria.
Cătălin Predoiu: Să știți că noi nu ne-am pregătit pentru aceste alegeri doar cu o zi-două înainte sau trei. Primele remarci, instrucțiuni, principii, dacă vreți, legate de modul în care Ministerul de Interne trebuie să se desfășoare în alegeri, le-am făcut la ședințele operative, ședințe online, cu toată țara, cu toate structurile, încă de anul trecut și am spus, din capul locului, Ministerul de Interne va fi neutru și imparțial și echidistant și transparent în aceste alegeri. Ministerul de Interne nu va fi părtinitor în exercitarea atribuțiilor sale, încercând să favorizeze o tabără politică sau alta. În niciun caz acest lucru. Am luat măsuri ca la modul individual, anumiți membri ai Poliției sau Jandarmeriei sau altor arme din minister să nu se implice, acolo unde am sesizat că sunt semne sau ne-au sesizat cetățeni. Am avut și astfel de situații, nu vă ascund lucrul ăsta. Am procedat la măsuri, am retras polițiștii, câțiva i-am dus în alt județ, am schimbat funcția, am făcut anumite numiri. Am făcut 4-5 mutări de șah prealabil, astfel încât să înțeleagă toată lumea, dar chiar toată lumea, că ceea ce spunem aici, facem, și eu și conducerea Ministerului Afacerilor Interne. Nu sunt singur în acest efort. Și aparatul a răspuns în cvasitotalitate. Și da, dacă au fost două-trei situații unde nici măcar nu s-a demonstrat, dar am avut niște date preliminarii, ca să nu fie niciun fel de dubiu în societate, ca să nu fie niciun fel de îndoială în comunitatea respectivă, am procedat la anumite mișcări administrative care erau în puterea noastră, operativ, și lucrurile s-au desfășurat, cum spuneți dumneavoastră, fără contestație. Nici nu cred că ar avea de ce cineva să spună, dacă e de bună credință că Ministerul de Interne a fost într-un fel sau altul, părtinitor în acest caz. Asta spun de luni de zile.
Bogdan Chirieac: Dar PNL v-a reproşat ceva?
Cătălin Predoiu: Nu, nu am avut niciun reproș. Şi nici la nivel individual, de la alte partide. Am văzut ieri o critică din partea unui partid, e adevărat, pe care nu o înțeleg. Probabil că nu au citit suficient de atent legea sau ceea ce explic eu aici. Poate că, zic și eu așa, n-am fost noi destul de prezenţi, să explicăm să înțeleagă lumea de la început că noi n-avem treabă cu exercitarea propriu-zisă a dreptului de vot.
Hai să spun că poate anumiți cetățeni care nu au tangență foarte mult cu procesul politic ar putea să spună: Domnule, nu știam! Deşi toți trebuie să citim legea. Dar un parlamentar sau un europarlamentar trebuie să știe lucrurile astea, ar trebui să le știe.
Bogdan Chirieac: Deci ei v-au acuzat cu rea-credință?
Cătălin Predoiu: Da, eu resping categoric aceste acuzații. Eu am răspuns printr-un comunicat. Am explicat civilizat în acest comunicat. Nici în acel comunicat nu am răspuns politic. Nici aici, după cum vedeți, mă feresc să fac atacuri politice, tocmai pentru că vreau să protejez… Am răspunderea unei instituții în a fi înainte de a fi un om politic. În momentul în care ești numit într-o funcție, după aceea devii în primul rând responsabil pentru acea instituție. Şi grija mea este ca să reprezint corect Ministerul de Interne.
Bogdan Chirieac: Sunt două partide politice, chiar trei acuma, de azi dimineață, care reclamă fraudare. E vorba despre USR, e vorba despre REPER și e vorba despre SOS România.
Cătălin Predoiu: Eu sunt de profesie avocat. Eu știu că atunci când faci o reclamație trebuie să o și probezi. Structural, în final pierzi dacă nu probezi.
Bogdan Chirieac: Da, dar nu dorește nimeni. Doreşte să facă scandal pentru viitoarele alegeri.
Cătălin Predoiu: Nu am treabă cu astfel de comportamente, nici politice, nici de altă natură, fiecare cu stilul lui, ca să spun așa. Eu, într-adevăr mă bucur, dacă vreți, și oficial, și președintele României și alți oficiali politici s-au exprimat în sensul că procesul s-a desfășurat corect.
Dar, repet, nu e doar meritul Ministerului Afacerilor Interne. Ba, dimpotrivă, cele mai multe atribuții au fost pe zona de AEP, pe zona de comunități locale, de autorități locale – primării, marea lor majoritate dacă nu cvasitotalitatea și-au făcut treaba foarte bine și ei merită felicitări pentru că au muncit și ei – membrii birourilor de secții de votare, membrii birourilor electorale județene, central. Fiecare a avut de muncă în povestea asta!
Sunt controverse legate de câteva secții de vot. Dacă citim rapoartele, cifrele seci, le am aici pe toate, sunt câteva secții de vot din cele 18.955.
Bogdan Chirieac: Ministerul de Interne are vreo treabă cu o posibilă renumărare a voturilor?
Cătălin Predoiu: Nu renumărăm noi voturile, în niciun caz. Deci, repet, așa e și normal să rămână! Principala noastră atribuție trebuie să rămână ordinea şi siguranța publică. Şi, repet, aceste misiuni s-au încheiat bine și foarte bine pe alocuri, în toate județele, inclusiv în municipiul București.
Bogdan Chirieac: Mai rămâne să așteptăm anunțul oficial al AEP vizând alegerile din 9 iunie. Deja este mult întârziat, cu cel puțin 48 de ore. În mod normal, aveam acest anunț miercurea de după duminica alegerilor. Astăzi este vineri, deci lucrurile astea continuă.
Domnule ministru, sunteți cel care ați ridicat MCV-ul pus…
Cătălin Predoiu: Mereu spuneți așa și eu mereu spun: Nu singur!
Bogdan Chirieac: Sunteți cel care a condus echipa care a ridicat MCV-ul României…
Cătălin Predoiu: Și Parlamentul a votat… a fost un succes de țară.
Bogdan Chirieac: Și ați avut un rol fundamental în Air Schengen și Schengen-ul maritim. Putem spera, așa cum ne-au promis unii lideri politici, ca anul acesta să intrăm și în Schengen terestru? Adică să intrăm full în Spațiul Schengen?
Cătălin Predoiu: Eu nu mă cantonez în zona… adică felul meu nu este de a rămâne la latitudinea speranțelor. Noi lucrăm, să știți. Săptămânal, lucrăm pe acest dosar. Cum lucrăm în fiecare săptămână? În fiecare săptămână am cel puțin un contact, echipa mea la fel, cel puțin un contact pe zona dosarului Schengen. Că e vorba de un ministru, că vorbim cu comisarul, că vorbim cu vicepreședintele Comisiei Europene, că vorbim la cabinetul președintelui Comisiei Europene, că vorbim în țară, că ne corelăm în țară cu colegii de la Ministerul de Externe, de la cabinetul premierului, Administrația Prezidențială, cu domnul președinte, ambasadorii…
Deci, nu e așa, că am închis dosarul și așteptăm la toamnă să vedem. O fi, n-o fi și sperăm și ne rugăm între timp! Nu! Fiecare săptămână include acțiuni diplomatice și politice pe zona dosarului Schengen.
Asta este o dimensiune. În ce alt fel muncim pentru dosarul Schengen? Muncim la frontieră! Să știți că migrația ilegală în România, de la an la an, a scăzut cu 73 de procente. A căzut, a scăzut! A scăzut, scăzut!
Bogdan Chirieac: Oricum nu era ridicată!
Cătălin Predoiu: Nu era ridicată?! De ce spuneți că nu era ridicată? A fost principalul capăt de acuzare, între ghilimele… nu intrăm în detaliile astea, da?! A fost mică sau mare anul trecut, nu contează! A scăzut. E important că a scăzut!
Faptul că a scăzut ce arată, inclusiv partenerilor europeni?! Că eu îmi protejez frontiera, că iau măsuri. Că am suplimentat acolo trupele, că am cumpărat 120 de mașini, că au mijloace de termoviziune, că implantăm senzori acum până şi în pământ, că facem achiziție acum. Că am investit zeci de milioane de lei. Că am organizat patrule mixte, că facem grupe operative cu instituții din interior, dar și cu instituții de peste graniță, cu vecinii noștri. Avem proiecte pilot cu toate țările din jur.
Că folosim drone, că folosim elicoptere, că folosesc elicopterul Frontex. Că m-am preocupat și mi-am licențiat piloți de drone cu Ministerul Apărării Naționale și am cvadruplat numărul de supraveghere aeriană cu drone a frontierei României. Că pe granița cu Ungaria a scăzut cu 75% în migrația, pe granița cu Serbia, cu 58%. Și eu vorbesc de primele cinci luni. Pe granița cu Bulgaria cu 44%.
Că vorbesc zilnic cu responsabilii de protecția frontierei. Că vorbesc cel puțin o dată, de două ori pe lună, cu unul din miniștrii din țările vecine pe partea de migrație, combatere trafic și așa mai departe.
Deci, lucrăm permanent, nu stăm, muncim, alergăm tot timpul. Și asta se vede. Deci e și asta o muncă folosită în dosarul Schengen. Pentru că așa cum știu eu, o ştiu și vecinii noștri, știe și Bruxelles-ul, ştiu și austriecii, știe toată lumea…
Bogdan Chirieac: Toată lumea este de acord cu România în Schengen, mai puțin Austria!
Cătălin Predoiu: E un argument, eu v-am explicat cum muncim, că m-aţi întrebat cum muncim în dosarul Schengen. Şi în felul acesta muncim. Pe aceste construcții diplomatice, pe care le-am făcut începând de anul trecut și care au fost și din spate, eu nu zic că a început totul cu mine, Doamne ferește, eu vorbesc de mandatul meu, noi menținem aceste canale deschise, ca în momentul politic potrivit să putem să solicităm și să obținem această decizie a Consiliului JAI, de a extinde acquis-ul Schengen la frontiera terestră a României.
Bogdan Chirieac: Avem speranțe că lucrul acesta s-ar putea întâmpla în acest an?
Cătălin Predoiu: Este un obiectiv pe care premierul l-a asumat şi pe care și eu îl consider fezabil. Deci noi lucrăm pentru anul 2024.
Bogdan Chirieac: Acum în Austria, alegerile nu au limpezit lucrurile, nici europarlamentarele.
Cătălin Predoiu: Se vor limpezi în septembrie.
Bogdan Chirieac: Ungaria preia președinția Uniunii Europene! Credeți că Ungaria ne va sprijini?
Cătălin Predoiu: Am avut o discuție. Am fost la Budapesta, am avut o discuție de câteva ore cu ministrul, cu o echipă foarte mare, pe care am avut-o cu mine. Dânsul a avut, de asemenea, o echipă mare în jurul mesei, ceea ce arată greutatea întâlnirii.
Am avut discuții tête-à-tête cu ministrul ungar. Am mai discutat de atunci de două ori prin videoconferință. Este o prioritate a președinției ungare, asumată de ministrul Sandor Pinter, un ministru foarte respectat în Europa și un bun prieten al României, cu care colaborăm foarte bine. Nu numai pe zona Schengen…
Bogdan Chirieac: Ministrul de Interne al Ungariei este un bun prieten al României?
Cătălin Predoiu: Foarte bun prieten al României, cum și eu sunt un bun prieten al Ungariei, pot să vă declar lucrul ăsta. Și am avut întotdeauna colaborări foarte bune între polițiile noastre, între jandarmeriile noastre, între Poliția de Frontieră…
Bogdan Chirieac: În echipă aţi avut şi reprezentanţi ai UDMR?
Cătălin Predoiu: Nu, din păcate la minister, nu am un secretar de stat UDMR.
Bogdan Chirieac: Poate ar trebui să cooptați pe unul!
Cătălin Predoiu: Dar relaţiile sunt foarte bune! Cu Poliția Maghiară, cu Jandarmeria Maghiară și între ministere. Cum sunt foarte bune şi cu ministerul austriac şi cu ministrul austriac!
Bogdan Chirieac: Cu ministerul austriac relaţiile sunt foarte bune?
Cătălin Predoiu: Da, la două-trei săptămâni avem discuții, sigur. Da, foarte bune, sunt de încredere! Adică nu poți lucra pe fond de neîncredere într-un dosar sensibil. Eșecul e garantat. Dacă dosarul e complicat, mizele politice foarte mari, opinia publică, de asemenea, foarte sensibilă și atentă la acest lucru. Dacă și relația mai e proastă, atunci…
Bogdan Chirieac: Deci dumneavoastră ați dat deoparte componenta politică, care este uneori foarte nervoasă și ați mers pur și simplu temeinic, avocățește, pe lege, pe criterii, plan definit.
Cătălin Predoiu: Știți ce am constatat în câțiva ani de s-au adunat de serviciul public, diplomatic? Componenta de relație personală e foarte importantă în diplomația internațională de astăzi.
Bogdan Chirieac: Este esențială.
Cătălin Predoiu: Foarte importantă. Da, aproape esențială.
Bogdan Chirieac: Politica externă ține, în primul rând, de relațiile personale.
Cătălin Predoiu: Ține și de asta, nu doar de acestea, dar ține și de acestea. Da, e important să poți să îți creezi un partener, un prieten, un interlocutor și să te înțeleagă, să forțeze uneori și în partea lui, să îți dea puțin spațiu altă dată, să se abțină de la o declarație câteodată și asta e important, să poți să-i spui: te rog, nu declara nimic acum pe subiectul ăsta sau declară mâine altceva.
Bogdan Chirieac: Domnule ministru, există posibilitatea ca state care au sprijinit admiterea României în spațiul Schengen, în tot acest interval și după runda de alegeri, să-și schimbe punctul de vedere, devenind noua Austrie?
Cătălin Predoiu: N-am niciun semn în această privință, exceptând o declarație pe care am văzut-o recent în Olanda, dar nu la adresa României.
Bogdan Chirieac: La adresa Bulgariei, probabil.
Cătălin Predoiu: E o declarație făcută…
Bogdan Chirieac: Bulgaria are și ea alegeri, că de asta toată lumea pune preț pe stabilitatea din România, fiindcă Polonia mai se cutremură când și când, Slovacia, Bulgaria…
Cătălin Predoiu: România, orice s-ar spune, a performat la acest capitol, al predictibilității, stabilității în ultimii ani.
Bogdan Chirieac: Un capitol care începe să doară foarte tare România, traficul de droguri.
Cătălin Predoiu: Ieri, am stat o oră cu șeful structurii de Antidrog din România. E o prioritate a ministerului, am stabilit. Am fost, din păcate pentru minister, nu pentru mine, incorect criticat pe o declarație pe care am făcut-o chiar aici, la dumneavoastră și care a fost interpretată într-o cheie defetistă abordării noastre. Dimpotrivă, e o declarație pe care eu am făcut-o la preluarea mandatului, atunci când am spus că situația e gravă și pare că am pierdut războiul. Trebuie să îl câștigăm, am adăugat. Lucrul ăsta…
Bogdan Chirieac: Pierdusem războiul.
Cătălin Predoiu: E o declarație făcută la începutul mandatului. Am discutat mult cu specialiștii, ca să înțeleg și eu de ce a ajuns consumul de droguri atât de acut în România și o să vă spun și ce am făcut pe zona asta, că nu doar discutăm. Sau, dacă vreți începem cu ce am făcut… Ajungem și la fenomen, că dacă nu înțelegem fenomenul, nu apreciem corect nici riscurile în perspectivă, nici ce fac acești oameni care uneori își riscă și viața, să știți, în operațiunile antidrog.
Bogdan Chirieac: Da, aici e o treabă serioasă.
Cătălin Predoiu: Nu dobândim nici încrederea la nivel social că putem combate eficient acest flagel. La modul foarte concret, am suplimentat oamenii care se ocupă de antidrog în mod direct, cu sute de poziții și sute de oameni. Nu pot să dau cifra exactă a tuturor celor implicați în structurile antidrog, pentru că este o cifră clasificată și nu vrem ca rețelele să știe exact ce dispozitive avem și așa mai departe, dar sunt mulți oameni.
Mai mult decât atât, am cerut, cu valoare de principiu, să lucreze mai mult integrat, integrat cu Departamentul de Operațiuni Speciale, integrat cu Serviciile de Informații și Intern și Extern, spun acest lucru, pe lupta antidrog, integrat cu DGA-ul de la noi, cu DGPI de la noi, de la Ministerul de Interne, adică oamenii să colaboreze în acest efort, să pună pe masă tot ce știu și ce au și în termeni de expertiză și de informații. Deci mai mulți oameni și care lucrează mai mult împreună.
Apoi am extins foarte mult colaborarea internațională, am presat, deși termenul nu este corect, pentru că pare cumva că era nevoie să împing pe cineva de la spate. Nu, dar am insistat. Am prioritizat relațiile între poliția noastră și polițiile, în special polițiile din țările vecine. Vă spuneam de bună colaborare cu Poliția Ungară, dar nu numai cu Ungaria avem bună colaborare, avem și cu austriecii, foarte bune operațiuni. Acum, săptămâna trecută, ministrul Karner m-a sunat și mi-a mulțumit pentru o operațiune pe care am făcut-o în comun.
Bogdan Chirieac: Antidrog?
Cătălin Predoiu: Polițiștii români și polițiștii austrieci.
Bogdan Chirieac: Operațiune antidrog?
Cătălin Predoiu: Da. Nu numai antidrog, trafic de persoane…
Bogdan Chirieac: Deci Karner, care se opune admiterii României în Schengen, v-a sunat să vă mulțumească?
Cătălin Predoiu: Și pe noi ne ajută, să știți. Uitați când a fost cazul Cherecheș, ne-am ajutat cu ungurii, cu austriecii, cu italienii au colaborat, cu germanii nu mai spun, unde a fost și identificat și capturat. Bulgarii, iară încercăm să facem cât mai multe legături.
Deci valorificăm toate aceste arme și rezultatele au fost. Să știți că în ultimele 12 luni de zile au fost inițiate peste 1000 de acțiuni operative, adică de anchetă și de acțiuni tehnice în teren pentru destructurarea rețelelor. Din aceste 1000, 400 sunt acțiuni operative de mare amploare. Ce înseamnă mare amploare? Foarte mulți oameni implicați și de partea noastră, dar și targetați, rețea mare de droguri. 1200 kg de droguri capturate din care 200 kg droguri de mare, mare risc, 1.600.000 de pastile confiscate, identificate și confiscate. Am, săptămânal, rapoarte în telefon, îmi vin, săptămânal, operațiuni antidrog. Nu le putem divulga pe toate, pentru că sunt în anchetă. Lucrăm cu procurorii de la DIICOT foarte bine, încercăm să lucrăm și mai bine. Deci să fac eforturi în zona asta, adică noi ducem serios acest război. Dar, în același timp, e bine să știm și care este contextul și cum de s-a instalat acest fenomen în România…
Bogdan Chirieac: Și cum s-a ajuns la această dimensiune? Deci ce anume a determinat tânărul…
Cătălin Predoiu: Înfiriparea a fost în urmă cu mai mulți ani în societatea românească și nu sub forma drogurilor. Vă aduceți aminte de magazinele de vise?
Bogdan Chirieac: Etnobotanice.
Cătălin Predoiu: Da. Acolo a fost fenomenul de la care practic s-a pregătit piață. Adică s-a creat reflexul la unii, obiceiul la alții, ocazional la alții, dar acolo a fost patul germinativ.
Bogdan Chirieac: La etnobotanice.
Cătălin Predoiu: Pentru că s-a creat acest comportament social, de a consuma ceva care îți produce vise. A venit și reacția statului la ceva timp, a incriminat 43 de substanțe printr-o lege specială, în anii aceia, dar a venit la doi-trei ani de zile.
Comportamentul social în zona aceasta, atunci, în anii aceia s-a creat și acele magazine, din datele pe care le-am aflat, în funcțiunea mea, fără a intra în detalii, date clasificate, pe lângă anumite substanțe legale pe care le comercializau, gen îngrășăminte chimice, comercializau și substanțe nelegale sau o serie de substanțe care erau legale și produceau efecte halucinogene, ilariante și așa mai departe.
Bogdan Chirieac: La noi s-a plecat cu punga de aurolac, ca să spunem așa.
Cătălin Predoiu: Și atunci pe patul ăsta germinativ, sa spun așa, rețelele care traficau astfel de substanțe au trecut la substanțe mai sofisticate. Și tot acest context local, care a fost neatent privit mai mulți ani de zile, a explodat în momentul în care pe el au intrat drogurile reale, de risc și de mare risc. Și tot acest context este integrat într-o realitate globală înspăimântătoare, inclusiv european.
Bogdan Chirieac: Nu se mai vând în magazinele etnobotanice, drogurile de mare risc sau se vând și acolo?
Cătălin Predoiu: Nu, nu e vorba de… Nu vindeau nici atunci, dar sub paravanul ăla mai făceau lucrul ăsta.
Realitatea europeană este îngrijorătoare, pentru că a devenit consumul extrem de răspândit în Europa. Porturile europene vestice sunt penetrate de mari rețele de droguri. Altminteri, polițiile naționale se luptă cu tot acest fenomen, dar integrarea internațională nu este la nivelul adecvat, după părerea mea. Adică e o bătălie globală aici. Vorbim de o piață de zeci de miliarde de euro sau dolari, dacă vreți, oricare monedă e valabilă, global vorbind, anual.
Bogdan Chirieac: Și România poate să facă față acestui fenomen?
Cătălin Predoiu: Noi ne luptăm aici, cum v-am spus și vom continua această luptă și vom suplimenta. Situația e îngrijorătoare, dar vă spun că nu e cea mai dramatică din Europa. Vă dau ca exemplu un stat din vestul Europei, n-aș vrea să-l numesc, dar e un stat cu foarte bună reputație în general, în arena internațională, unde anul trecut au fost 600 de explozii asociate producției și traficului de droguri. Domnu Chiriac, 600 de explozii. Șase dacă erau în România, cred că nu mai discutați cu guvernul în ființă.
Bogdan Chirieac: Da, pe bună dreptate.
Cătălin Predoiu: 600. Alt stat, foarte onorabil, din vestul Europei, 55 de omoruri asociate traficului de droguri, anul trecut. Deci zone unde poliția scapă de sub control, vorbim în vestul Europei, situația.
În porturi, la fel, bătălia e foarte grea. Am o informare care a transpărut și în presa internațională chiar, nu toată, sunt anumite rețele organizate atât de bine încât, dacă este capturat un nucleu care operează într-un port, să zicem, din vestul Europei, unde vin marile transporturi, vorbim de containere întregi, automat a doua zi intră în funcțiune un nou nucleu, o nouă echipă care operează și care știe parole, oameni, legături, tot. Să zicem că vine poliția, vin procurorii capturează și al doilea grup, intră în funcțiune automat al treilea grup. E capturat și al treilea grup intră și al patrulea. Sunt organizați pe 4 rânduri de nuclee, de echipe care intră automat, se succed în cazul în care una din….
Bogdan Chirieac: Și trei nuclee sunt plătite degeaba?
Cătălin Predoiu: Şi ele nu știu unii de alţii. Au oameni care coordonează tot, organizați ierarhic. Ăsta e genul de adversar cu care luptăm.
Din fericire, gradul ăsta de sofisticare nu a ajuns în România și luptăm tocmai ca să nu ajungă. De asta e important să destructurăm. Orice lovitură cât de mică este importantă, pentru că nu-i lasă să se organizeze la nivelul ăsta.
Bogdan Chirieac: Dar la noi înțeleg că sunt droguri de 10 lei. Adică aici vorbim de cocaină, vorbim de…
Cătălin Predoiu: Vorbim și de alte cantități. Aud și această critică, de multe ori. Domnule, sunt cantitățile mici! Orice cantitate e importantă. Da, deci într-un an… Ăsta e bilanțul meu. Mare, mic, nu știu, să vină altcineva să facă unul mai bun, nu am o problemă. Dar eu, într-un an de zile, cu acești oameni dedicați, am strâns de pe piață 1.200 kg, din care 200 droguri de mare risc. S-au destructurat 57 de grupuri de crimă organizată, deci rețele organizate, cu șefi, cu oameni de legătură…
Bogdan Chirieac: Dar îi condamnă Justiția sau îi eliberează?
Cătălin Predoiu: Eu sunt convins că da, pentru că probele sunt solide. Se lucrează bine cu procurorii. A, e destul? Nu! Eu sunt primul care spun! Trebuie să continuăm! Ei sunt primii care spun asta! Știm, domn ministru, tragem, e nevoie de mai mult!
Dar, ceea ce e important strategic este să nu-i lăsăm să ajungă la nivelul de sofisticare pe care l-au dobândit rețelele în vestul Europei. Și în Balcani, ca să fiu corect.
Bogdan Chirieac: E o rută principală zona din Balcani, fiindcă nu e atât de bine monitorizată.
Cătălin Predoiu: Este o țară din Balcani care este penetrată de acest trafic în mod masiv și de crimă organizată.
Bogdan Chirieac: Balcanii de Vest, ca să spunem așa, ca să nu dăm nume direct.
Cătălin Predoiu: Deci e o prioritate pentru noi şi înţelegem acest lucru!
Bogdan Chirieac: La Constanţa, după evenimentul cu Vlad Pascu, ați făcut o reformă a inspectoratului…
Cătălin Predoiu: Am schimbat schema de organizare, am suplimentat cu 200 de posturi. Sigur că e un proces care durează.
Bogdan Chirieac: Reforma în Ministerul de Interne va continua?
Cătălin Predoiu: Noi de ce am început cu un proiect pilot?! Pentru că e nevoie, într-adevăr, de o regândire, la scară sistemică, dar nu poți să faci asta, o spun deschis, ar trebui să fii ipocrit, să nu recunosc acest lucru.
Cu patru rânduri de alegeri, în care, gândiți-vă, că numai un rând îți blochează o lună de zile aparatul ministerului și aşa mai departe, nu poți să faci asta! Cu patru rânduri de alegeri într-un an!
Eu nu mă derobez, eu nu sunt genul și aici e simplu să spun asta, nu sunt genul care să mă derobez de la schimbări, de la inovări, de la a încerca să îmbunătățim lucrurile. Reformă, cum se zice, modernizări, îmi place mie să spun mai mult, pentru că am mai făcut sau cel puțin am mai încercat-o și în alte domenii.
Chiar și la Externe, cât am stat patru luni de zile, îmi aduc aminte, în 2009, interimar, am făcut acolo un mini-program de schimbări. Reforma nu numai a Ministerului de Interne, ci a tuturor ministerelor, dacă vreți a statului român, trebuie să înceapă după alegerile generale și prezidențiale.
Bogdan Chirieac: Deci trebuie să înceapă?!
Cătălin Predoiu: Absolut!
Bogdan Chirieac: Mă bucur că spuneţi asta! Fiindcă noi tot insistăm asupra reformei profunde a statului român.
Cătălin Predoiu: Absolut! Premierul acum a cerut anumite măsuri de ajustare și e bine că se face un pas, dar trebuie mers mult mai departe și după alegeri și cu alte legitimitate politică împrospătată după alegeri.
E o muncă de ani de zile, cum de ani de zile cred că n-am avut un grup de specialiști, de experți în structuri administrative, care să stea, să se uite la designul organizațional al ministerelor noastre, dacă el mai corespunde realităților și comenzii sociale. Sau, dacă, nu știu, corespunde ca arhitectură, ca dimensiune mai corespunde?!
Că poate anumite zone ale acestei arhitecturi instituţionale sunt prea mari, bugetofage, altele sunt subdezvoltate?! Poate că trebuie să ducem resurse dintr-o parte în alta. Cineva trebuie să se gândească la treaba asta.
Deocamdată, nu e timp de așa ceva, dar trebuie să fie neapărat după alegeri, dacă vrem să rămânem în pas cu provocările și cu așteptările cetățeanului. Vedeţi că în sectorul privat lucrurile se schimbă altfel, se mișcă altfel. Sectorul privat românesc e perfect adaptat economiei de piață, chiar și relațiilor geo-economice este adaptat, se mișcă imediat și e performant, pentru că acolo nu îți ia sase sau sapte luni sau opt luni sau 12 luni să muți dintr-un loc în altul un om care a greşit. Sau să trebuiască să faci cine ştie ce proceduri birocratice, ca sa redimensionezi un aparat.
Bogdan Chirieac: Credeţi că ar fi nevoie de un viceprim-ministru însărcinat exact cu asta, cu reforma asta?
Cătălin Predoiu: Păi nu o să vă răspund că o să spună lumea, că v-am rugat eu să spuneți asta că-s vicepremier. Nu, dar e ce trebuie…
Bogdan Chirieac: Sunteți vicepremier și ministru de interne stați puțin.
Cătălin Predoiu: Ce ar trebui făcut, după părerea mea, este da, la nivelul guvernului, primul-ministru trebuie să aibă acolo un nucleu de oameni care să n-aibă grija gestiunii de zi cu zi a Ministerului că nu poți să faci și una și alta, n-ai cum și care să aibă această sarcină ca într-un număr de luni sau chiar un an, să zicem, da, la scara acestei provocări nu e mult un an, domnule, da, într-un an, îmi vii cu un audit administrativ și îmi spui ce funcție dintr-un aparat se mai potrivește, cu ce îmi cere legea? Dacă ordinele de ministru se potrivesc cu legea sau nu cumva au rămas în urmă? Dacă căsuța administrativă era acordată la ordine de ministru și la lege sau funcționează de capul ei, așa, că așa s-au obișnuit de-a lungul vremii. Dacă toate lucrurile astea mai sunt adaptate cu nevoia socială și cu ce îmi cere cetățeanul și economia și situația geopolitică; dacă în fine, tot acest asamblaj se încadrează într-o concepție despre ce vrea să fie România? Cum se adresează iar realității unde vrea să lovească între ghilimele.
Bogdan Chirieac: Vă spun eu unde vrea să lovească. Există, poate fi făcută justiția din România să devină funcțională?
Cătălin Predoiu: Da, orice poate fi făcut dacă se vrea și se lucrează cu profesionalism.
Bogdan Chirieac: E complicat.
Cătălin Predoiu: Totul e pe lume complicat, este complicat.
Bogdan Chirieac: Deci, justiția din România s-o faci funcțională în acest moment.
Cătălin Predoiu: Nu vreau să-mi pierd o idee, mi-a venit, mi-ați provocat o amintire și aș vrea să o spun, am citit acum 10 ani o carte a unui gânditor cred că se cheamă Para Ceana sau Cana, un gânditor indian. Și scrie o carte interesantă despre noul sat global, dar și dinamica globală. Și eu cred că e o idee interesantă. Exceptând marile țări ale lumii, nici o altă țară nu își poate asuma să facă totul foarte bine în arena internațională și să fie performantă cu totul în arena internațională. Și uneori nici țările mari nu mai pot reuși acest lucru, pentru că geopolitica și geoeconomia au devenit foarte complicate pe plan internațional.
E greu să performezi peste tot și atunci fiecare țară trebuie să-și aleagă unul, două, trei, zece domenii în care să spună, domnule, eu aici performez. Ăsta e modelul meu, cu asta eu pe piața internațională și sunt competitiv și atrag bani și investiții și bogăție pentru cetățenii mei.
Bogdan Chirieac: Ei care sunt domeniile astea?
Cătălin Predoiu: Nu știu, pot fi resursele minerale, poate să fie apa minerală, da, (…) România e o țară foarte bogată în ape minerale.
Da, poate să fie sportul, nu știu. Poate să fie cultura, că avem oameni de cultură și putem deveni un soft-power cultural, investim în cultură, în educație și să spun domnule, uite, noi suntem cel mai educat popor din Europa. Putem să ne propunem lucrul ăsta în 10 ani. Avem, nu știu, cel mai cel mai mare număr de câștigători de premii literare, zic, nu știu, poate să fie orice.
Toate aceste obiective trebuie să fie urmate de acest aparat administrativ. Înțelegeți?
Bogdan Chirieac: Nu există niciun obiectiv.
Cătălin Predoiu: Există, dar vedeți lucrurile funcționează după o paradigmă care a dat roade. A fost cumva inspirat gândită pe fonduri europene, integrare NATO, UE etc. a funcționat, dar ce vreau să spun este că se închide un ciclu nu numai electoral, se închide un ciclu de dezvoltare și economică și instituțională a României și începe un alt ciclu.
Noi trebuie să gândim foarte bine acest lucru, noi cine? Noi toți, nu doar partidul X sau partidul Y. Ba chiar aș vrea să spun că partidele, dacă vor să facă față acestei provocări pe prima lor grijă, este sigur pe lângă câștigarea puterii, înțeleg că asta e prima grijă a unui partid și e normal să fie cum te organizezi mai bine cu filiale, cu militanți, cu comunicare etc. ca să câștigi votul, să câștigi puterea, legitim. E în logica lucrurilor, dar trebuie să te organizezi.
Bogdan Chirieac: Trebuie să te organizezi.
Cătălin Predoiu: Trebuie să te organizezi și pentru exercitarea puterii. Și cum te organizezi pentru exercitare? Atrăgând competențe în partid. Cum atragi competențele în partid? Iată o mare provocare pentru toate partidele din România. Și cred că toate aceste teme vor fi discutate în campaniile care vin, generale si prezidențiale.
Bogdan Chirieac: Eu cred că nu vor fi campanii. Domnul ministru, vă mulțumim foarte mult pentru participarea la emisiunea noastră. A trecut pe nesimțite.
Cătălin Predoiu: Am divagat cam mult, mă iertați.
Bogdan Chirieac: Nu e nicio divagare, mai ales că chestiunea cu reforma statului sunteți primul înalt demnitar al statului care vorbește deschis despre necesitatea absolută a reformei statului roman. Nu-mi aduc aminte să mai fi vorbit cineva despre lucrul acesta. Poate că au mai vorbit.
Cătălin Predoiu: Nu, au vorbit, au vorbit oameni, acum au fost alegeri locale și alegerile europene, deși alegerile europene ar trebui…
Bogdan Chirieac: Să ducă și la reformă.
Cătălin Predoiu: Pentru că și în Europa se întâmplă lucruri.
Bogdan Chirieac: Mulți spun că au fost cele mai importante alegeri de aici în viitorii 25 de ani.
Cătălin Predoiu: Da, așa este și pot să explic de ce, dar nu mai am spațiu.
Bogdan Chirieac: Vă mulțumesc foarte mult stimați telespectatori, a fost ministrul de Interne al României, Vice-premier al României, domnul Cătălin Predoiu.