Cătălin Predoiu – ministrul Afacerilor Interne:

Domnilor secretari de stat, domnule prefect, domnilor comandanţi de arme, dragi colege și dragi colegi prezenţi aici, în sală, onoraţi reprezentanţi ai presei,

Vă rog să-mi permiteţi să încep prin a-mi exprima recunoştinţa şi, de ce nu, mândria pentru colegii pe care tocmai i-am premiat, dar şi pentru alţi colegi din alte locuri din ţară care au procedat la fel şi au salvat vieţi făcându-şi datoria, pentru colegii lor ar fi făcut acelaşi lucru dacă s-ar fi aflat în împrejurările critice şi limită în care cei premiaţi astăzi au demonstrat că sunt profesionişti, că sunt dedicaţi profesiei lor şi, mai ales, cetăţeanului.

Niciodată nu sunt prea puţine cuvintele pentru a sublinia aceste calităţi profesionale şi morale, precum şi rezultatele lor, beneficiul pentru cetăţeni şi stima, respectul de care ei, colegii lor şi dumneavoastră vă bucuraţi din partea mea personal, din partea conducerii ministerului şi, sunt convins, din partea comunităţilor şi a cetăţenilor.

Încă o dată, mulţumiri şi felicitări. Acţiunea de astăzi nu a fost şi nu este una de imagine şi nu doresc în niciun fel să lăsăm să se înţeleagă că încercăm să captăm simpatie derivată din eroismul acestor colegi. Este un act corect, obligatoriu şi necesar al conducerii ministerului de a remarca şi recompensa pe cei care se disting în acţiune, de a le arăta că se vede ceea ce fac, că este important şi că se bucură de respectul nostru.

Astfel de acţiuni au mai avut loc şi vor continua chiar şi în perioada următoare. La minister avem planificată o nouă acţiune de recompensare a celor care s-au distins în activitate în lunile anterioare, precum şi a celor care au avut de suferit, care au fost răniţi sau atacaţi în exercitarea profesiei lor.

Încă o dată, tot respectul.

Desigur, acţiunea de astăzi nu este ceva nou pentru dumneavoastră. Este aproape o tradiţie, o acțiune obligatorie de încheiere a unei operaţiuni căreia îi acordăm cea mai mare importanţă: operaţiunea „Estival”, sezonul estival — în cazul de faţă, 2025. Aceasta vizează nu doar litoralul Mării Negre, ci întreaga activitate specifică de menținere a ordinii și siguranței publice, a siguranței cetățenilor pe parcursul verii — perioadă în care foarte mulți români circulă, staționează în diverse locuri, altele decât domiciliul, pentru a-și petrece vacanțele și zilele libere, pentru a se bucura de ele în liniște și pace.

De aceea am acordat întotdeauna — și eu, și colegii mei, și dumneavoastră — o importanță deosebită prezenței la Constanța, atât la începerea sezonului estival, cât și la încheierea lui, pentru a trage concluzii, pentru a vedea ce a funcționat, cum a funcționat și ce mai este de făcut.

Nu întâmplător, prezența întregii conduceri a Ministerului Afacerilor Interne, în ceea ce privește ordinea și siguranța publică și intervențiile în situații de urgență, precum și a conducerii armelor, arată importanța pe care o acordăm județului Constanța — un județ extrem de complex sub aspectul provocărilor privind ordinea publică, siguranța cetățenilor și apărarea civilă.

Contextul în care are loc această întâlnire este unul extrem de special. Mobilitatea cetățenilor este accentuată pe durata verii, așa cum s-a arătat și aici. Numai pe litoral au fost peste 1,3 milioane de cetățeni români care au călătorit și au staționat pentru activități de vacanță, și peste 360.000 de autovehicule. Numai aceste două cifre arată dinamica socială și exprimă magnitudinea provocării la care sunt supuse și trebuie să facă față structurile Ministerului Afacerilor Interne.

Sigur că, în ultimii doi ani, această întâlnire – ca și cea de lansare a programului – a avut o conotație specială. Pentru că ne-am propus să evităm orice incident, orice tragedie. Și este al doilea an consecutiv în care programul estival, litoral, se încheie cu îndeplinirea misiunilor fără greșeli grave din partea Ministerului Afacerilor Interne, fără greșeli din partea structurilor sale, fără erori sau situații, chiar obiective, care să fi depășit capacitatea de reacție a colegilor noștri, a dumneavoastră.

Doar câteva cuvinte despre analiza propriu-zisă. În prealabil acestei părți a doua, am avut o sesiune dedicată unei analize sectoriale a intervențiilor, în funcție de armele și structurile implicate. Spun asta pentru reprezentanții presei, care au intrat în partea a doua a ședinței.

Remarc, de asemenea, pozitiv faptul că v-ați aplecat asupra statisticilor, asupra cifrelor, că ați venit cu date și le-ați analizat. Cifrele spun foarte mult dacă sunt analizate corect. Toate prezentările au avut aceste abordări: seriozitate, detaliu, aplicare la fenomen și la realitatea din teren, prin analiză statistică. Ceea ce este foarte bine.

Fără a fi o critică, dar ca o recomandare pentru viitor: luați aceste ședințe și ca un moment în care să identificăm și ce nu merge, ce ar trebui să meargă mai bine, ce ar trebui îmbunătățit. Oricât de bine am performa, știm cu toții că nu există perfecțiune. Sunt convins că nici activitatea noastră – a mea, a dumneavoastră, a oricărui coleg din orice armă și din orice colț al țării – nu este lipsită de aspecte care pot fi îmbunătățite. Și permanent trebuie să avem în vedere acest lucru: ca în fiecare zi să devenim mai buni, mai performanți, mai profesioniști în tot ceea ce facem, exact ca un sportiv de performanță.

Oricât de bine a jucat într-un meci, a doua zi își dorește să fie și mai bun. Și așa este firesc. Sunt convins că sunt aspecte pe care poate nu le simțiți încă așa cum ar trebui să funcționeze sau cum v-ați dori – în viziunea dumneavoastră, a comandanților din teren, a comandanților de substructuri.

(…) Vă aduceți aminte că, în iunie, la începutul sezonului, v-am recomandat să stați de vorbă permanent cu fiecare coleg al dumneavoastră, să fiți în contact cu trupele, să simțiți cum funcționează, să preluați de la ei propuneri, nemulțumiri sau orice sugestie ar avea și apoi să le transmiteți ierarhic pentru a le discuta. Ministerul nostru, conducerea noastră, își propune un dialog permanent cu structurile. Nu există, în viziunea mea și a colegilor mei, un minister rigid, cu un centru închis în el însuși și care, doar din când în când, interacționează cu baza sau cu structurile. Noi am demonstrat acest lucru: faptul că suntem deschiși la dialog întotdeauna, că ascultăm rațional ceea ce ni se spune rațional. Suntem onești și corecți în relația cu dumneavoastră atât când este de bine, cât și când este de rău. Știți foarte bine că n-am ezitat niciodată să pun punctul pe „i” sau degetul pe rană și să spun „aici nu este în regulă, trebuie să ne redresăm”, atunci când a fost cazul. La fel, nu voi ezita niciodată să laud sau să premiez colegi, așa cum am făcut astăzi, atunci când lucrurile merg bine. De aceea, vă rog să aveți toată încrederea să discutați, treaptă cu treaptă, cu comandanții dumneavoastră până în vârful ierarhiei ministerului — la nivel de secretar de stat, ministru — pentru că există deschidere și dorința de a avea acest dialog. Dorim să funcționăm ca o echipă, ca o familie, dar aceasta presupune respect reciproc. În condițiile în care există această deschidere, ne așteptăm ca și demersurile de discutare a problemelor să fie făcute pe bază de respect, într-un mod principial, civilizat și fără ascunzișuri sau subterfugii ori manevre politice. Nu mă refer la politică partizană, ci la acțiuni calculate, menite să suplinească dialogul normal și firesc între structuri și conducători de structuri. Vă rog să rețineți acest lucru și să-l transmiteți mai departe.

Am avut aceeași atitudine și față de sindicate, care nu de puține ori au criticat conducerea ministerului, dar am rămas mereu deschis, principial, extrem de civilizat și respectuos în dialogurile cu dânșii. Mă aștept să avem în continuare acest dialog și, la fel, mă aștept ca și dânșii să apere pe colegii dumneavoastră atunci când sunt atacați incorect în dezbaterile publice, să corecteze anumite percepții greșite despre operațiunile structurilor Ministerului Afacerilor Interne, să fie onești față de propria profesie și, implicit, față de dumneavoastră. Pentru că, în definitiv, despre dumneavoastră este vorba. Nu ajută cu nimic alimentarea atacurilor incorecte la adresa structurilor MAI sau stimularea lor prin răspândirea de informații false. Am închis această paranteză.

Revenind la analiza analizei, aceasta a fost bine realizată. Vă încurajez să veniți și cu propuneri, dacă aveți. Așa cum s-a întâmplat în cazul propunerilor formulate de Jandarmerie, aici, din teritoriu, privind modificarea legislației referitoare la respectarea unor reguli pe plaje și la festivaluri. Sunt fenomene care s-au schimbat ca manifestare față de anii anteriori — cu atât mai mult față de acum 10 sau 20 de ani. Festivalurile, de exemplu: pe vremea liceului meu aproape că nu existau, iar în perioada facultății erau cu totul altfel, cu alte dimensiuni și alte provocări. Este firesc, lucrurile au evoluat. Astăzi, un festival înseamnă o manifestare extrem de complexă: mase mari de oameni, provocări multiple generate chiar de numărul mare de participanți și, în plus, activități de care infractorii încearcă să profite. Dumneavoastră trebuie să fiți la datorie. Într-adevăr, regulile par — sau poate chiar sunt — rămase în urmă sub aspectul echilibrului dintre libertate și siguranța de care cetățenii trebuie să se bucure într-o astfel de manifestare. Este nevoie de o prezență discretă, dar fermă, a instituțiilor statului pentru a proteja cetățenii, nu pentru a-i stânjeni. Pe de altă parte, este necesar să combatem pe cei care încearcă să profite de astfel de aglomerări de oameni, pentru a-și continua activitățile infracționale sau, în cazuri extreme – pe care, din fericire, nu le-am avut până acum și sper să nu le avem niciodată – pentru a răni direct participanții la astfel de festivaluri. Sunt cazuri în alte țări care au arătat cum structurile statelor respective s-au confruntat cu tentative de atentate sau chiar cu atentate. Trebuie să prevenim astfel de situații și să privim cu atenție regulile privind siguranța cetățenilor, inclusiv pe plaje. Pentru că un cetățean iresponsabil sau inconștient nu își pune în pericol doar propria persoană, ci și pe cei din jur – prieteni, rude, care instinctiv sar să-l ajute și ajung și ei într-o zonă de risc – precum și pe salvatori, care la rândul lor intervin în situații-limită.

Ne vom uita cu atenție. Primim aceste propuneri cu deschidere și le analizăm. Nu vă ascund că avem și alte aspecte legislative aflate în analiză la nivelul conducerii ministerului, pentru a propune reforme. Reforme într-un singur sens: să creștem protecția cetățeanului și, în același timp, să creștem eficiența celor care îl protejează, precum și siguranța dumneavoastră.

Aș nota aici, tot într-o paranteză, și recentele cazuri de violență împotriva unor polițiști, care, de asemenea, ne preocupă, unii chiar răniți, spuneam, unii dintre ei vor fi premiați săptămâna viitoare la minister și poate că trebuie să ne uităm mai atent la aceste lucruri. În orice caz, mesajul meu către dumneavoastră și prin dumneavoastră, către colegi, mesajul meu către cetățeni, cei care privesc corect și abordează corect relația cu Ministerul de Interne, dar și către cetățenii care și-au făcut un mod de viață din a comite infracțiuni este că vom sta în spatele dumneavoastră, în spatele celor care apărați ordinea, siguranța publică, protecția cetățeanului și dacă e nevoie, să propunem modificări de legislație, o s-o facem.

Pe baza analizelor pe care le-ați realizat, ca și pe baza celor făcute de conducerile armelor și de secretarii de stat prezenți aici, pe baza documentelor citite pregătind această întâlnire, pot să avansez și eu câteva concluzii pentru sezonul estival 2025.

Prima concluzie: Ministerul Afacerilor Interne, așa cum a anunțat în iunie, s-a angajat cu toate forțele și structurile sale, asigurând numeric un efectiv important pe toate zonele, pe toată plaja de forțe și arme, pentru a ridica nivelul de siguranță al cetățeanului și eficiența dumneavoastră la maximum. Nu cred că există vreo armă exceptată de la acest efort. Toate au fost implicate. Poate doar aviația nu a fost menționată decât de secretarul de stat, dar și acolo au fost intervenții, cum bine știți. Toate structurile Ministerului Afacerilor Interne – de la Poliție, Jandarmerie, Inspectoratul General pentru Imigrări, DSU, IGSU, IGAv – au fost prezente. Să știți că au fost în teritoriu și colegii de la DGA, și colegii de la DGPI. Nu am lăsat pe nimeni deoparte. Ca să fac o glumă: toată lumea a fost la plajă, dar unii au fost cu treabă, cu muncă, și nu în costum de baie. Aceasta este o primă concluzie. Ceea ce am cerut s-a făcut, e în regulă.

Doi: a funcționat principiul integrării acțiunii noastre. Și dumneavoastră, șefii din teritoriu, și dumneavoastră, secretarii de stat, ați dat exemple concrete de situații în care armele au cooperat, și-au armonizat acțiunea, iar rezultatele s-au văzut în eficiență. Spuneam recent, la o ședință cu comanda ministerului, că îmi doresc mai mult de la acest lucru, pentru că au fost situații în care principiul nu a funcționat întotdeauna. Dar, per ansamblu, și mai ales aplicat la acțiunea de pe litoral, pot să spun că principiul care stă la baza strategiei noastre – de a funcționa integrat, colegial, „spate în spate”, cum se spune – dă rezultate. Și va continua să dea rezultate atâta timp cât lăsăm orgoliile deoparte și înțelegem că, indiferent de uniforma pe care o purtăm, suntem parte a aceleiași familii, a aceleiași forțe de apărare a cetățeanului. Nu avem niciun drept să punem între noi și siguranța cetățeanului orgoliul sau mândria noastră.

În același timp, sunt un om realist și îmi dau seama că există, și este firesc să existe, situații care cer dialog: de a lămuri un caz, de a face o analiză post factum acolo unde lucrurile nu au mers. Uneori o armă performează mai bine, alteori alta. Per ansamblu însă lucrurile se echilibrează. Sunteți parte a aceleiași familii – familia Ministerului Afacerilor Interne – și repet: orgoliul nu are ce căuta între noi. Sunteți frați în aceeași responsabilitate și aceeași misiune, cu același scop: protejarea cetățeanului și a comunității.

Trei. Spuneam în iunie că este important să fim prezenți, să avem o prezență echilibrată, ponderată, raportată la context – dar prezență. Prezență fermă, prezență care să dea încredere cetățeanului. Prezență civilizată, cu uniforma în regulă, echipamentul complet și întreținut, cu o relaționare civilizată, modernă, omenească față de cetățean. Prezență din partea unui profesionist care înțelege ce înseamnă nemulțumirea, frica, panica, nervozitatea într-o situație și care își păstrează calmul, respectul, controlul de sine și își face meseria. Această prezență a funcționat.

Pot să vă spun acum că am avut ocazia să călătoresc pe litoral în această vară, nu pentru concediu, ci pentru două-trei acțiuni aici. Am avut și un weekend liber, recunosc, dar am profitat de fiecare ocazie și am călătorit fără să anunț, fără să spun. Am pus o șapcă pe cap, am luat aghiotantul și am mers de colo-colo prin stațiuni. Și s-a văzut prezența dumneavoastră. Prezența a fost foarte importantă, pentru că ea însăși conferă siguranță și transmite un mesaj ferm, vizibil, încă de la început: suntem aici, suntem gata să intervenim.

Patru. Timpul de reacție. Am avut aici, în prima parte a ședinței, exemple concrete. Timpul de reacție a fost foarte bun: la peste 600 de apeluri, timpul de reacție a fost sub 10 minute, ceea ce se încadrează în media ministerului, de șapte minute la nivel național. Este o performanță. La alte 500 și ceva de cazuri, dacă am reținut bine, domnule prefect, timpul de reacție a fost între 10 și 15 minute, ceea ce, ținând cont de distanța dintre stațiuni și lungimea plajelor, este rezonabil. Oricum, este un timp de reacție mai bun decât media europeană și mult mai bun decât în multe alte state europene.

Cinci: am spus că vom acționa și cu mijloace logistice, că vom desfășura tehnica ministerului – de la motociclete până la autospeciale, laboratoare, aviație. Anul acesta, în premieră, am folosit și dronele, așa cum am anunțat, și acest lucru s-a realizat. Îl trecem deci la capitolul pozitiv.

Șase: în mod special, remarc faptul că, în cazurile în care au fost implicați minori – 36 de dispariții de minori – acțiunea a fost 100% cu succes. Toți minorii au fost recuperați. Sunt cazuri extrem de importante, cu impact emoțional și psihologic major asupra familiilor.

Deci, ca o concluzie generală, aș putea spune în două cuvinte: misiune îndeplinită. Programul Estival 2025, Programul Litoral 2025: misiune îndeplinită. Vă felicit și vă mulțumesc! Este obiectivul pe care vi l-am fixat, pe care ni l-am fixat, și este al doilea an consecutiv în care putem declara, fără ezitare, că „Planul general de măsuri pentru creșterea siguranței cetățeanului și a eficienței structurilor Ministerului Afacerilor Interne” a fost îndeplinit.

Ce începe acum? Începe pregătirea pentru sezonul viitor. Dar e o pregătire activă, pentru că ne întoarcem la ceea ce facem zi de zi, cu 25-26.000, uneori chiar 30.000 de colegi în stradă, în fiecare zi, în acțiune. Armata Ministerului Afacerilor Interne este în acțiune zi și noapte. Și de aceea aș vrea să mai fac câteva considerații legate de activitatea noastră în perioada următoare.

Două cuvinte despre contextul în care vom acționa. În primul rând, contextul securitar intern și extern este cel puțin preocupant. Cunoaștem situația de securitate din regiune, cu provocările pe care le aduce inclusiv pe zona de ordine și siguranță publică. Cunoașteți și situația de securitate internă, cu presiuni în creștere pe zona de migrație, cu confruntările săptămânale în combaterea drogurilor, a traficului de persoane și a crimei organizate, cu presiuni tot mai mari și pe zona situațiilor de urgență.

Discutam cu un parlamentar acum câteva zile despre acest lucru. În copilăria noastră, auzeam de o crimă poate o dată, de două ori pe an, undeva în țară. Iar când treceau pompierii pe stradă, ieșeam cu toții să ne uităm, era un eveniment ca de Crăciun. Astăzi, însă, săptămânal avem provocări serioase atât pe ordine publică, cât și pe situații de urgență.

Deci contextul nu s-a simplificat, s-a complicat. Și nu cred că se va simplifica în lunile care urmează. Va dura mult până când vom putea spune: „este liniște în regiune, nu sunt provocări majore în planul ordinii publice interne”.

În plus, la Marea Neagră avem activități economice importante care încep sau urmează să înceapă. Unele sunt deja inițiate, cum sunt forajele din perimetrele petroliere Neptun Deep – un proiect strategic pentru România, dar care ridică probleme de securitate în care și Ministerul Afacerilor Interne este direct implicat.

În acest context, subliniez faptul că Ministerul Afacerilor Interne este unul dintre principalii piloni ai stabilității țării. De acțiunea dumneavoastră, de acțiunea noastră depind liniștea, siguranța publică și protecția cetățenilor și a comunităților într-un context securitar provocator și tensionat.

De aceea, din perspectiva dialogului permanent pe care v-am cerut să-l aveți cu colegii – indiferent de grad, cu trupele, cu oamenii – vă cer să lucrați în continuare pentru consolidarea responsabilității, a spiritului de responsabilitate al fiecăruia, pentru consolidarea conștiinței profesionale și a conștiinței misiunii pe care o avem.

În vremuri dificile se disting caracterele puternice. În vremuri de liniște și pace, fără provocări, e simplu. Dar în vremuri dificile, precum cele de acum, rezistă și stau în picioare doar adevăratele caractere – așa cum ați demonstrat deja, în ansamblul activității voastre. Însă aceste calități nu sunt un dar care cade din cer, nu se găsesc într-o grădină fermecată.

Caracterele, coeziunea, responsabilitatea, capacitatea de sacrificiu și profesionalismul sunt valori care se clădesc zilnic. Iar primii obligați să munciți pentru ele sunteți dumneavoastră, șefii de structuri, fiecare la nivelul lui. Sunteți lideri, v-ați asumat această răspundere și aveți o responsabilitate pentru ceilalți. Primii care trebuie să udați și să creșteți această „plantă” în fiecare zi sunteți voi. Și nu trebuie să tratați lucrurile mecanic, ca o rutină: „business as usual, merg la serviciu, mă întorc acasă”.

Sunteți lideri. Fiți atenți la ce este în jurul dumneavoastră, lucrați cu colegii voștri, explicați-le acest lucru: sunteți un minister de elită, un stâlp al siguranței țării. Avem obligații speciale, în plus față de alți profesioniști.

Trebuie să avem un nivel de conștiință mai ridicat, o capacitate mai mare de înțelegere și absorbție a provocărilor. Nu oricine poate fi cadru al Ministerului Afacerilor Interne. Nu oricine poate fi lider în acest minister. Ai nevoie de calități speciale și de o dedicare aparte. Ai nevoie de o neliniște permanentă, de dorința zilnică de a fi mai bun, de a-ți ridica colegii la un nivel mai înalt și de a proteja cetățenii.

Dumneavoastră v-ați asumat acest rol. Nimeni nu v-a silit. Ați îmbrăcat această uniformă de bunăvoie și ați depus un jurământ. Iar jurămintele se probează în vremuri dificile, nu în vremuri ușoare. De aceea vă chem să rămâneți acolo unde sunteți: la un nivel foarte înalt de profesionalism, disciplină și responsabilitate față de cetățeni. Luați cerința mea ca pe o invitație: să nu pierdeți ce ați acumulat, ce ați construit.

Tot în capitolul contextului în care acționăm, nu pot ocoli „subiectul zilei”: dificultățile pe care Guvernul le are pentru acoperirea deficitului bugetar. Și, pe baza responsabilității voastre crescute de a înțelege lucrurile, vreau să subliniez câteva aspecte.

Acțiunea Guvernului și a Premierului de a reduce deficitul într-un termen scurt nu este doar una contabilă, financiară sau bugetară. Este o acțiune necesară pentru a opri un eventual derapaj al echilibrului macro-financiar al țării, dacă această corecție nu se face la timp. Și este o acțiune pentru a recâștiga încrederea creditorilor care au susținut bugetul cu toate cheltuielile sale în anii anteriori – cu toate cheltuielile sale, inclusiv cu nivele ridicate de dotări logistice și de remunerații salariale.

Mă refer aici la întreg sistemul bugetar, nu doar la Ministerul Afacerilor Interne.

Deci este o acțiune cu bătaie lungă și înțelegem că este una dificilă și dureroasă pe moment. Dar nu trebuie să scăpăm din vedere obiectivul mai larg: acela de a menține țara în echilibru macrobugetar, într-o stare de funcționare stabilă și de a evita un eventual derapaj. Acest lucru trebuie făcut într-un termen foarte scurt, nu avem mult timp la dispoziție.

Bineînțeles că va urma și o focalizare a atenției Guvernului către dezvoltare, către creștere economică și investiții. Nu neglijează și nu va neglija nimeni acest aspect. Am avut discuții în acest sens cu premierul: dezvoltarea și creșterea economică trebuie să se bazeze pe stimularea motoarelor noastre economice – de la capitalul autohton la investițiile străine – folosind atuurile mari pe care le avem, de la energie, la industria digitală, tehnologia informației, până la poziția geopolitică foarte bună, care poate fi valorificată în acest context.

Deci, mesajul meu pentru dumneavoastră este și unul de a avea încredere pe termen mediu și lung. Nu vom rămâne blocați în aceste discuții. Guvernul va lansa politici de dezvoltare și de creștere, care să echilibreze și să calmeze situațiile despre care astăzi se vorbește atât de acut.

Nu mai adaug decât, tot la capitolul context, dezvoltările geopolitice fără precedent, istorice, care se petrec sub ochii noștri în fiecare zi și care schimbă paradigme ce au funcționat de 20, 30, chiar 40–50 de ani. Asta înseamnă că suntem cu toții obligați să ne reformatăm mentalitățile, să abordăm realitatea cu ideea de adaptare permanentă, să înțelegem că nu mai merge „automat”, ca ieri sau ca alaltăieri. Fiecare zi aduce o provocare.

Aceasta are reverberații inclusiv în profesia dumneavoastră. Mai simplu spus: în viitor nu vă veți confrunta doar cu ceea ce știți deja. Pot apărea permanent provocări noi, nu doar în zona de cyber, ci și în zona crimei organizate, a traficului de persoane, a catastrofelor naturale sau industriale. De aceea trebuie să fim mereu în gardă și pregătiți.

În acest context, misiunile noastre pentru perioada următoare rămân canalizate pe aceleași priorități pe care le-am urmărit: combaterea crimei organizate în zona de ordine și siguranță publică, cu principalele sale activități profitabile – traficul de persoane, traficul de droguri – dar și zona de cyber, extrem de importantă. Migrația, unde avem presiuni în creștere, rămâne și ea prioritară. S-a amintit și procesul de evaluare Schengen: trebuie să demonstrăm că, după intrarea în spațiul Schengen, ne menținem standardele de protecție a frontierelor. Apărarea civilă rămâne, fără îndoială, una dintre priorități, alături de celelalte obiective discutate de multe ori la nivelul conducerii armelor și al comenzii ministerului – cele șapte-zece priorități ale noastre, cu particularități pe fiecare zonă.

Însă, în perioada următoare, va trebui să ne gândim și la anumite optimizări administrative – de organizare și eficientizare a activității. Această analiză se desfășoară de mai multe luni, chiar din anul trecut. Am cerut să revedem modul în care structurile noastre sunt adaptate cerințelor și am discutat public acest lucru de câteva ori.

Pe anumite zone, cum ar fi IGSU, măsurile sunt deja pregătite. Vor merge înainte – le rafinăm, le îmbunătățim – dar ele urmăresc scurtarea lanțului de comandă, concentrarea activității, pornind de la o realitate simplă: în ultimii ani, aproape niciodată nu s-a intervenit la situații de urgență doar cu trupele dintr-un singur județ. De regulă, acțiunea a fost combinată, fiind mobilizate și județele limitrofe.

Avem în pregătire astfel de măsuri și pe celelalte zone de ordine și siguranță publică. Am cerut idei din sistem – apropo de dialog și contribuții – și este clar că va trebui să intrăm într-o „dietă administrativă” la nivelul centralei ministerului. Trebuie să vedem dacă putem muta resurse din zona de birou, non-operațională, către zona operațională. Sunt măsuri necesare pentru că, așa cum spuneam, trebuie să ne adaptăm.

Acestea vor fi, în linii mari, preocupările noastre pentru perioada următoare.

Am să închei mulțumind, încă o dată, tuturor pentru rezultatele din perioada estivală. Vă cer să continuați la același nivel de performanță, vă felicit, vă mulțumesc și vă urez mult, mult succes în continuare.

Mulțumesc!