Moderator:  Bogdan Chirieac

Invitat în studio:  Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne

Moderator Bogdan Chirieac: În studioul nostru, așa cum v-am anunțat, ministrul de Interne, domnul Cătălin Predoiu. Bună ziua, domnule ministru!

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Bună ziua. Mulțumesc pentru invitație și la mulți ani! La mulți ani dumneavoastră, telespectatorilor dumneavoastră.

Moderator Bogdan Chirieac: Telespectatorilor și tuturor celor care ne urmăresc în această emisiune. Subiectul este evident – intrarea României în Schengen. Începând cu 1 ianuarie, se va produce efectiv, înțeleg la 31 martie, din motive tehnice cum își aranjează fluxurile pe aeroporturile europene…

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Air și Sea.

Moderator Bogdan Chirieac: Air și Sea. Și naval, e bine. Și vreau să vă întreb ce înseamnă naval Schengen, Air înțelegem mai ușor. Dar haideți să luăm și să discutăm, poate pentru prima dată în detaliu, care a fost povestea Air Schengen și ce înseamnă asta. E o victorie, e o înfrângere, ce este?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Până atunci, dacă îmi permiteți, aș vrea să continui și eu cu urările de an nou bun nu numai pentru telespectatorii dumneavoastră, ci și pentru toți angajații Ministerului Afacerilor Interne și, în general, pentru toți românii. Aș vrea, de asemenea, să-mi execut o datorie firească și să mulțumesc tuturor cadrelor Ministerului Afacerilor Interne care în aceste zile de sărbătoare, de Crăciun și până după Anul Nou, au acționat în regim non-stop. Fie că a fost vorba de polițiști, polițiști de frontieră, pompieri-salvatori, jandarmi, dar și cadre din aparatul administrativ și care au permis desfășurarea acestor sărbători în liniște, pace și fără incidente deosebite.

Sigur că au mai fost situații izolate unde apar astfel de incidente, dar în ansamblu pot să spun că au trecut aceste sărbători cu bine și cred că românii trebuie să știe acest lucru. Au fost în medie angrenate cam 24.500 de cadre zilnic, în regim non-stop, zi și noapte, inclusiv în zilele de sărbătoare și au avut, să spun așa, “parte”, dacă nu greșesc, de 23.159 de intervenții. Deci provocări au…

Moderator Bogdan Chirieac: Și cea mai spectaculoasă Ferma Dacilor.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Aia a fost un pic înainte, dar asta nu exclude ceea ce spun eu acum. Per ansamblu, aceste cadre au acționat cum trebuie și chiar și acolo după ce s-a produs incendiul, au venit foarte prompt. Sunt alte probleme înainte de producerea incendiului și în timpul producerii pe care la ora aceasta Justiția le investighează. Aș mai vrea să dau câteva cifre, dacă îmi permiteți, tot din această perioadă, pentru că sunt relevante, le-am găsit eu, față de perioada similară a anului trecut.

Este îmbucurător că a scăzut numărul infracțiunilor cu violență cu 10 %, deci e important, spune ceva și despre conduita oamenilor. A fost redus numărul de accidente rutiere grave cu 42 % și a numărului persoanelor decedate cu 35 %, deci față de exact aceeași perioadă a anului trecut. Deci, cred eu, că măsurile care s-au luat între timp, dar și o altă abordare, poate a cetățenilor, a participării la trafic, a contribuit la această scădere. Repet, 42 %, o cifră importantă cu care a scăzut numărul accidentelor grave în această perioadă.

Provocări au fost inclusiv la trecerea frontierei, a crescut numărul de persoane cu 20 %, care au trecut frontiera într-un sens sau în altul, în această perioadă. Au fost între 85.000 și 180.000 de cetățeni, care zilnic, în aceste zile, au traversat frontiera, ceea ce a însemnat, sigur, și asta o provocare în sine.

Deci, pentru toate aceste rezultate, aș vrea să mulțumesc colegilor, cadrelor din structurile de forță ale Ministerului Afacerilor Interne și să invit cetățenii să reflecteze la acest efort, pentru că dincolo de neajunsuri pe care noi le avem și sunt conștient de ele, și sunt conștienți și colegii mei de ele, totuși, per ansamblu, e un efort pe care acest aparat îl face ca România să rămână o țară sigură într-un context pe care îl vedem toți.

Moderator Bogdan Chirieac: Până și eu sunt de acord cu asta, subliniind, însă, că nu există pădure fără uscături și la dumneavoastră sunt cam multe uscături, dar, mă rog, e adevărat ce ați spus.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: E adevărat. Noi conștientizăm și încercăm să schimbăm.

Moderator Bogdan Chirieac: Mai ales că ați avut inițiativa aceea, poate apucăm să discutăm, deși subiectul important astăzi este Schengen, cu reforma aparatului, aceea pe care ați început-o în județul Constanța. Important lucrul acesta!

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Da, continuăm și acolo!

Moderator Bogdan Chirieac: Spuneți-ne despre Schengen. Ce înseamnă Air – Schengen, Sea – Schengen? Ce s-a întâmplat, e de rău, e de bine?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Până acum sunt mai multe fațete ale acestui subiect. Pentru mine, cel mai important lucru, e o viziune personală, e faptul că noi am dobândit un alt statut. Suntem statut de țară membră Schengen.

Moderator Bogdan Chirieac: Deci stați puțin, că asta e important. România acum are statut de țară membră Schengen?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Da. Votăm în problemele Schengen, ne spunem părerea acolo, avem ștampila Schengen, trebuie să schimbăm toate ștampilele la frontieră, vor fi un anumit tip de ștampile, avem ștampilele Schengen. O să spuneți că nu înseamnă nimic.

Moderator Bogdan Chirieac: Ba da, înseamnă foarte mult.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Înseamnă, pentru că din acest statut nu te mai poate scoate nimeni decât dacă vrei tu. Dacă îți faci treaba și performezi, nimeni nu mai poate în acest moment să spună: nu mai ești membru în Schengen, ceea ce e important, e important ca profil de țară, e important că s-a marcat un pas înainte.

Deci a fost o acțiune concertată a mai multor instituții din acest stat, a mai multor actori politici și administrativi relevanți, care împreună, armonizat, și-au stabilit un obiectiv și l-au atins. Acest lucru, într-un context atât de complicat, pe care-l putem discuta, cred că e important să discutăm, în sine reprezintă un plus, în sine reprezintă un câștig. Deci simplul fapt că am trecut de la un statut la altul, cred că din punct de vedere politic, acest lucru este cel mai relevant. Cum din punct de vedere practic, eu sunt de acord, nu este un triumf senzațional, nici nu am luat lucrurile în acest fel, nici nu doresc să le prezint în acest fel, nu am văzut acest dosar decât ca pe o sarcină de serviciu, așa o văd și acum, în continuare, pentru că ea continuă. Nu doresc să o instrumentalizez politic în niciun fel, nici în plan personal, nici în plan, eu știu, instituțional, ci pur și simplu, ceea ce îmi doresc în acest moment, dincolo de continuarea cu succes a operațiunii, ceea ce îmi doresc este să înțelegem corect și deplin acest subiect.

Moderator Bogdan Chirieac: Asta încercăm să facem acum.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Pentru că el nu a fost înțeles decât, nu știu, parțial să spun așa, că tot vorbim de un Schengen parțial.

Moderator Bogdan Chirieac: Spuneți-mi cum de și-a modificat Austria punctul de vedere?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Au fost mai multe fronturi pe care s-a lucrat. O iau în ordine ierarhică, spunând de la bun început că fiecare acțiune, pe fiecare front, a avut importanța ei. Pentru că nu se poate reuși doar printr-o singură acțiune de tip, eu știu, individual sau de tip comando diplomatic, între ghilimele, și a fost un front concertat, a fost președintele pe linia sa, primul ministru pe linia sa, ministrul de Externe pe linia sa, ministrul de Interne pe linia sa și fiecare în dreptul lui a făcut ce era de făcut, comunicând exact când a trebuit, armonizându-ne acțiunile și intensificându-le în ultima perioadă. Pot să spun că în ultimele zile, dinainte de Crăciun, a fost o pauză de Crăciun, de ziua de Crăciun și o zi după, și în Ajun de Crăciun am lucrat, a fost pauza de Crăciun, ziua de după, după care s-a reluat imediat până cu o zi înainte de Anul Nou, aceste comunicări au fost zilnic, uneori de la oră la oră, între președinte, premier, cei 2 miniștri, de Interne și Externe. S-a lucrat în foc continuu și fiecare a știut ce face celălalt, nimic nu s-a făcut la întâmplare, nici măcar un telefon poate nu s-a dat fără a se verifica dacă nu s-a mai dat de altcineva, dacă trebuie acolo sau în altă parte, dacă trebuie în acel moment sau puțin mai târziu. Și așa s-a reușit, dacă vreți. Acum, e adevărat că nu a fost o schimbare de la o zi la alta.

Moderator Bogdan Chirieac: Să știți că o parte a presei internaționale, de pildă RFI, dădea ca sigur faptul că nu s-a întâmplat nimic și că nu se va schimba nimic. Erau și oameni politici din România, de la Bruxelles, europarlamentari, care spuneau același lucru.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Eu cred că în lunile următoare românii vor vedea până la urmă dacă s-a schimbat sau nu ceva, atunci când vor călători pe calea aerului, în principal, mai rar probabil pe cale maritimă.

Moderator Bogdan Chirieac: Dar totuși Austria a anunțat că și-a dat acordul în ultima zi a anului trecut…

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Da, dar nu s-a dat de la o zi la alta. Adică aceste semne au existat, comunicările au existat. Primele semne le-am avut, dacă vreți, eu personal, pe frontul meu, poate alții le-au avut mai devreme, nu știu, dar eu, pe frontul meu, să spun așa, pe linia mea de lucru, ca să mă exprim mai pacifist, încă din octombrie am avut semnale că putem disloca poziția. Adică putem convinge, pentru că Austria, o spun încă o dată, nu e o țară care să fie presată, e o țară care poate fi convinsă cu argumente. Și am avut primele semnale că aceste argumente încep să producă, hai să spunem, reflecții. Ce ar fi dacă? Ce s-ar întâmpla dacă? Care ar fi impactul pe noi? Pentru că, la urma urmei, fiecare țară își face propriile socoteli când ia o astfel de decizie.

Și eu cred că nu peste mult timp va veni ziua în care România o să-și facă și ea propriile socoteli când, în calitate de membru deplin al Schengen-ului, cu toate frontierele în Schengen, își va pune problema să ia o decizie politică, dacă să voteze pentru sau contra intrării unui nou membru în clubul Schengen. Și atunci vom analiza din perspectiva interesului nostru de securitate internă, nu numai din perspectiva intereselor europene.

Moderator Bogdan Chirieac: Pe linia dumneavoastră de lucru, spuneți-mi ce ați negociat, cum i-ați convins că totuși a trebuit să aduceți argumente pentru Air Schengen și Sea Schengen, frontierele aeriene și frontierele navale?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Dacă vreți, primul declic, a folosit cineva termenul ăsta, nu-mi aparține, nu mai știu cine l-a introdus în joc, în discuție, primul declic a fost să schimbăm modul de discutare. Adică prima propunere pe care am făcut-o, acceptată de partea austriacă în august a fost să ne concentrăm pe ceea ce ne poate conduce la un rezultat și nu pe cine împiedică. Nu pe faptul că da, eu îndeplinesc criteriile tehnice și, în mod normal, moral, legitim ar fi să intru în Schengen. Austria refuză. Ea motivează cu probleme de migrație, probleme de cadru legislativ european și suntem într-un cerc din care nu mai ieșim.

Și am propus părții austriece să evaluăm ce obiecții are la modul concret. Și făcând acest lucru, primul lucru pe care l-am dat deoparte a fost faptul că România mai are probleme cu migrația ilegală.

Și ăsta este meritul colegilor care au lucrat și lucrează în teren. Faptul că fac o protecție bună frontierei și că cifrele pe migrație ilegală în România au scăzut foarte mult față de anul precedent.

Sigur, este și rezultatul conjuncturii, că principalul flux migratoriu nu trece prin România. Nu trece nici măcar prin Balcani, dacă vreți. Principalul flux migratoriu către Europa este Mediterana Centrală. Deci, de acolo pleacă principalul flux. Din Sahel, Subsahara, nordul Africii, Mediterana și frontiera de sud – Franța, Italia, în principal. Ăsta e principalul flux. Și asta face ca presiunea pe noi să fie mai mică, dar asta nu scade cu nimic meritele noastre.

Deci, primul lucru pe care l-am lămurit cu partea austriacă, repet, pe linia mea de lucru, a fost că nu mai avem o problemă de migrațiune. Am spus, vă rog, nu mai vorbiți de faptul că România are probleme de migrație ilegală. Și, cu cifre în față, pe un dialog constructiv, s-a acceptat acest lucru.

Al doilea lucru pe care, să spunem, l-am reușit chiar din prima ședință, care, din păcate, n-a avut efect și o să vă explic de ce, a fost să invit partea austriacă să nu mai repete întruna poziția Austriei, de respingere a extinderii spațiului Schengen. Pentru că le-am spus: este inutil, cunoaștem poziția dumneavoastră, irită opinia publică din România, irită opinia publică din Austria, pentru că parte din opinia publică din Austria era în favoarea intrării României…

Moderator Bogdan Chirieac: Presa din Austria a fost permanent în favoarea României.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Nu vă aduce nimic în plus, ne canalizează pe o linie de discuție care e moartă, nu poate să aducă niciun rezultat. Hai să lăsăm puțin asta deoparte, hai să ne concentrăm pe cooperare polițienească foarte bună, pe programul pilot pe care îl avem sub coordonarea Comisiei Europene de combatere a migrației ilegale și a traficului de persoane, pe toate lucrurile bune pe care le facem împreună.

Hai să ne concentrăm pe interesele economice pe care le avem și să realizăm că sprijinim interesele economice comune ale celor două țări, că este și în interesul nostru să avem investiții în România dacă noi rezolvăm această problemă, creem un alt tip de relație între cele două țări, o altă atmosferă și așa mai departe, investitorii se simt altfel, și ai dumneavoastră aici și ai noștri, care poate vin să investească aici, că sunt și din aceștia, să știți.

Români, sunt foarte mulți români care muncesc în Austria. Am discutat cu reprezentanți ai unor astfel de comunități și care spun: Da, domnule, noi resimțim această tensiune. Nu ne simțim nici noi bine în toată această conjunctură. Rezolvați cumva lucrurile!

Și partea austriacă, domnul ministru Karner căruia îi mulțumesc pentru acest dialog și care a avut un rol foarte mare în aceste discuții, a spus: În regulă, în regulă. De ce spun că n-a avut efect imediat? Pentru că după aceea a urmat o conferință de presă, la prima întâlnire, și, într-adevăr, a ocolit această declarație, nu a mai început cu această declarație. Ne-am ținut de program, am vorbit de ce ne leagă, ce poate să aducă o construcție între noi, dar, cum era și firesc, la un moment dat, spre finalul conferinței, un jurnalist austriac a insistat pe această întrebare: Dar totuși, totuși, totuși… Sigur că, presat de întrebare, ministrul a spus: Da, poziția a rămas aceeași.

Sigur că toată presa s-a concentrat pe această afirmație și s-a creat cumva percepția că noi am fost acolo să cerem Austriei să-și schimbe poziția, iar Austria a refuzat. Ori, nu a fost așa! Vizita din august a avut cu totul și cu totul alt obiectiv, obiectiv care a fost atins, de care ne-am ținut împreună, și eu și Karner mai departe, că lucrăm împreună pentru un rezultat și să instalăm un alt tip de comunicare între noi.

Deci, percepția a fost cumva diferită față de ce s-a întâmplat în interior. Dar asta nu ne-a descurajat și am continuat și am avut mai multe discuții pe aceste linii, despre care v-am povestit.

Sigur că în paralel am dezvoltat și alte discuții, la nivelul Comisiei, la nivelul președinției și mai ales m-am asigurat să păstrăm sprijinul pe care îl avem din partea celorlalte state membre, care spuneau alături de noi, da, România trebuie să intre în Schengen. Sigur și Bulgaria, pentru că suntem împreună.

Moderator Bogdan Chirieac: Olanda a renunțat la opoziția față de România.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Olanda a renunțat la problemele cu România, adică a renunțat, n-a mai avut probleme cu România începând de anul trecut, din decembrie, odată cu ridicarea MCV.

Moderator Bogdan Chirieac: Da, și anul acesta a renunțat și la Bulgaria, în iarnă.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Anul acesta, după ce bulgarii și-au rezolvat problemele lor pe zona de justiție, aveau niște legi de modificat acolo, s-a schimbat și poziția Olandei, dar mai sunt multe alte state care puteau, sunt statele în general de graniță care au probleme cu migranții, au probleme cu traficul de ființe umane, cu toate aceste provocări, care sunt extrem de fierbinți în acest moment.

Am avut, spre exemplu, recent o bilaterală cu un stat de frontieră din nordul Europei, în care, sigur, m-am asigurat că menține sprijinul pentru România în dosarul Schengen, dar imediat a trecut interlocutorul meu la problemele care îl ardeau pe dânsul, respectiv pe dânsa, că e o doamnă ministru, respectiv potențialul de risc la granița de nord a României cu privire la traficul de arme din Ucraina, traficul de ființe umane, rakeți, droguri și așa mai departe.

Moderator Bogdan Chireac: Și există aceste situații de risc?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: I-am prezentat cifrele, i-am demonstrat cu cifre, cu statistici, inclusiv oficiale, inclusiv Frontex, că ne facem bine treaba acolo și că nu există un fenomen sistemic. Știm cu toții, se mai face trafic de țigări, se mai trec lucruri în neregulă, ne străduim să corectăm, dar nu e vorba de un trafic, de arme nici atât nu e problema, controlăm foarte bine în momentul ăsta situația. Apoi a pus problema instrumentalizării migrației din Belarus și Rusia către țările Europei. Avem o problemă în nord acolo, sunt două state care se confruntă, state europene, cu acest lucru, migranți care sunt direcționați tacit către cele 2 frontiere. Se cheamă, acest fenomen, instrumentalizarea migrației. Ori, pentru a rezista acestui fenomen, noi trebuie în Uniunea Europeană să schimbăm niște reguli, privind solidaritatea în astfel de situații de criză, care să deroge de la dreptul comun, cadrele normale, intru în detalii tehnice. Deci ce vreau să spun cu asta este că fiecare țară are ceva probleme cu migrația, deci își pune problema serios, contextul este foarte dificil și că momentul pe care noi l-am reușit este foarte important. Anul viitor ar fi fost mult, mult, mult mai greu să intrăm chiar și cu o frontieră, darămite cu două sau cu trei nu mai vorbesc.

Moderator Bogdan Chirieac: Ce înseamnă Sea – Schengen, frontiera navală?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Înseamnă ce înseamnă și aer, și anume că o călătorie pe mare, din România într-unul din statele membre ale Uniunii Europene și spațiul Schengen este privită ca o călătorie în interiorul țării, de la un port la altul național.

Moderator Bogdan Chirieac: Asta înseamnă că mărfurile din Constanța trec fără opreliște până la Marsilia?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Se simplifică aceste controale. Asta nu înseamnă că nu sunt în continuare controale vamale sau controale fiscale și așa mai departe. Dar e un avantaj pentru că într-adevăr portul Constanța, cum a subliniat și primul ministru, devine în momentul ăsta mult mai atractiv. E vorba și de contextul cu războiul din Ucraina și așa mai departe.

Însă continuăm, să termin întrebarea cum s-a ajuns la această schimbare. S-a ajuns treptat, cu un lucru construit pe fiecare din aceste linii de muncă, Interne-Externe, premier, președinte, am luat-o invers de data asta. Un moment important a fost într-adevăr la Brdo, se cheamă localitate de lângă Ljubljana, din Slovenia, unde am avut două bilaterale, una cu ministrul bulgar și una cu ministrul Karner, cu ministrul Kalin Stoianov din Bulgaria și ministrul Gerhard Karner din Austria și apoi am avut o trilaterală, în care, din nou, Austria și-a explicat poziția și pentru prima dată oficială, a spus da, suntem deschiși pentru ceea ce se cheamă Air-Schengen.

Nota bene: noi niciodată n-am renunțat la a discuta toate cele trei frontiere, dar ne-am adaptat la situația din teren. Și acolo a fost, într-adevăr, un moment destul de tensionat care a fost depășit la un moment dat și noi am propus imediat și introducerea în discuție și a frontierei maritime. Nu s-a dat un răspuns pe loc, dar s-a declarat că e deschisă, partea austriacă, pentru a discuta acest subiect, sub rezerva unor verificări tehnice.

Însă, trebuie să spun că ăsta e adevărul istoric până la urmă, ministrul Karner a fost foarte ferm atunci, a spus: nu, nu am mandat și în acest an nu vom avea mandat pentru frontiera terestră. Era categoric că nu se poate atinge acest obiectiv acum, dar noi am pus problema unei garanții de a discuta în 2024 și de a evalua serios această situație.

Moderator Bogdan Chirieac: Intrarea cu frontiera terestră.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Ori, toate aceste lucruri s-au transpus într-un acord politic. Ulterior, după Slovenia, s-a negociat, s-a discutat în continuare, în formatele pe care vi le-am spus, care la un moment dat s-au reunit în ultimele zile, toate aceste planuri s-au compactat și comunicațiile au fost foarte intense în ultimele zile și s-au transpus și în Decizia Consiliului, care e foarte importantă această decizie. Este un element de noutate și sub aspectul certificării calității noastre de stat membru Schengen și al celor două frontiere în Schengen, dar și sub aspectul obligației pe care Consiliul și-a luat-o prin decizie, alături de alte state membre, de a discuta acest lucru, respectiv frontiera terestră în 2024.

Deci, eu zic că nu e un rezultat rău, chiar îndrăznesc să spun că e un rezultat bun dat fiind contextul, premisele.

Moderator Bogdan Chirieac: Cancelarul austriac, Karl Nehammer, a spus că pentru frontiera terestră mai este încă un drum lung de parcurs. Ce înseamnă drum lung de parcurs?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Lung înseamnă sub aspectul intensității, în primul rând, din punctul meu de vedere. Și drumul parcurs  din august și până astăzi a fost lung,  din punctul meu de vedere, chiar foarte lung.

Moderator Bogdan Chirieac: Haideți să vă întreb altfel. Ar trebui ca românii să aștepte în 2024 să aderăm și cu frontiera terestră la Schengen?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Eu nu mă hazardez să avansez o dată, nu mă hazardez să avansez un rezultat nici pentru rezultatul ăsta realizat în urmă cu câteva zile. Niciodată, din august și până astăzi, nu o să găsiți o declarație în care eu spun atunci se va întâmpla sau în altă dată, sau se va întâmpla sigur și mai departe. Pentru că nu e genul de dosar care ține strict de ce poți tu să faci sau chiar mai mult, de ce poți să faci în colaborare cu una dintre țări? Poate dacă ar fi așa, aș putea să mă hazardez, să dau un pronostic, dar este un dosar care ține de extrem de mulți factori care nu sunt în puterea ta.  Înțelegeți? Adică ține de faptul că fiecare țară are propriile interese pe care le va evalua foarte serios, ține de un context migrator care poate evolua, ține, din păcate, și de contexte de securitate.

Vedem ce se întâmplă în regiune, ce se întâmplă într-o regiune puțin mai îndepărtat, totuși, aproape în Orient. Vedem provocările pe terorism care apar.

Moderator Bogdan Chirieac: Deci ca să înțeleg…

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Ține de foarte multe lucruri, ține de contexte interne din fiecare stat membru și de un context regional. Și atunci, este hazardat pentru un ministru, oricare ar fi el român sau austriac, să spună… Și, hai să nu ne mai gândim doar la Austria, pentru că lumea vede restul Europei, în problema asta Schengen, ca un bloc compact. Bun, noi știm din interior și alte lucruri. Deci, situația nu este atât de stabilă precum o credem noi în Europa, din punct de vedere al migrației.

Moderator Bogdan Chirieac: Dacă nu intram în Air Schengen acum, se putea întâmpla ca și alte state europene să se alăture Austriei?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Se putea întâmpla. Nu înseamnă că era sigur sau, dar cred că se putea întâmpla. Pentru că provocările astea pe migrație se accelerează și atunci nu ai de unde să știi până în ce punct un stat, un ministru, poate să țină linia sau nu, pentru că poate să aibă presiuni din interior.

Hai să facem un exercițiu de imaginație, domnul Chireac. Hai să ne imaginăm România peste 4 ani, 2028, da, va fi an cu alegeri în 2028. Eu sunt absolut sigur că până atunci demult vom fi intrat și cu frontiera terestră. Să nu se înțeleagă că dau orizontul ăsta de timp, dar hai să ne punem problema, că atunci noi vom fi chemați să ne exprimăm un vot, da sau nu, pentru intrarea unui alt stat în Spațiul Schengen. Luați orice stat din regiune Balcanii de Vest, să spunem Moldova, Ucraina și o să fim chemați să spunem, da sau nu? Stat care îndeplinește criteriile tehnice și mai departe. Vă  asigur că va fi o dezbatere responsabilă în România, din perspectiva intereselor noastre securitare, în funcție de presiunile migratorii, în funcție de ce se întâmplă pe frontiere, în funcție de ce riscuri ne asumăm așa mai departe și în funcție de asta, România să-și exprime un vot cu da sau nu. Nu va fi un vot automat.

Revenind acum în prezent, gândiți-vă că în fiecare astfel de stat membru se fac astfel de discuții. Sunt astfel de analize și se mai face o eroare, după părerea mea, când se judecă acest dosar. Se uită de unde se pleacă și respectiv de la tratat, mai exact de la articolul 4, alineatul 2 din Protocolul de acces la tratatul european pe care îl avem noi pentru aderarea la Uniunea Europeană, tratatul României cu Uniunea Europeană.

Acolo sunt două etaje de structurarea a dosarului Schengen. Este, dacă vreți, un plan administrativ-tehnic și un plan politic. Planul administrativ-tehnic înseamnă îndeplinirea criteriilor tehnice. Planul politic înseamnă decizia propriu-zisă. Ori tratatul ce spune? Că decizia se ia de statele membre, după ce se verifică dacă sunt îndeplinite condițiile tehnice. Nu spune automat! Nu spune în consecință! Nu creează un mecanism automat între criteriul tehnic și decizia politică, ci spune așa: verifici criteriile tehnice și, dacă sunt îndeplinite, îți pui problema unei decizii politice, care poate să fie da sau nu.

Deci, tratatul a rezervat, fiecărui stat membru suveran din cadrul Uniunii Europene, puterea, dreptul dacă vreți, să-și evalueze poziția și să spună da sau nu, din punct de vedere politic.

Moderator Bogdan Chirieac: Ceea ce, mă rog, nu e chiar în regulă, trebuia să se treacă, și pe bună dreptate, zic eu, să se renunțe la unanimitate sau la consens și să se treacă la majoritate.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: E o discuție încă destul de complicată la nivelul Uniunii Europene.

Moderator Bogdan Chirieac: Este! Dar mai departe rezultă că, mai scrie acolo că odată intrați în Schengen, ar trebui să treacă un interval de timp rezonabil până când să fim admiși și cu frontiera terestră.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Da, că ne-am bătut mult pentru acel cuvânt: rezonabil.

Moderator Bogdan Chirieac: Deci, ați introdus asta în acordul politic!

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Nu a fost, nu e virgula acolo, pentru care, nu e cuvânt pentru care, pe toate fronturile pe care vi le-am descris, Interne, Externe, premier, președinte, să nu se fi dat, să nu se fi făcut demersuri diplomatice.

Moderator Bogdan Chirieac: Deci, ca să înțeleg pentru știre, intrarea cu frontiera terestră ar fi cumva automată, la un moment dat.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Nu este automat. Ce este automat este discuția în sine, deci obligatoriu la anul, noi trebuie să avem o astfel de discuție. Deci, în mod serios, statele trebuie să se așeze și Comisia Europeană trebuie să așeze în 2024 la masă, să discute despre intrarea noastră pe frontiera terestră. Trebuie să facem această discuție!

O să-mi spuneți: Ok! Și ce înseamnă o discuție? Nu înseamnă nimic! Nu-i așa. Nu este așa. În Uniunea Europeană, în consiliile europene se discută serios, se discută cu bună credință, se discută cu argumente. Deci nu poate să mai îmi spună nimeni anul acesta: nu discutăm acest subiect.

Moderator Bogdan Chireac: Deci, când mergeți la JAI ca ministru de Interne, aveți locul de drept acolo… Când se vorbea despre Schengen, dumneavoastră ieșeați din sală sau ce se întâmpla?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Nu ieșeam din sală, rămâneam și participam la discuții, dar vedeți dumneavoastră, e ca și când dumneavoastră vorbiți cu colectivul de jurnaliști despre politica redacțională și, nu știu, un membru distins al aparatului dumneavoastră administrativ își dă cu părerea pe politica editorială. Sigur, poate că luați în calcul, dar, totuși, cred că ce ascultați mai degrabă este părerea colegilor dumneavoastră jurnaliști.

Moderator Bogdan Chirieac: Ei, acum la JAI, când se discută probleme Schengen, că Schengen nu înseamnă doar România și Bulgaria, ci o multitudine de probleme, aveți drept de vot.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Sigur că da și avem toate drepturile pe care le au și celelalte state sub aspectul dezbaterii, discuției, deciziei, influențe la nivelul Consiliului.

Moderator Bogdan Chirieac: Și în cursul acestui an…

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Noi ne vom așeza la masă să discutăm, dar este hazardat să fac acum o predicție cu privire la rezultatul acelei discuții. Dar cert, lumea trebuie să așeze la masă, serios, să discute cu argumente. E ceva. E ceva!

Moderator Bogdan Chirieac: Este din toate punctele de vedere. Și din punct de vedere moral și din punct de vedere… În opinia mea, România trebuia să facă acest pas. Că mulți, am văzut în mediul politic, spun: domnule, este o umilire a României!

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: De ce să fie o umilire?! Cum să zic?! În primul rând, nu suntem primul stat… Sigur, nu e un argument în sine asta, dar, totuși, contează și el. Nu suntem singurul sau primul stat care intră etapizat. Unul a fost chiar Austria, au mai fost și alte state.

În al doilea rând, s-a vorbit și despre faptul că ne asumăm tot felul de obligații. Nu este așa!  Noi nu ne-am asumat nicio obligație în plus față de ce executăm în prezent pe Regulamentul Dublin privind mișcările secundare și politicile de readmisie. Adică migrație secundară ce înseamnă – intrarea într-o țară membră Schengen și apoi migrarea ilegală în altă țară membră Schengen. Readmisie ce înseamnă?! Că cel pe care un stat membru Schengen l-a reținut și l-a depistat ca fiind un migrant ilegal într-o țară și care, verificat în bazele de date Schengen – Eurodac, SIS, este demonstrat că a intrat printr-un alt stat membru Schengen, este evident  returnat în acel stat. Pentru că este responsabilitatea aceluia să își păzească, dacă vreți,  frontierele și să proceseze mai departe toate aceste…

Deci, încă o dată, subliniez, nu ne-am asumat nicio obligație în plus. Nu s-a vândut, nu s-a dat, nu s-a cedat. Decizia e în Jurnalul Oficial al Comisiei Europene…

Moderator Bogdan Chirieac: Deci poate fi consultat.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Sigur că da!

Moderator Bogdan Chirieac: Să ne așteptăm ca la frontierele aeriene și la în Portul Constanța, ceea ce e o veste proastă pentru Portul Constanța, pentru mulți dintre cei de acolo, să avem ofițeri din Austria sau din alte state care să colaboreze cu autoritățile din România?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Mulțumesc pentru întrebare. Ce mai prevede acest acord, respectiv această decizie. Că avem acordul politic, declarații politice, decizie a Consiliului, deci instrumentul juridic, toate aceste lucruri au fost în discuții, negocieri. Prevede așa –  să întărim controalele la frontiere, noi, românii și bulgarii. Nu e rău, ceea ce oricum ne propunem lucrul ăsta!

Mai prevede așa –  Comisia Europeană să investească, să deblocheze bani pentru România și Bulgaria, să-și întărească logistica cu privire la paza frontierelor – drone, motociclete, mijloace, vehicule, autospeciale, radare, camere cu termoviziune.

Moderator Bogdan Chirieac: Ne dau și bani pentru asta?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Da. Deci nu am cedat nimic, am câștigat bani, să spun așa. Pentru ce? Pentru echiparea Poliției de Frontieră. Ce face Poliția de Frontieră? Ne păzește! Și pe dumneavoastră și pe mine și pe noi toți! Ce e rău în asta? Nu cred că e ceva rău!

Trei – să intensificăm cooperarea polițienească. Ce înseamnă asta? Ca polițistul român să coopereze mai intens cu polițistul austriac, cu polițistul bulgar, să oprească migrația ilegală, traficul de persoane, traficul de droguri, traficul de arme, crimă organizată.

Ce înseamnă să coopereze mai intens? Păi să vorbească mai des la telefon, să îți comunice bazele de date mai rapid, să cooperezi în dosare care trec frontiera, între ghilimele, deci infracțiuni petrecute în România, apoi de aceeași persoană petrecute în Austria, comise în Bulgaria, trafic de colo colo, oamenii ăștia, infractorii, lucrează coordonat între ei uneori. Păi trebuie să se coordoneze și polițiștii mai bine. Asta spune acordul. E rău asta? Nu cred că e rău.

Ce mai spune? Mai spune ca ofițeri Frontex să fie dislocați în România și Bulgaria. Ce sunt ofițerii Frontex? Sunt ofițeri care sunt veniți din toate polițiile membre Frontex, inclusiv România avem peste 2.000 de oameni polițiști care activează în Frontex, la ora asta, și care să ajute la protecția frontierei. Deci, primesc un ajutor din partea Frontex. Și mai primesc un ajutor, pentru început, ofițerii austrieci specializați în controlul documentelor să sprijine ofițerii noștri români de la frontiera aeriană. Ce înseamnă asta? Înseamnă că atunci când un polițist de frontieră român ia un act de identitate în mână, un pașaport, se uită la el și i se pare că e ceva ciudat, dar totuși nu e sigur dacă e un fals, e o persoană substituită, ai un document expirat și corectat, deci tot un fals, până la urmă, se consultă cu specialistul, colegul austriac care e lângă el și îi spune: uită-te și tu la acest buletin.

Moderator Bogdan Chirieac: Deci la punctul de frontieră de la Otopeni, de pildă, am putea avea un ofițer român și un ofițer austriac?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Care nu neapărat…din când în când e consultat, că știu și românii să facă treabă, dar unde-s cazuri, falsuri mai bine executate și sunt mai greu de depistat, se consultă între ei, verifică în baza de date, cel austriac vorbește cu ai lui acasă. E mai simplu, da? Dar și noi facem treaba asta, sunt ofițeri români, experți în documente false, în depistarea lor, care activează la ora asta pe linia Frontex, în alte frontiere. Anual se întâmplă lucrul ăsta.

Moderator Bogdan Chirieac: Da, e foarte bine că se întâmplă.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Deci nu e o umilință, nu-i nimic asta. E o cooperare europeană absolut firească.

Moderator Bogdan Chirieac: Nu mi se pare, stați puțin, că bateți la ușă deschisă. Eu aș vedea asta întărită foarte mult frontiera cu Ucraina, fiindcă acolo se pot întâmpla multe lucruri total nedorite, să știți.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: De aceea și ținem un contact foarte strâns cu Ucraina. Am avut o întâlnire video cu…

Moderator Bogdan Chirieac: Nu, dar Frontexul ar trebui desfășurat foarte mult în zonă, pentru traficul de arme.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Da, da, până să vină Frontexul să știți că ne ocupăm și noi. Urmează, de asemenea, să mă întâlnesc, ori în ianuarie, ori în februarie, din nou cu ministrul ucrainean tocmai ca să discutăm de aceste măsuri de protecție a frontierei. Deci facem, am și spus, ambiția noastră…

Moderator Bogdan Chirieac: Dar Frontex acționează nu doar în punctul de frontieră, ci pe linia…

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Protecția pe tot ce înseamnă frontieră…

Moderator Bogdan Chirieac: Frontiera verde…

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Și, în general, Frontex e un subiect de discuție în plan european, ridicat chiar și de Austria de ani de zile. Austria de multe ori, de mulți ani, spune, hai să întărim mai bine Frontexul și sunt de acord că e o măsură bună asta.

Moderator Bogdan Chirieac: Frontex, pentru publicul larg, este poliția de frontieră a Uniunii Europene.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: O agenție a Uniunii Europene, care se ocupă de…

Moderator Bogdan Chirieac: Deci poliția de frontieră a Uniunii Europene.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Ar trebui să devină o poliție propriu-zisă. Încă nu este, asta vreau să spun, nu are pe deplin…

Moderator Bogdan Chirieac: Ceea ce nu e în regulă.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Da. Și sunt de părere că trebuie întărită această agenție. Aici, iată, e un punct comun asupra căruia am discutat cu ministrul Karner. Unul dintre acele puncte comune identificate, hai să ne concentrăm pe asta, să îmbunătățim Frontex, să îmbunătățim cadrul pe migrație și azil și am acționat împreună, concertat, în JAI, ca să sprijinim acest instrument care de curând a fost adoptat, Pactul pentru Migrație și Azil sau 5 instrumente foarte importante. Erau în discuții de ani de zile. S-a realizat acest lucru și cu contribuția României.

Moderator Bogdan Chirieac: Mă aștept, deci, ca la cursele aeriene către aeroporturile din Austria să vedem des și un ofițer austriac în cabina Poliției de Frontieră a României.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: De câte ori e nevoie dacă e nevoie că, repet, meserie știu și ai noștri.

Moderator Bogdan Chirieac: De la 1 aprilie, prin sondaj.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Câteodată, patru ochi si doua capete văd și gândesc mai bine decât doi ochi și un cap, atâta tot, câteodată și e nevoie de acest lucru. Și face parte din partea tehnică.

Îți spuneam că Schengen, dosarul ăsta are un etaj administrativ tehnic foarte bine conturat și dacă ne uităm la istoria lui, realizăm acest lucru pentru că povestea începe din 2007, când s-a făcut de ministrul Cristian David prima cerere, declarație de pregătire a intrării în Schengen, în 2007, 28 iunie. Urmează în 2 iunie 2008 a doua cerere. 28 noiembrie 2008, același ministrul trimite primul răspuns la primul chestionar Schengen, apoi în mandatul ministrului Blaga am avut 8 vizite de evaluare tehnică, toate încheiate cu bine.

Din acel moment a fost clar că, din punct de vedere tehnic, România este pregătită și s-a intrat într-o etapă politică.

În 2011, 8 iunie, are loc, se adoptă o decizie a Parlamentului European, care dacă vreți, avizează proiectul de decizie a Consiliului de intrarea României în Schengen, 9 iunie, o zi mai târziu, 2009, Consiliul European, în concluziile sale constate că România a îndeplinit toate condițiile și s-a trecut în etapa politică, adică etapa în care trebuia adoptată decizia în Consiliul JAI.

Au fost încercări repetate de a se pune pe ordinea de zi decizia de a se intra, de a se extinde spațiul Schengen și cu România, repetate din 2010-2011 încoace. De fiecare dată s-a scos de pe ordinea de zi în COREPER, în Comitetul Reprezentanților Permanenți de la Bruxelles la Comisia Europeană, Uniunea Europeană, de fapt pe motive politice de către alte state decât Austria, au fost alte state.

Moderator Bogdan Chirieac: Da, știm!

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Care acum sunt lângă noi și ne sprijină și ne-au sprijinit, dar atunci aveau motivele lor politice principalul motiv, știți care, pot să vi-l reamintesc, MCV.

Moderator Bogdan Chirieac: Care nu e trecut pe criteriile de aderare la Schengen.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: De ce spun că problema e politică până la urmă și indiferent cât de mult îndeplinești criteriile tehnice, ajungi la politic. De aia e important succesul politic în acest pas.

Și au mai fost, de asemenea, două 2 vizite de evaluare bazat pe declarațiile Bulgariei și Austriei din martie anul trecut, Bulgaria, pardon, Bulgaria și România și-au asumat încă 2 vizite de evaluare în mandatul lui Bode, și tot Kalin Stoianov era atunci, desfășurate și aceasta cu succes.

Deci, noi am avut 10 vizite de evaluare din punct de vedere tehnic în regulă, dar trebuie înțeles odată pentru totdeauna că este o decizie lăsată de tratat la nivel politic, că fiecare stat, atunci când își exercită votul, poziția, ia în calcul interesele sale politice, pe lângă cele ale Uniunii Europene, și că așa vom proceda și noi, absolut la fel.

Moderator Bogdan Chirieac: Negocierea pentru admiterea cu frontiera terestră, vă așteptați să fie la fel de dificilă sau faptul că suntem deja cu un picior în ușă acolo, suntem cu ștampilă Schengen, ne va ajuta lucrul acesta?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Bun, nu vreau să fac speculații pe acest subiect. Cert este un lucru, plecăm în aceste discuții de la alt tip de relație pe care o avem la acest moment, cel puțin cu ministerul de Interne austriac și am mare încredere în colaborarea cu ministrul Karner.

Moderator Bogdan Chirieac: Deci, în continuare, în principal, trebuie negociat tot cu Austria pentru frontiera terestră.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Nu numai, dar dumneavoastră ați plecat de la acest exemplu. Da, ați făcut acest precedent? E un subiect care va fi discutat cu toate statele membre, Comisia. Pe mine mă bucură faptul că președinția belgiană a anunță deja astăzi teme care sunt direct legate de Schengen, de bună funcționarea Schengen-ului, ceea ce e foarte important acest lucru. Deci, prezidențial belgiană, dacă vreți, s-a schimbat cu o nuanță, cel puțin poziția, da, deci se anunță interesată de acest subiect. Pe mine mă interesează să fie acest subiect pe ordinea de zi în continuare și nu să fie uitat, trecut undeva în plan secund. Și a mai anunțat o preocupare interesantă și anume eforturile Uniunii Europene de a sprijini dezvoltarea Africii, Nordului Africii, pentru că de acolo ne vin migranți în principal, acolo e cea mai mare presiune, sunt milioane de oameni. În Sahel, care stau să plece spre Uniunea Europeană.

Moderator Bogdan Chirieac: Nu vreau să vă descurajez, dar mult succes. Asta e un proces care va dura 50 de ani.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Stați puțin, că nu suntem aici, nu ascultăm aici povești de copii și înțelegem care sunt dimensiunile problemei, dar simplul demers de a identifica acolo soluții pentru a stopa migrația la sursă, dimensiunea externă.

Moderator Bogdan Chirieac: Teoretic e corect.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: E logic. Și trebuie început de undeva. Primul pas întotdeauna e foarte greu. Când pleci la drum spui: Aoleu, cât drum mai am!  Dar, unu, doi, trei, patru,  pas unul după altul și te apropie și cred că e important acest lucru. Deci, tema migrației, tema Schengen pare cumva și în atenția Președinției belgiene și acest lucru pe mine mă bucură. Dincolo de subiectul Schengen, mă bucură ca român, ca european, pentru că noi trebuie să elaborăm la nivel european o politică de migrație coerentă. Noi nu avem, Uniunea Europeană nu are o politică comunitare de migrație care să acomodeze toate interesele. Ori migrația va fi în anii care vin o provocare dintre cele mai importante.

Moderator Bogdan Chirieac: Este, și ea a provocat creșterea extremei drepte peste tot în Europa.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Cu impact în procesul electoral, procesul politic și mai departe. La anul, în lume votează câteva miliarde de oameni. 77 de țări au alegeri în lume. Va fi un an de cotitură în istoria umanității.

Moderator Bogdan Chirieac: Așa este. Un sfert din populația lumii merge la vot.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Și atunci noi trebuie să câștigăm această bătălie pentru rațiune, pentru valorile care ne-au ținut în pace și relativă prosperitate pe toți zeci de ani.

Moderator Bogdan Chirieac: Deci avem acel cuvânt cheie în tratatul cu Austria și Uniunea Europeană, intrarea cu frontierele terestre în Spațiul Schengen trebuie să se facă într-un termen rezonabil.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Da, pentru că această decizie trebuia să satisfacă și anumite exigențe din punct de vedere legislativ, juridic, al tratatelor. Atenție, noi nu am discutat doar cu statele acest subiect, noi a trebuit să discutăm și cu juriștii, specialiștii Serviciului Juridic al Consiliului, care, la rândul lor, sunt independenți. Adică nu le dă cineva ordin: scrieți așa sau scrieți altfel! Fiecare stat cu juriștii lui și așa mai departe. Nu a fost deloc simplu!

Moderator Bogdan Chirieac: O întrebare. Asta profit și de faptul că ați fost ministrul Justiției care a reușit să ridice MCV-ul.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Încă o dată, în mandatul căruia, nu l-am ridicat singur. A fost muncă de echipă. Ca și aici, e un rezultat al tuturor celor care au muncit pentru asta.

Moderator Bogdan Chirieac: Apreciez faptul că nu sunteți om politic și că modestia nu este falsă în cazul ăsta, că tot timpul faceți această precizare, eu continui să cred că ați avut un rol esențial.

Dar vreau să vă rog să aveți un rol esențial și în altă problemă. În România, permisul de conducere nu este act de identitate. În România, dacă mă oprește Poliția pe stradă, ăștia de i-ați felicitat dumneavoastră și dau pașaportul, nu e act de identitate.

În decembrie am avut o conferință la Palatul Parlamentului, Poliția de acolo nu ne lăsa cu pașaportul, numai cu buletinul. Nu se poate să schimbați legislația în așa fel încât pașaportul cu care mă legitimez peste tot în lume să fie act de identitate și în România? Mai departe, permisul de conducere nu poate fi și el, la rândul său, act de identitate?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Dumneavoastră ați spus corect. Polițiștii aplică legea.

Moderator Bogdan Chirieac: Da, așa e legea.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Ca polițiști, ei nu fac legea. Dar există un minister unde discutăm aceste probleme și putem să angajăm o discuție pe acest subiect cu comisiile de specialitate ale Parlamentului.

Moderator Bogdan Chirieac: Și nu ar merita să facem lucrul ăsta?

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: În general, simplificarea și debirocratizarea ar ajuta, e adevărat. Sigur că în discuție sunt și alte considerente, de ordin, știu eu, securitar, posibilitatea de a fi falsificat, numărul de elemente de siguranță pe care cei care fac aceste permise le pun acolo.

Da, deci, e un subiect și ideal ar fi să avem unul sau două acte de identitate. Într-adevăr, că și eu am câteodată când îmi pun actele de identitate nu mai termin cu ele.

Moderator Bogdan Chirieac: Mai departe, am o întrebare de la telespectatori. Înțeleg că veți schimba buletinul, cartea de identitate și-l veți face mic cât un permis de conducere.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: E un proces, într-adevăr. Am avut dificultăți pentru că un furnizor care nu e român a întârziat cu executarea contractului. S-a remediat cumva această problemă. Am lucrat la ea vreo două luni, era întârziată când am văzut-o, nu era vina ministerului în niciun fel. Sperăm să deblocăm, să accelerăm și acest proces.

Moderator Bogdan Chirieac: Deci nu s-a început încă schimbarea cardului de identitate.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Este în proces acest lucru. Și carte de identitate electronică. Avem mai multe proiecte care sunt în curs.

Moderator Bogdan Chirieac: Și dacă tot le faceți, nu merită să schimbați legislația în așa fel încât să…

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Asta spunem, că va trebui să discutăm în comisiile de specialitate, eventual să fie o propunere legislativă, nu e obligatoriu să plece tot de la minister, dar e bine ca parlamentarii, când au astfel de inițiative, ar fi ideal să ne consulte și pe noi.

Moderator Bogdan Chirieac: Adică și permisul de conducere ar putea să aibă suficiente elemente de siguranță în așa fel încât să poată…

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Mi-am notat toate aceste propuneri, le voi discuta cu colegii mei.

Moderator Bogdan Chirieac: Vă mulțumim foarte mult și avem mare încredere. Stimați telespectatori, a fost ministrul de Interne al României, domnul Cătălin Predoiu. Din culisele Schengen ne-a spus câte ceva, informații foarte importante, esențial în acest moment, după ce am intrat cu frontiera aeriană și navală este acea frază în care, cu frontiera terestră, România va intra într-un interval de timp rezonabil. Foarte importantă această subliniere.

Vă mulțumesc încă o dată, domnule ministru!

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu: Și eu vă mulțumesc!