Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:

Mă bucur că ceea ce am inițiat anul trecut cu privire la protecția în școli față de acest flagel al drogurilor a însemnat și acțiuni. Noi am luat inițiativa conceperii și semnării unui Plan de siguranță școlară în care am cooptat mai multe ministere. Și pot să vă spun că în baza acestui plan, care n-a fost un exercițiu de imagine…spre exemplu, numai Jandarmeria Română a desfășurat aproape 200.000 de patrulări în jurul școlilor, dar și Poliția Română și ANA şi alte structuri au desfășurat zeci de mii de acțiuni, de platforme, de discuții cu părinții, profesorii, cu elevii, inclusiv acțiuni specifice de depistare și investigare a infracțiunilor desfășurate în jurul școlilor.

Însă, trebuie să facem un pas mai departe, pentru că ce am constatat studiind statisticile?

Pe parcursul anului trecut, din totalul infracțiunilor desfășurate în jurul și în interiorul unităților școlare, 81% au fost săvârșite în interiorul localurilor de învățământ, în interiorul școlilor. Noi suntem în afară, dar aceste infracțiuni se petrec înăuntru.

Pe primele 7 luni ale acestui an, 90% din infracțiunile săvârșite în arealul școlar au fost săvârșite în interiorul școlilor, deci, deși nu este atributul nostru principal, trebuie să facem un efort de comunicare și în interiorul școlilor şi lansez, încă o dată, deschiderea noastră de cooperare spre toate instituțiile cu atribuții în domeniu.

Flagelul drogurilor va fi învins numai în momentul în care familia, școala, societatea civilă, organele de aplicare a legii, justiția sunt aliniate la același nivel, luptă cu aceeași intensitate și abordează această traumă societală din toate părțile. Până atunci însă, asigur pe toată lumea că noi ne vom face treaba aici.

Siguranța rutieră, alt domeniu important.

Vă rog să abordați principalele cauze care conduc la producerea accidentelor grave. N-aveți ezitări să scoateți de pe șosele aplicând legea, evident, pe cei care pun în pericol siguranța traficului și viața cetățenilor, conducând sub influența alcoolului, sub influența substanțelor interzise sau chiar dacă nu sunt sub această influență și sunt sub influența lipsei de educație, de control, de echilibru, încalcă reguli, conduc agresiv, stingheresc în trafic pe ceilalți participanți, se comportă, hai să mă păstrez civilizat, să spun se comportă necivilizat în trafic.

Scoateți-i de pe șosele. Știu că nu e o măsură populară, știu că intransigența în domeniul acesta nu naște simpatii, dar asta este o primă reacție. Pe termen lung, societatea va înțelege, publicul înțelege, sunt convins de acest lucru, pentru că va realiza că nu vrem altceva decât să protejăm viața și integritatea oamenilor nevinovați care circulă disciplinați și respectă legea în trafic.

Implementați tehnologia modernă în care s-a investit: drugtest, radare fixe. Subliniez încă o dată și cu această ocazie, noi știm, dar o fac și pentru public, că utilizăm aparate drugtest de ultima tehnologie pe care le utilizează și colegii noștri din țările Uniunii Europene.

În același timp, rog pe toți agenții ca să aibă un comportament nu numai ferm, ci și corect, politicos în trafic. Fermitatea nu înseamnă lipsă de politețe, fără enervare, cu calm, aplicăm legea, explicăm, comunicăm, dar nu abdicăm.

Migrația ilegală, o altă prioritate importantă.

Vă rog să continuați toate proiectele-pilot cu statele vecine pentru combaterea migrației ilegale, au dat rezultate foarte bine apreciate în toată Europa.

Vom continua proiectul bilateral pilot cu Austria în privința combaterii migrației ilegale, un argument puternic, inclusiv pe dosarul Schengen.

Și dumneavoastră, ca și toate structurile, vă rog să folosiți tehnica din dotare, ați fost dotați în ultima perioadă cu camere de termoviziune, scanere auto, utilitare speciale, tot ce aveți la dispoziție trebuie folosit și îngrijit.

Cooperați cu Poliția Română, cu serviciile de informații române, cu statele vecine, polițiile vecine pentru destructurarea grupărilor de traficanți, pentru că și aici miezul problemei sunt grupurile de traficanți, dacă le lovim, atunci automat scădem și migrațiile. Dați, continuați să dați, că ați dat deja în ultimii ani, un mesaj clar acestor grupuri de traficanți. Noi știm acest lucru, că e o informație culeasă profesionist şi structurată, verificată, validată, că în mediul grupurilor de traficanți din Balcani se știe deja că Poliția de Frontieră Română lucrează eficient și în cooperare cu alte poliții. Se știe că e greu de penetrat granița română structurat și la dimensiuni de anvergură. Deci, continuați să dați acest mesaj traficanților pe aici nu se trece decât legal.

De asemenea, vă rog să vă activați și dumneavoastră și să evaluați analitic ce riscuri sunt, dacă sunt, în operarea portului Constanța din punct de vedere al controalelor Schengen, pentru că nu avem doar Air Schengen, avem și Schengen Maritim și continuați să multiplicați patrulele la frontieră.

Trafic de persoane.

O temă aparent suprapusă pe migrația ilegală, dar este totuși un fenomen aparte, noi știm acest lucru. Are alte scopuri, deși poate fi privit și sub forma unui migrației legale.

Aici, pe lângă obișnuitele acțiuni de combatere a rețelelor, trebuie să facem un efort mai mare pentru identificarea proactivă a victimelor traficului de persoane, în special a minorilor și activarea cu celeritate a mecanismelor de protecție.

De asemenea documentați liderii grupărilor criminale și partajați această informație cu cei care pot să o folosească pentru destructurarea acestor rețele. Este o prioritate, am spus-o de la început, sunt rezultate bune pe raportul Traffic in person, publicat anual de Departamentul de Stat, dar sunt încă lucruri de făcut aici, foarte multe.

Schengen.

Cum știm Ministerul Afacerilor Interne lucrează non-stop pentru Schengen și avem progrese de poziționare a statelor membre în perspectiva pasului doi în 2024. Știm exact ce avem de făcut pentru a facilita și determina o decizie corectă, dar subliniez, cum am mai făcut-o, că decizia va fi politică și va depinde de poziționări politice europene la nivel de șefi de guverne în ultimele 3 luni ale lui 2024.