Bună dimineața, tuturor!
În primul rând aș dori eu să mulțumesc pentru invitația de a participa la acest forum, Forumul Siguranței Rutiere, ediția a doua.
Salut și eu la rândul meu în primul pe doamna senator Pauliuc și pe ceilalți organizatori, dar și reprezentanții celorlalte puteri cum bine s-a spus înainte aici, ÎCCJ doamna vice-președinte, domnul procuror general, doamna ministru a Justiției, distinși parlamentari și aș dori de asemenea să salut în mod deosebit nu numai reprezentanții celor trei puteri, ci și profesioniștii care sunt în jurul acestei mese. Plus valoarea pe care o aduc astfel de forumuri este aceea că pe lângă autoritățile legislative, executive, judecătorești cooptează într-un dialog deschis și direct cu țintă de a identifica soluții pe profesioniști, pe cei care au expertiză, cei care au experiență, cei care au competență și fie că sunt structurați în organizații ai societății civile, fie pur și simplu sunt voci individuale să reprezinte un ajutor de neînlocuit pentru autoritățile statale.
Deci, toată admirația mea și tot respectul pentru un astfel de efort și pentru prezența dvs. aici.
Fără îndoială că siguranța rutieră este în directă legătură cu valorile supreme ale societății, viața, integritatea fizică și sănătatea individului, a cetățeanului și de aceea fără îndoială că reprezintă și o prioritate în activitatea Ministerului Afacerilor Interne și trebuie să fie în continuare.
Doamna senator Pauliuc a menționat o țintă foarte ambițioasă într-adevăr în UE 50% reducere a deceselor și a vătămărilor grave pe drumurile publice până în 2030 ca o etapă intermediară de fapt pentru un orizont și mai ambițios, o țintă și mai ambițioasă respectiv zero accidente pe drumurile publice până în 2050, așa-zisa viziune zero la nivel comunitar.
De asemenea, au fost prezentate cifre îngrijorătoare pe care nu doresc să le mai reiau. Au fost citate statistici care, într-adevăr, reprezintă în sine un semnal de alarmă pe care nu îl putem ignora dacă vrem să ne respectăm statutul de societate civilizată, cu nivel european, preocupată în cel mai înalt grad de aceste valori supreme: viața și sănătatea individului.
Aș vrea însă să adaug și eu câteva cifre din baza de date a Ministerului Afacerilor Interne, care să extindă, dacă vreți, această viziune și să arate și faptul că suntem, în ciuda cifrelor îngrijorătoare cu privire la numărul de accidente, numărul de decese, numărul de vătămări corporale grave, pe un trend care este totuși descrescător și, dacă îmi permiteți, aș indica faptul că în anul 2022, față de anul 2018, numărul accidentelor rutiere grave a scăzut cu 45%. Deci 2018 – 2022, se ia un trend, 45%.
E adevărat că numărul în sine al accidentelor rămâne mare, e preocupant, dar acest trend indică și el anumite evoluții, atât în ceea ce privește intervenția autorității statale, în speța Ministerului Afacerilor Interne, în primul rând, cât și poate creșterea nivelului de civism pe drumurile publice și de conștientizare a regulilor în trafic și a importanței lor, din partea participanților la trafic.
De asemenea, o altă cifră, în primele 5 luni ale anului 2023, numărul accidentelor rutiere grave a scăzut cu 5,6% față de primele 5 luni ale anului precedent, dar cu 44,5% față de primele 5 luni ale anului 2019, deci vedeți că trendul se păstrează, adică proporția corespunde.
Asta nu înseamnă că trebuie să stăm liniștiți și că am rezolvat problema. Simplul fapt că suntem aici și discutăm, plecând de la aceste premise, de la aceste statistici îngrijorătoare, arată că problema e departe de a fi rezolvată. Dar, trebuie, în același timp, să fim conștienți că s-au pornit acțiuni, au rezultate și trebuie să le continuăm. Pe ce bază să continuăm? Din perspectiva Ministerului Afacerilor Interne, sigur că prima direcție de acțiune în reducerea acestui fenomen este organizarea legislativă. Planificarea strategică și organizarea legislativă. Și aici sunt eforturi făcute, atât de către minister, cât și de către Parlament, eforturi care trebuie continuate, bineînțeles.
Aș cita, în primul rând, aici, Strategia Națională privind Siguranța Rutieră pentru perioada 2022 – 2030, adoptată de Guvern, prin Hotărârea 682/2022, deci anul trecut, care prevede o serie de măsuri de planificare strategică, de obiective, care să încadreze eforturile Ministerului Afacerilor Interne în această direcție.
Și aș cita câteva dintre aceste măsuri: crearea unui mecanism de finanțare a activităților de siguranță rutieră, derularea de campanii de conștientizare privind riscul rutier la nivel național, deci educație rutieră, actualizarea procesului de instruire și examinare în vederea obținerii permisului de conducere, îmbunătățirea evaluării medicale și psihologice, eficientizarea modului de constatare a încălcărilor în domeniul rutier prin operaționalizarea de sisteme automate, schimb digital de informații, îmbunătățirea intervenției la accidente, achiziționarea de echipamente, etc.
Sunt o serie de măsuri, totul e să le și ducem până la capăt, să nu rămână doar o proiecție, o dorință și pentru asta e nevoie și de finanțare.
Printre cauzele indicate de statisticile, studiile Ministerului sunt unele cu privire la numărul cel mai mare de accidente, sunt viteza neadaptată la condițiile de drum, traversarea neregulamentară și abatere disciplinară. Deci, chestiuni care țin, cauze care indică clar nivel de educație, nivel de civism în participarea la trafic.
Dincolo de aceste obiective exprimate într-un limbaj birocratic, tehnocratic mă alătur și eu doamnei senator care a subliniat destul de clar faptul că principala direcție de acțiune pentru, sau principalele două direcții de acțiune pentru a stopa aceste evenimente sunt aplicarea legii și creșterea nivelului de educație. Iar aici aș vrea să transmit un mesaj cât se poate de ferm tuturor structurilor Ministerului Afacerilor Interne cu privire la intransigența în aplicarea legii.
Cunoaștem situații în care au fost semnalate, hai să spunem, cedări de la un anumit nivel de exigență în aplicarea legii. Cunoaștem situații în care legea a fost interpretată sau pusă deoparte pe criterii subiective.
Eu cer fiecărui polițist să aplice legea exact cum scrie în Monitorul Oficial, indiferent de ce persoană se află în fața sa, indiferent de ce persoană, de ce funcție, de ce profesie, de ce statut social și așa mai departe. Fără o aplicare intransigentă a legii toate celelalte eforturi își reduc eficiența, pentru că de acolo plecăm și acolo trebuie să ajungem, la aplicarea legii. Dacă îmi permiteți o glumă, deși subiectele pe care le discutăm nu sunt de glumă, dar e o glumă serioasă, eu sunt gata să premiez polițistul care mă sancționează pentru că am încălcat o regulă de participare la trafic. Și dacă îl premiez, îl premiez indiferent pe cine sancționează. De aici trebuie să plecăm.
La fel, în ceea ce privește obținerea permiselor, unde în trecut am avut situații semnalate de presă, investigate de justiție, situații în care s-a demonstrat că obținerea permisului de conducere s-a făcut cu încălcarea legii, prin fapte de corupție, prin lipsa de integritate.
Eu invit pe oricine are această atribuție de a elibera un permis să se gândească la faptul că în momentul în care îl pune în mână unui beneficiar un permis de conducere auto fără ca el sa aibă calitățile necesare pentru a exercita acel drept este un atentat la viața oricărui participant la trafic, în principiu, este o crimă, și trebuie abordat ca atare fenomenul. Și nu o să am niciun fel de înțelegere față de astfel de situații, dacă ele mai există sau dacă vor apărea.
Și nu o să am niciun fel de înțelegere față de astfel de situații dacă ele mai există sau dacă vor apărea niciun fel de înțelegeri.
Prin urmare, astea sunt cele 2 repere de la care vrem să plecăm. Nu e suficient. Este important ca și cetățeanul și participantul la trafic să înțeleagă miza uriașă a unui bun comportament în trafic a a unei educații civice la nivel ridicat și aici cred că mai sunt eforturi de făcut în ceea ce privește colaborarea dintre minister, asociațiile non-guvernamentale, școli, instituții de învățământ.
Nu este imposibil ca printr-un efort colectiv cum bine s-a spus aici de către antevorbitorii mei să ajungem la un nivel de educație în trafic exemplar, așa cum se întâmpla în alte țări.
Am călătorit cu toții, mulți dintre noi, inclusiv auto, mie îmi place să conduc, am umblat mult conducând autoturism și am putut face diferența între țări în acest nivel de educație.
Vreau să dau exemple pozitive și negative, dar mi s-a întâmplat să stau în coloană pe autostradă, zeci de minute, într-o ordine perfectă nimeni nu ieșea din rând, nimeni nu intra pe banda de urgență, toată lumea aștepta să avanseze, nimeni nu depășea linia continuă doar pentru că mai sunt 100 m până la benzinărie și intra oricum în dreapta, nimeni.
Am avut și situații în care traficul s-a blocat pentru că. la un moment dat, nu mulți, 1,2,3 – 5 participanți la trafic din mii blochează o arteră întreagă, pentru că nu mai au răbdare, pentru că n-au în ei inserat acel instinct de a respecta regula.
Bun, deci acest instinct de a respecta regula poate fi dobândit în 2 feluri, fie prin educație, fie dacă nu se educă prin aplicarea legii și atunci se educă automat.
Am avut cândva, acum mai mulți ani un aghiotant care mi-a povestit că și-a ratat un concediu într-o țară europeană pentru că a aruncat un chiștoc pe geam în trafic, l-a oprit poliția i-a dat amendă și s-a întors acasă cu jumătate din banii de concediu terminați. Și mi-am spus niciodată nu mai fac așa ceva, deci, dacă nu ești educat te educă legea și cel care o aplică, dar pentru asta, cel care aplică la rândul lui trebuie să-și propună acest lucru.
Ei bine, asta este treaba mea și a conducerii Ministerului Afacerilor Interne să încercam să ridicăm nivelul de ambiție în această privință.
Trecând mai departe la cadrul legislativ, doar menționez lucruri pe care dumneavoastră le cunoașteți ca profesioniști în aplicarea acestei legi, HG 1075/2021 pentru modificarea
Ordonanței de Urgență 195 din 2002 privind circulația pe drumurile publice.
Aș semnala aici pozitiv faptul că au intervenit reglementări și pentru, hai să spunem mijloace de transport mai noi, cum sunt aceste trotinete care au ridicat tot felul de discuții la un moment dat că e bine că exista reguli și pentru acestea.
Cum spuneam, toate aceste deziderate rămân pe hârtie, dacă nu asigurăm și o finanțare necesară. Vă asigur că Ministerul are în derulare și proiecte pe fonduri europene pentru continuarea unor programe, inclusiv digitale cum e sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier: e-SIGUR.
Este un sistem de acoperire și interes național, este complementar sistemelor inteligente de transport și va permite gestionarea automată a semnalelor privind posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice, urmărind, monitorizând automat, digital limita maximă admisă pe categorii de vehicule, interdicția sau restricția de a conduce pe o anumită banda a unui sens de deplasare, semnificația culorilor și interdicția de a conduce pe drumurile publice a unui vehicul a cărui înmatriculare este suspendată, treceri la nivel de cale ferată, chiar și comportamentele agresive în trafic.
Deci avem o bază strategică de planificare, avem cadrul normativ, sigur că el poate fi supus perfecționării, de aceea suntem și sunteți aici, dar dincolo de acest lucru, trebuie să își punem în aplicare și cred că aici este, revin și conchid, un rol important pe care conducerea ministerului Afacerilor Interne îl are în a impulsiona conștientizarea și la nivelul practic al ministerului Afacerilor Interne, deci nu numai societatea trebuie să conștientizeze, deci trebuie să îmbunătățim permanent. Eu nu spun că nu există acest nivel, dar trebuie să-l îmbunătățim cu privire la exigența, profesionalismul în aplicarea regulii, astfel încât să avem un trafic exemplar într-un timp cât mai scurt și să protejăm cetățenii, inclusiv pe cei care dirijează traficul, inclusiv pe cei care monitorizează traficul și fac aplicarea legii în trafic, adică pe polițiști. Este vorba și de siguranța lor, nu numai a celor care participă.
Sunt convins că foarte multe idei vor rezulta din acest forum. Eu sunt în legătură cu doamna senator, sunt reprezentanții ministerului în sală și vă asigur că mă voi informa cu privire la concluziile acestui forum. Îmi cer scuze că nu pot rămâne până la capătul ședinței dumneavoastră.
Este pe de altă parte, prima intervenție publică pe care o fac în calitate de ministru al Afacerilor Interne și cu tot respectul pentru dumneavoastră și pentru tema dumneavoastră o să profit de ocazie, de oportunitate și 2 – 3 minute am să mă refer și la alte subiecte, căci am văzut că sunt de interes după audierea pe care am avut-o la Parlament.
Sigur că, ministerul a fost preluat recent, o preluare de minister al Afacerilor Interne nu durează o zi, nu e o formalitate. Este o instituție extrem de complicată, cum bine, știți, dar totuși câteva lucruri cred că pot fi spuse și anume acela că dorim să ne impunem un alt nivel de ambiție în profesionalismul cu care exercităm obligațiile, sarcinile, atribuțiile legale și competențele legale în toate domeniile, pe toate armele și la toate capitolele.
Cred că trebuie, e momentul să ridicăm acest nivel de performanță, cetățenii au mari așteptări de la noi. Cred că trebuie să abordăm mai energic o serie de subiecte precum traficul de droguri și traficul de ființe umane.
Recent a fost publicat un raport al Departamentului de Stat care, pe lângă lucrurile bune care s-au întâmplat, pe lângă semnalarea lor, totuși ridică o serie de semne de întrebare. Și nu este în viziunea mea, nu e în optica mea, nu e în logica mea să acceptăm să fim o țară în care se desfășoară trafic de persoane. Și sunt în cel mai înalt grad preocupat și atent la semnalările acestui raport, care vorbesc și de posibile complicități între autorități ale statului și cei care trafichează persoane și trafichează droguri. Aș vrea să spun public, aici în Parlament, cred că este cel mai bun loc, pentru că mă voi bizui pe Parlament în acțiune mele.
Cred că sunt puține lucruri mai odioase decât un polițist sau un om al legii, polițist, magistrat care lucrează cu cei care încalcă legea, care devine un om al fărădelegii. Păcatul e de trei ori mai mare și nu e în logica mea de a tolera astfel de lucruri. Voi acționa în această direcție. Sper să am mulți oameni alături de mine și dacă există astfel de complicități semnalate de acest raport al Departamentului de Stat, vă sigur că eu voi acționa în direcția eliminării lor, indiferent despre cine e vorba.
Nu ne putem permite în 2023 să fim o țară europeană, membră NATO cu ambiții mari în ceea ce privește nivelul de trai, poziția în Europa, obiectivele noastre, care, în interior are trafic de droguri la un nivel total nerezonabil, a coborât consumul la 13 ani, inadmisibil. O generație este în risc, o generație! Am spus și la Parlament, nu-i mai departe de 1 km prima școală de acest loc, găsim droguri acolo sau în care se desfășoară trafic de ființe umane sau exploatarea ființelor umane. Așa ceva este în afara logicii mele.
Nu sunt singurele teme, evident, avem atâtea alte lucruri de făcut. Avem instituții care funcționează ceas, trebuie să le îmbunătățim, cum sunt cele care se ocupă de situațiile de urgență, DSU.
Vreau să lansez un mesaj și către sindicate. Sunt total deschis la aceste discuții. Sindicatele reclamă reforme și sunt și eu de acord că nu putem aștepta până în 2025, până după alegeri măcar inițierea unor reforme. Știu că e contextul complicat, și politic și electoral anul viitor, dar voi angaja un dialog deschis și onest, adică în mod transparent și corect cu aceste sindicate, pe o agendă reală, nu tolerez agendele duble, nu agreez ideea de a lăsa manipulat Ministerul într-o direcție sau alta, dar mă voi așeza cinstit la masa discuțiilor cu aceste sindicate, repet, și cu sprijinul Parlamentului.
Nu voi mai întinde această paranteză, vă mulțumesc pentru răbdarea dumneavoastră. Vreau să mă înțelegeți și pe mine că e prima dată când discutăm public. Oamenii au așteptări și în Minister și în afară și dorim să avem o bună comunicare și sper să ne mai întâlnim și cu alte ocazii la fel de utile și interesante precum acest forum. Vă mulțumesc foarte mult, vă doresc mult succes.