Moderatoare: Anca Suciu

Invitat în studio: Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne

Moderatoare: Haideți să ne uităm un pic înspre România, pentru că 2025 aduce o veste bună pentru mediul economic, în special, și nu numai: intrarea în spațiul Schengen cu drepturi depline, s-a produs chiar la miezul nopții. A existat și un eveniment, ceremonial marcat de către ministrul de Interne, care este alături de noi, Cătălin Predoiu. Bună ziua! Mulțumesc că sunteți alături de noi și La mulți ani!

Cătălin Predoiu: Bună ziua! La mulți ani, mulțumesc pentru invitație. Dacă îmi permiteți, pentru că e prima dată când apar la televizor după Anul Nou, urez tuturor cetățenilor români un an bun, cu liniște și sănătate și multe împliniri.

În ceea ce privește evenimentele pe care le ați prezentat (n.n. atentatele din SUA), știu că erați interesată de o opinie asupra lor. Sigur că e neprofesionist și prematur pentru un oficial străin, în acest moment, să opineze cu privire la ce s-a întâmplat în sine. Autoritățile americane vor face precizări pe măsură ce ancheta va evolua, însă e încă un set de evenimente care arată că trăim într-o lume din ce în ce mai nesigură. Ceea ce era un bun considerat de la sine câștigat, respectiv siguranța publică, este din nou pus în cauză. Asta înseamnă că legislatorii și guvernele din toată lumea democratică ar trebui să acorde din ce în ce mai multă atenție și resurse legislative, dar și financiare a tuturor aparatelor de păstrare a libertăților cetățenilor, de apărare acestor libertăți de ordine, siguranță publică, de intervenții în situații de urgență. Provocările sunt din ce în ce mai mari pe această zonă și e un fenomen pe care noi, Ministerul Afacerilor Interne, l-am semnalat încă de acum un an, un an și jumătate, permanent, în toate intervențiile, faptul că, dacă vorbim strict de România, dar și de Europa și iată și Statele Unite, trebuie să regândim politici,  trebuie să ne regândim aparatele de lucru, structura forțelor, dotarea lor, să investim foarte mult în tehnologie. Noi ne-am și propus în acest an să deschidem un program de echipare a ministerului cu cât mai multe drone și roboți, cu tehnologie modernă care să suplinească și deficitul de personal, dar în același timp, să multiplice efectele intervenției umane, în planul eficienței.

Moderatoare: Aveți cum să faceți asta, având în vedere măsurile despre care, înțeleg, odată anunțate prin Ordonanța „Trenuleț”, odată pregătite, reduceri de costuri care vor avea loc în ministere și că ați vorbit punctual, de exemplu, de drone sau alte echipamente, roboți, să-i folosiți, în ce scop?

Cătălin Predoiu: Aici sunt trei linii de discuție, dacă îmi permiteți. Pe de o parte, bugetele alocate salarizării la modul cel mai general și, sub acest aspect, sigur că această ordonanță are un efect și pe zona Ministerului Afacerilor Interne în ceea ce privește munca desfășurată sâmbăta și duminica. Celelalte drepturi sunt menținute în plată, așa cum exista  la nivelul anului 2024. Chiar și aici, în ce privește sâmbăta și duminica, după o anumită oră, după ora 04:00, ele sunt remunerate corespunzător cu anumite sporuri. Deci să spunem că ajustarea nu este dramatică, dar există și o înțeleg și am stat de vorbă cu sindicatele și vom căuta să îmbunătățim această ordonanță în Parlament.

Moderatoare: Deci, reveniți asupra unor măsuri, cel puțin în ceea ce privește ministerul dumneavoastră?

Cătălin Predoiu: Este ceea ce îmi propun eu, ca ministru. Sigur, nu știu, vom avea sau nu câștig de cauză, vom discuta cu parlamentarii, dar este un demers pe care îl fac tocmai în ideea pe care am expus-o: zona de ordine, siguranță publică și intervenții în situații de urgență devine critică. Noi am fost obișnuiți 20 de ani, să spunem, după intrarea în Uniunea Europeană, aproximativ acest orizont de 15-20 de ani, 25 chiar, cu un climat de liniște socială, o stradă sigură, și strada din România este una dintre cele mai sigure din Europa. Recent a fost publicat în Europa un material în acest sens, dar trebuie să vedem în perspectivă pentru că provocările sunt din ce în ce mai mari.

O altă linie de discuție este raportul dintre cheltuielile de întreținere, să spunem de personal, dar și cu logistica și investițiile. Pot să vă spun că la ora aceasta bugetul Ministerul Afacerilor Interne și nu doar în anul precedent, ci cu ani în urmă, include doar aproximativ 4,74-4,8, deci până în 5 %, investiții. Noi trebuie să umblăm mult în acea zonă.

Moderatoare: Până unde?

Cătălin Predoiu: Trebuie să creștem pe măsura nevoilor. Iată, vă dau ca exemplu…

Moderatoare: Și puteți? Având în vedere anul și dificultățile financiare?

Cătălin Predoiu: Sunt discuții pe care o să le am în Guvern, cu ministrul de Finanțe, cu prim-ministrul, cu  parlamentarii, o să le am foarte deschis și fără menajamente.

Moderatoare: Acum? Pe discuția privind bugetul?

Cătălin Predoiu: Vor începe discuțiile privind bugetul. Și da, o spun de pe acum, de pe 2 ianuarie, ordinea și siguranța publică devin prioritare. Nu mai e un bun câștigat, nu mai putem lucra cu un deficit de 25 % din personal, fără să-l…

Moderatoare: Este cel mai redus număr de angajați din Ministerul de Interne, în prezent?

Cătălin Predoiu: Cel mai redus sub raportul timpului istoric vorbind, da, pentru că de la an la an au scăzut, inclusiv anul acesta avem aproximativ 6000 de pensionări, deci e un domeniu sensibil.

Moderatoare: 6.000 de pensionări? (…)

Cătălin Predoiu: Păi, în fiecare an au fost între 3.000 și 6.000 mii de pensionări, să spunem.

Moderatoare: Ceea ce e mult, nu?

Cătălin Predoiu: E foarte mult! Ceea ce noi am reușit să facem în ultimii doi ani este să balansăm această cifră, să o acoperim cu noi introduceri în sistem, dar e foarte greu să acoperi deficitul istoric, care vine, s-a acumulat în timp, în 10-15 ani. Ministerul a pierdut în ultimii 15 ani aproximativ 35.000 de cadre și erau cadre cu experiență, care s-au dus acasă în pensie și s-au dus pentru au fost legi prost gândite și prost adoptate și vă spun că n-am votat niciuna din astfel de legi, au fost o invitație a acestor cadre și nu numai din Ministerul de Interne, și Ministerul Apărării Naționale și din serviciile de informații, poate că și în alte domenii de activitate, au fost o invitație la pensie, a fost o politică greșită a statului român, care trebuie schimbată și schimbată rapid.

Moderatoare: Și propunerea dumneavoastră e?

Cătălin Predoiu: Dar dincolo de acest lucru…

Moderatoare: V-aș opri un pic aici.

Cătălin Predoiu: Ministerul Muncii ar trebui să vină cu o lege privind pensiile, o lege privind salarizarea, o așteptăm de câțiva ani de zile. Hai să ne întoarcem, dacă sunteți de acord, pe tărâmul Ministerului de Interne.

Moderatoare: Vreau să lămuresc, în ce privește pensionarea anticipată în anumite domenii cheie, ați punctat acest domeniu care privește inclusiv siguranța cetățeanului și într-o perioadă atât de complicată, că am început cu ideea Schengen, dar ne-am oprit asupra evenimentelor din Statele Unite, avem în Muntenegru, de asemenea, un atac, a fost la târgul de Crăciun din Europa, există acest mare semn de întrebare, cu privire și la siguranța în Europa și dacă, de exemplu, în Statele Unite vorbim de o celulă teroristă, care asta ar complica și mai mult lucrurile, însă, din această perspectivă, dumneavoastră spuneți că politica a fost greșită, nu are sens să ne mai uităm cine a guvernat, pentru că știm toată lumea PSD, PNL au fost acolo. au fost la guvernare, deci partidul pe care îl reprezentați.

Cătălin Predoiu: Da, noi știm cine, dar nu asta e ideea.

Moderatoare: … au fost la guvernare, deci partidul pe care îl reprezentați.

Cătălin Predoiu: Nu, vorbim de legi într-un orizont în care PNL nu era la guvernare.

Moderatoare: Da. Propunerea dumneavoastră…

Cătălin Predoiu: Subliniez acest lucru.

Moderatoare: Propunerea dumneavoastră, care… adică o pensionare sau încurajarea celor care ajung la vârsta de pensionare în poliție, de exemplu, de a rămâne în sistem?

Cătălin Predoiu: Este o discuție, de exemplu, care trebuie, repet, condusă de Ministerul Muncii și nu vreau să intru într-o zonă în care nu e normal să intru. Vom participa la această discuție pe baza discuțiilor pe care le avem și în coaliție și fiecare în partidele noastre, în ministere și se va face structurat acest lucru. Ceea ce eu vreau să spun și cu asta am început, este că până se rezolvă aceste chestiuni care sunt delicate, trebuie rezolvată problema investițiilor, cred că în toate domeniile, eu vorbesc strict de domeniul meu, de ordine și siguranță publică, care trebuie prioritizat în anii care vin. Dovadă e ceea ce vedeți pe ecran, ce ați văzut zilele trecute, ce tot vedem recurent pe ecran, în alte state se întâmplă, dacă ne imaginăm că neluând măsuri și consolidând ceea ce funcționează deja, pentru că funcționează, la noi aparatul funcționează, dovadă e că e o stradă sigură, că nu avem astfel sau nu am avut până acum astfel de evenimente, dar să nu ne imaginăm că dacă nu investim în continuare și în oameni și în dotarea aparatelor, în logistică, în tehnologie, lucrurile vor rămâne la fel.

Moderatoare: Evident.

Cătălin Predoiu: Nimic nu e garantat, nimic nu e câștigat pentru totdeauna. În fiecare zi e o luptă și vreau să și profit de această ocazie pe care o am să mulțumesc celor aproximativ 23-24.000 de colegi care, zilnic, în aceste zile de sărbătoare, zi și noapte au fost la datorie ca să ne putem face Crăciunul în liniște, sărbătorile de iarnă, Anul Nou și așa mai departe, fără evenimente deosebite. în deplină siguranță.

Moderatoare: Mă uitam pe lista celor care anunță proteste…

Cătălin Predoiu: Să știți că am circulat pe străzile din București în noaptea de Revelion, și în jurul Bucureștiului, pentru că am avut o deplasare la Giurgiu și am profitat de această ocazie și da, am constatat, oamenii erau la datorie, echipajele erau prezente în locurile de dislocare și strada a fost liniștită. Acest bun, liniștea publică, repet, nu poate fi păstrată pe termen lung fără a continua o muncă sistematică de garantare a lui, de apărare a lui, a drepturilor cetățenilor vorbim aici.

Moderatoare: E un apel pe care îl faceți și pentru liderii coaliției?

Cătălin Predoiu: E un punct de vedere ferm pe care vreau să-l spun și să nu…

Moderatoare: Pentru că în aceste zile noi discutăm și de Ordonanța trenuleț și de faptul că, mă uitam pe lista sindicatelor care reprezintă angajații din subordinea Ministerului de Interne, care amenință cu proteste, sunt nemulțumiți apropo de sporuri…

Cătălin Predoiu: Au făcut proteste și am spus că respect dreptul la protest…

Moderatoare: …și spun că vor avea un calendar de proteste în perioada următoare.

Cătălin Predoiu: …am stat de vorbă cu sindicatele, sunt în permanentă legătură cu sindicatele. Ordonanța în sine este o măsură per ansamblul cheltuielilor bugetare. Era necesară pentru că aceste cheltuieli creșteau necontrolat, să spunem, și împingeau un deficit la cote la care nu mai putea fi sustenabil, dar nu este un capăt de drum. Dimpotrivă, cred că trebuie să fie privit ca un punct de început într-o regândire a modului în care lucrăm în aparatul de stat și nu mă refer doar la bugetele alocate salariilor, premiilor, sporurilor și așa mai departe, care trebuie corelate într-un mod inteligent în raport de importanța muncii, în raport de comanda socială, ci mă refer și la partea de design instituțional, la modul în care croim administrația de stat să răspundă unor nevoi prezente și viitoare. Administrația de stat e croită în anii imediat după Revoluție, adică arhitectura acestor instituții. Hai să ne întoarcem, să revenim doar la Ministerul de Interne. Are organizație făcută, gândită în urmă cu 20-30 de ani. Legile care organizează Ministerul de Interne, de la rang de lege, ordonanță și până la hotărâre de guvern, ordine ministeriale sunt gândite… proceduri de lucru, cu mult timp în urmă. Or, ele trebuie regândite, revăzute, adaptate, la fel și tehnologia și de aici am plecat cu discuția, la partea de drone, nu? M-ați întrebat unde să le folosim? Le putem folosi în supravegherea frontierei, de exemplu, le putem folosi în supravegherea marilor evenimente. Au fost zeci de mii de evenimente anual în România, de la 1000, 2000, 5000, 10, 15, 20 000, până la peste 100.000 de oameni participanți la astfel de evenimente, mari festivaluri unde e absolut firesc oamenii să vină să-și petreacă timpul liber așa cum doresc și în care lucrurile s-au desfășurat chiar și în detalii, în bună regulă. Nu am avut victime anul acesta, anul precedent, vreau să spun, da, incidente care să vatăme corporal participanții la astfel de evenimente. Lumea a mers în siguranță, s-a întors în siguranță, s-au distrat oamenii acolo și asta datorită unor eforturi care se fac și nu care întotdeauna se văd. E datoria mea să subliniez acest lucru și nu e un PR simplu, ieftin de minister sau de ministru. Este o realitate pe care, repet, e datoria mea să o aduc în fața Guvernului, a Parlamentului, a opiniei publice și să trag un semnal de alarmă, să spun destul de apăsat și răspicat, atenție, ordinea și siguranța publică, intervenția în situațiile de urgență devin prioritare. Atenție, trăim într-o lume din ce în ce mai complicată, cu multe provocări, cu război la graniță, război în Orientul Mijlociu, mișcări teroriste care se răspândesc așa, ca uleiul, prin toată lumea, prin tot felul de teroriști care circulă de colo-colo, ca asta sunt, și idei care circulă foarte ușor prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă, prin intermediul TikTok-ului, a internetului, Facebook și așa mai departe, toate celelalte aplicații care au transformat lumea radical în ultimii ani. Ori noi gândim și lucrăm cu niște aparate care sunt construite 10,20,30, chiar 40 de ani în urmă, nu mai corespund.

Moderatoare: Veți propune comasări de instituții din subordinea ministerului dumneavoastră?

Cătălin Predoiu: Ne vom uita la designul ministerului. Sunt zone unde într-adevăr putem face niște optimizări, le-am gândit chiar de anul trecut. Era foarte greu într-un an electoral, însă, să procedez la o astfel de operațiune, dar vom continua acest efort.

Moderatoare: Nu vă împiedică alegerile prezidențiale?

Cătălin Predoiu: Alegerile în sine, dar gândiți-vă că ministerul a fost răspândit pe mai multe linii prioritare.

Moderatoare: Bun, dar e această temere, poate, dacă vreți, din partea celor care susțin partidele proeuropene, că partidele mainstream nu și-au învățat neapărat lecția și această temere că au fost făcute promisiuni de reducere a cheltuielilor și că ele nu se vor vedea acum, pentru că din nou sunteți în campanie electorală.

Cătălin Predoiu: Am înțeles. Din ce am văzut la nivelul coaliției, la nivelul primului ministru, al șefilor de partide, inclusiv la nivelul Partidului Național Liberal, lucrurile sunt separate și vom face ce trebuie pentru țară. Calendarul electoral este una și eficientizarea instituțiilor din subordine este altceva. Fiecare ministru pe zona lui are tot interesul să modernizeze lucrurile pentru că altfel nu va putea să livreze rezultate.

Moderatoare: Ce s-a întâmplat la alegerile prezidențiale de candidatul Partidului Național Liberal nu a prins podiumul, iar un personaj care nu a fost foarte prezent în spațiul public, dar cu ajutorul TikTok și cu ajutorul unei prezențe și o susținere, totuși, din partea unor instituții ale statului, pentru că el a fost prezent în instituțiile statului, mă refer la Călin Georgescu prin activitatea pe care a avut-o în cariera sa, a reușit să convingă atât de mulți oameni încât să se plaseze numărul unu și avem și acele informații desecretizate referitor la implicarea posibilă a Rusiei în campania sa electorală. Și că ați menționat TikTok-ul, acolo am văzut interlopi care l-au susținut și care spun că au fost plătiți, de exemplu, pentru o campanie pentru prezidențiale. Acolo cum veți face ca alegerile prezidențiale să fie sigure? E o întrebare, ce s-a întâmplat de candidatul PNL nu a prins podiumul, iar a doua întrebare, să ne uităm un pic și spre politică.

Cătălin Predoiu: În ceea ce privește a doua, care a fost prima întrebare legată de PNL, vă spun cât se poate de sincer că și eu aș vrea să-mi ofere aceste răspunsuri. La vremea respectivă nu eram implicat în această campanie, nu am fost implicat în această campanie electorală, modul ei de a gândi evident, nu la altceva mă refer, deci n-aș putea să dau un răspuns calificat acestor chestiuni. Sunt convins că se va face la momentul potrivit o analiză de către fosta conducere, actuala conducere, să vedem care au fost cauzele și să fie evitate în viitor în alte tipuri de alegeri.

Moderatoare: Dar cum v-ați explicat dumneavoastră votul atunci?

Cătălin Predoiu: Credeți-mă că atunci predilect m-am ocupat de alte lucruri, ca alegerile să se desfășoare în bună regulă, de Schengen și așa mai departe. Sigur că nu am fost străin de această campanie electorală, dar n-am fost în centrul de comandă ca să înțeleg exact unde și anume s-a greșit. Poate că subiectele alese n-au fost cele mai inspirate, poate că modul în care a fost promovat discursul în raport de parteneri, în raport de public, în raport de partide mainstream n-a fost cel mai fericit. În orice caz, Partidului Național Liberal i se potrivește întotdeauna o campanie de înalt nivel, o campanie în care să fie teme abordate raportat la postul pentru care se candidează, politică externă, politică de apărare, o anumită ținută susținute pe același tip de discurs de către coechipieri. Probabil că plantarea sau blocarea în anumite teme de mai mic interes pentru cetățean l-a costat puncte electorale.

Moderatoare: Râca aceea cu PSD, la asta vă gândiți? Una dintre temele mici, minore?

Cătălin Predoiu: Nu trebuie să existe râcă, trebuie să fie o dezbatere și o confruntare de idei, iar acestea trebuie să fie în legătură cu subiecte importante, care interesează cetățeanul. Dacă subiectul nu interesează, cetățeanul, este mărunt, eu știu, marginal, punctual, chiar dacă poate e spectaculos din punct de vedere mediatic, atunci nu câștigi puncte electorale, dimpotrivă, s-ar putea chiar să pierzi. Și modul în care duci dezbaterea, de asemenea, este…

Moderatoare: O greșeală a echipei PNL sau a candidatului?

Cătălin Predoiu: Cred că a fost o greșeală a întregii coaliții și cred că ar fi trebuit gândit întreg efortul electoral de la coadă la cap, adică de la obiectivul care ar fi trebuit să fie o majoritate stabilă care să permită reforme profunde și modernizări ale societății românești cu un candidat care să poată avea șanse maximale în această competiție, adică trebuia gândit, plecat de la partid… de la țară la partid, și nu de la partid la țară.

Moderatoare: Și era mai bine un candidat comun?

Cătălin Predoiu: Probabil, nu știu. Acum, după război, mulți viteji se arată și nu vreau să fiu unul dintre ei. Dar m-ați întrebat cum văd eu o campanie. O campanie electorală prezidențială o văd de nivel abordată cu respect pentru cetățean și pentru postul pentru care se candidează, abordând teme la modul concret și discutând în concret problemele și care sunt soluțiile și, mă rog, fără să eviți controverse atunci când sunt, încă e normal să fie o confruntare de idei într-o democrație, să faci un anumit, o anumită ținută.

Moderatoare: Cine n-a avut ținută?

Cătălin Predoiu: Întreaga campanie a fost lipsită de ținută. Întreaga campanie, la un moment dat.

Moderatoare: Credeți că s-au învățat lecțiile și care ar fi lecția de învățat? Credeți că s-au învățat lecțiile? Pentru că am avut câteva dialoguri în direct la TV cu aceste controverse mici între PSD și PNL.

Cătălin Predoiu: Cred că da. Controverse vor mai exista și e normal să existe într-o democrație, numai în dictaturi nu există controverse, cineva spune și restul execută. Nu! Vor fi controverse și e firesc să fie și cetățenii trebuie să fie liniștiți când sunt controverse, înseamnă că se dezbat lucrurile, dar trebuie păstrat un anumit nivel și trebuie abordată o temă care este de interes pentru cetățean. Dau câteva exemple: ce facem cu problema migrației în perspectivă, care sunt provocările legate de zona de securitate, de diplomația în regiune, Orientul Mijlociu, cum ne plasăm în raport de probleme care sunt Kosovo, Serbia, de exemplu, dorința de a adera a statelor balcanice, procesul de extindere, Republica Moldova, echiparea armatei noastre, politica de achiziții, chestiuni care cred că interesau cetățenii dacă erau discutate într-un anumit… într-o anumită cadență.

Moderatoare: Vreau neapărat să ne mai dați detalii apropo de Schengen, am văzut că ați dezvăluit câteva dintre negocieri și vreau să înțeleg și dacă dumneavoastră considerați că aderarea, de exemplu, în spațiul Schengen, va ajuta, de exemplu, va servi și unui scop electoral? Dar vă întrebasem, de asemenea, de Călin Georgescu, de acest candidat și vreau un răspuns din partea dumneavoastră, avem certitudinea din partea ministrului de interne, avem asigurări că vor fi alegeri sigure, corecte? Noi știm că alegerile au fost anulate pentru că stăteau sub amenințarea războiului hibrid din Rusia, dar încă nu avem dovezi certe în sensul acesta.

Cătălin Predoiu: Haideți să o luăm pe rând. Deci Ministerul Afacerilor Interne are anumite atribuții legate de procesul electoral. Ele sunt, de altfel, destul de limitate, să știți, chiar dacă în aparență trebuie să garanteze, cum spuneți dumneavoastră, integritatea în ansamblu a procesului electoral, respectiv să se petreacă lucrurile conform legii în secțiile de votare, în jurul lor, transferul buletinelor de vot și așa mai departe, siguranța cetățenilor care își exercită dreptul la vot,  campania pe teren și în mijloacele online care trebuie să se oprească la un anumit moment în timp și toate celelalte pe care le cunoaștem și care s-au desfășurat conform legii, fără niciun fel de sincope. Au existat însă probleme în spațiul online pe care Consiliul Suprem de Apărare a Țării le-a luat la cunoștință pe baza unor rapoarte întocmite de profesioniști pe bază de informații care au fost analizate și s-a constatat că fenomenul în sine de campanie a fost viciat, asta spune și comunicatul Consiliului Suprem de Apărare a Țării și rezultatul a fost pervertit printr-o serie de manevre pe online, în special pe TikTok, dar nu numai, promovate de mai multe instrumente de propagare a mesajelor electorale care au creat o debalansare între șansele candidaților. Ăsta este un aspect, și celălalt aspect este legat de dovezi, cum spuneți dumneavoastră. Păi dovezile despre fenomenul în sine sunt acolo pe site, sunt publicate de Consiliul Suprem de Apărare a Țării. Sunt acele informații confirmate de nenumărate rapoarte care au apărut în spațiul public în Europa și în Statele Unite legate de ingerința externă care s-a petrecut în procesul electoral din România, confirmate de poziții oficiale ale unor cancelarii importante, Departamentul de Stat, de exemplu, care confirmă și atacul și ingerința și pervertirea rezultatului electoral, confirmate de poziții ale unor lideri politici de prim rang, gen președintele Macron și nenumărate astfel de luări de poziție care confirmă în sine ceea ce a fost arătat pe site-ul CSAT de către aceste documente.

Chestiunile legate de anumite aspecte care ar putea fi de ordin penal săvârșite de unul sau altul din participanții la campania electorală sunt la ora asta în investigarea Parchetului și a polițiștilor judiciari și urmează să vedem la ce concluzie ajung dânșii. O anchetă de genul ăsta durează, evident.

Moderatoare: Și dacă vor fi alegeri sigure, dacă știm că alegerile înspre care mergem, că vor fi, acum o informație pe surse vehiculată că ar fi fost agreată în coaliție, 23 martie, primul tur, 6 aprilie, al doilea tur?

Cătălin Predoiu: Nu pot să confirm această informație. A fost discutată în coaliție la un moment în care nu făceam parte fizic…

Moderatoare: Informația referitoare la calendar? Că vă întrebam de siguranța alegerilor…

Cătălin Predoiu: La calendar. Urmează să fie discutată, înțeleg, imediat ce guvernul își va relua activitatea, dar tot ce pot să vă spun e că, din punct de vedere al Ministerului de Interne ne vom face datoria așa cum am făcut-o și până acum.

Moderatoare: Referitor la Schengen, politic ne putem întreba dacă va servi și unui scop electoral, adică veți reuși să convingeți pentru că susțineți un candidat comun împreună cu coaliția aflată la guvernare, Crin Antonescu, cetățenii să voteze. Dar ce s-a întâmplat cu referire la aderarea la Schengen? Cum de după atâția ani, mai bine de un deceniu de negocieri, de data aceasta am reușit? Evident, este o veste bună, însă am văzut și vreau să urmărim și discursul, totuși, al extremiștilor și al celor care îl susțin pe Călin Georgescu, un candidat cu discurs legionar, antioccidental, sunt cei care spun că am intrat, am aderat în spațiul Schengen cu un cost. Ce le răspundeți acestora sau care sunt explicațiile pe care le dați, pentru că ați fost implicat acolo?

E un semn de întrebare. Care e costul, asta vor să știe, pentru că am intrat în Schengen?

Cătălin Predoiu: A fost o speculație legată și de un anumit cost, chiar și un parlamentar m-a întrebat de acest lucru și vă spun categoric că este o speculație, nu numai că nefondată, dar este amatoristică. E o speculație care arată că nu se înțelege modul în care funcționează lucrurile nu numai la nivel european, ci și la nivelul statelor membre, cum ar fi Austria. Decizia în acest dosar a fost permanent în tandemul cancelar-ministrul de interne, acolo a fost permanent, cancelar- ministru de interne. Fără îndoială că au ajutat și alți factori. De exemplu, președințiile anterioare, președinția spaniolă care a militat, președinția cehă mai înainte, încă de acum doi ani de zile, miniștrii aceștia care au fost implicați, din Cehia și Marlaska din Spania, foarte implicați. Președinția belgiană a împins și ea puțin dosarul, nu mai spun președinția maghiară cu colegul și prietenul Sandor Pinter cu care am militat pentru încheierea acestui dosar în anul 2024. Toate acestea au fost factori favorizanți. Relația foarte bună cu comisarul Johansson, dar și cu noul comisar Brunner. Deci toate aceste chestiuni ajută. Faptul că noi am reușit să calmăm, de exemplu, țările din nord care aveau o preocupare legată de instrumentare migrației la granița de nord sau pe zona cu Ucraina, lucruri care nu s-au discutat aici în țară, nu s-au știut, au fost serioase și a trebuit să ne ocupăm și de ele în paralel. Menținerea unui sprijin diplomatic cvasigeneral, cvasitotal pentru România, astfel încât să putem să ne ocupăm de veto-ul austriac. Ori în această relație cu ministrul de interne austriac și cancelarul austriac prin ministrul de interne pot să spun că ce a contat a fost schimbarea fundamentală a modului în care noi abordam dosarul. Noi am abordat totdeauna aici în țară dosarul strict din perspectiva aderării ca punct final, ca un obiectiv în sine aderarea la spațiul Schengen.

Moderatoare: Ca o obsesie devenise deja…

Cătălin Predoiu: Devenise aproape o obsesie și spuneam, domnule, am îndeplinit criteriile tehnice, le-am îndeplinit întotdeauna, Ministerul de Interne și-a făcut treaba dintotdeauna, toți miniștrii de interne au contribuit la acest lucru, etc, etc., de ce nu se întâmplă? Pentru că noi ceea ce trebuia să facem e să abordăm acest dosar nu neapărat unul ca final… cu punct final intrarea în spațiul Schengen, ci ca un dosar în perspectivă de candidat care devine partener Schengen. O să ziceți că sunt doar jocuri de cuvinte. Nu-i așa! Când spun mă interesează intrarea în Schengen, mă ocup de criteriile de aderare și punct. Dar, dacă eu observ că de fapt, din punctul celălalt de vedere, plasându-ne în poziția Austriei și poziția statelor membre, ceea ce se așteaptă de la noi e mai mult decât îndeplinirea criteriilor tehnice, astfel încât să putem fi declarați membri în spațiul Schengen, ci înseamnă un parteneriat pe termen lung, atunci vedem că lucrurile se schimbă puțin și putem să ne ocupăm și de alte subiecte de care poate nu ne-am ocupat cel puțin în discurs atât de pregnant. Spre exemplu, ceea ce așteptau dânșii de la noi e să vadă că putem fi un partener pe termen lung în combaterea migrației ilegale. Asta a fost miezul problemei.

Moderatoare: Austria a și verbalizat-o…

Cătălin Predoiu: A spus-o și nu credea nimeni. A spus-o și pe aici prin țară nu credea nimeni. Adică noi am luat tot timpul subiectiv această chestiune și ni se părea că este absurd și părea absurd la un moment dat, că, deși îndeplinim criteriile tehnice, noi să fim… să nu fim primiți. Problema este că migrația din Austria în anii anteriori trecea puțin și prin România. Și atunci ceea ce a fost important să transmitem partenerului austriac ca îi luăm în serios temerile, că înțelegem care e problema. Este și problema mea, pentru că și eu vreau să am o țară liberă de migrație ilegală, și eu vreau să-mi protejez frontiera, voi coopera cu tine în această chestiune și ne vom asigura că și țara mea și țara ta e sigură, și Ungaria și toate celelalte, toată frontiera aceasta este sigură și va fi sigură.

Cum facem acest lucru? Păi, multiplicând metodele prin care ne protejăm frontiera, multiplicând mijloacele logistice, multiplicând cooperarea. Și am făcut acest lucru, adică am investit foarte mult în ceea ce privește protecția tehnologică a frontierei, inclusiv cu bani europeni. Au fost aproximativ 40 de milioane de euro care au fost veniți, pachetul e mai mare, dar strict pentru forțele noastre și de frontieră. Am investit și din banii bugetului național, am echipat frontiera și cu mijloace de transport echipate cu tot ce înseamnă aparatură de supraveghere a frontierei, nightvision, termovision și așa mai departe, am folosit drone acolo unde am avut să dislocăm, am multiplicat cooperarea cu toate polițiile de frontieră ale statelor membre, am dezvoltat programul de cooperare cu Austria. Am făcut un pachet de lucruri, asta a schimbat dosarul nu altceva.

Moderatoare: Înțeleg că investițiile. Un om de bună credință vă poate pune următoarea întrebare. Cazul Cherecheș. Un om atât de cunoscut de noi toți în România, prezent pe scena politică, mai mult decât atât, iese din țară având o condamnare și iese printr-o zonă în care ar trebui să îl cunoască…

Cătălin Predoiu: Nu contrazice cu nimic din ce spun, chiar dacă e spectaculos.

Moderatoare: Mai scapă un asemenea infractor?

Cătălin Predoiu: Noi discutăm aici de fenomene sistemice și structurale, nu un caz sau altul poate să destabilizeze o astfel de situație. Scăpări pe zona de frontieră au toate statele. Dacă deschideți acum site-urile oricăror poliții de frontieră din Europa sau din Statele Unite veți vedea o întreagă listă de fugari de justiție care au trecut frontiera și așa mai departe. Problema este structural, migrația este structurală. Ai mijloace să intervii. Chiar în cazul respectiv de care spuneți dumneavoastră, da, a trecut, pentru că cineva a greșit pe linia de frontieră și a plătit pentru că a greșit, dar imediat noi am activat mecanisme, astfel încât n-a putut să mai treacă dincolo de două țări. În cea de a doua țară în care a intrat, a treia, pardon, a treia a fost, a trecut de două, în a treia a fost localizat, capturat și iată adus acasă. Cum credeți că s-a făcut acest lucru? Prin cooperare polițienească între polițiștii noștri, polițiștii maghiari și polițiștii germani. Erau pregătiți și polițiștii italieni să intervină, erau pregătiți și polițiștii francezi să intervină, erau pregătiți și polițiștii britanici să intervină. Deci instantaneu s-a activat o plasă de siguranță și de reidentificare, localizare și în final capturarea celui care fugea de justiție, care nu-i dădea nicio șansă.

Moderatoare: Domnule ministru, am ajuns cumva la finalul discuției noastre, pentru că ați agreat 30 de minute, dacă mai sunteți de acord, trebuie să luăm pauză, dacă sunteți de acord să rămâneți sau încheiem…

Cătălin Predoiu: Mai pot să rămân.

Moderatoare: Atunci scurtă pauză și revenim la discuția cu ministrul de interne imediat.

(…)

Moderatoare: În continuare, alături de noi este ministrul de Interne, Cătălin Predoiu. Pentru că ne uităm înspre vestea bună a momentului, deschiderea spațiului Schengen și pentru România, după mai bine de un deceniu de discuții, vorbeam de cât de sigure sunt granițele și din acest context. Și făceam această paralelă, pentru că vreau, în egală măsură, pentru că ne pregătim de alegerile prezidențiale aproape de Paște, undeva acolo, o informație arată că primul tur ar avea loc în 23 martie, al doilea tur în 6 aprilie și ne uităm la siguranța votului nostru la aceste alegeri prezidențiale și la informațiile care vin dinspre cel care s-a poziționat cel mai bine în primul tur al alegerilor prezidențiale, candidatul cu discursul legionar cu discurs anti occidental, Călin Georgescu, cel care vorbește despre acest Schengen ca fiind un troc pe care România l-a făcut și aici voiam concluzia dumneavoastră apropo de Schengen.

Cătălin Predoiu: Nu vreau să jignesc pe nimeni, dar este o afirmație stupidă și stupidă la modul profesionist, o spune, că nu ca o jignire, e stupid, n-are nicio legătură cu realitatea. Nu numai că eu pot să certific alături de, nu știu, zeci de oameni care au participat într-un fel sau altul la acest proces, spun că nu a fost, încă o dată subliniez, nu a fost un succes individual, aici a fost un succes al României și al instituțiilor românești. I-am enumerat întotdeauna, începând cu colegii mei, cu care am lucrat cot la cot, până la președinte, ca să o iau invers de la ierarhie, de jos în sus, dar…

Moderatoare: Care a fost momentul în care s-a implicat președintele? Apropo, să ne spuneți, în acest context.

Cătălin Predoiu: Au fost două discuții foarte importante cu cancelarul Nehammer, în care s-a consolidat ceea ce discutasem pe linia mea cu domnul ministru Karner. Dar revenind la afirmația respectivă, că este foarte gravă și este o afirmație care face deservicii României, aceasta cum că România a făcut un troc sau altă țară a făcut un troc. A fost tot timpul vorba despre migrație, a fost vorba de siguranța frontierelor, a fost o decizie care în Austria a fost în acest tandem permanent cancelar – ministrul de interne și dovadă că este așa, dacă vreți, din punct de vedere logic, ar putea să înțeleagă toată lumea, este că ani de zile, întreg mediul de afaceri, întreg mediul de afaceri austriac a militat pentru intrarea României în spațiul Schengen. Și totuși, cancelarul a spus Nu, nu, nu până anul trecut, un pas și anul acesta, cel de al doilea pas sau dacă vreți, anul trecut doi pași, cele două frontiere și anul acesta pasul final, frontiera terestră. De ce a spus Nu? Pentru că, tocmai, nu e vorba de un troc economic, aici este vorba de o chestiune legată de siguranța statului austriac, de siguranța Europei și de siguranța României și în termenii aceștia s-a discutat. Altfel, dacă ar fi fost vorba de simple interese economice, pe interesele economice manifestate oficial deschis de întreg mediul de afaceri austriac, de toate companiile austriece, care operau în România și care nu operau în România ar fi împins la o decizie încă de acum ani de zile, ori nu este așa.

Este, cum să spun,  revoltător să auzi o astfel de declarație, este o jignire adresată tuturor polițiștilor de frontieră români care au muncit și pe umerii cărora s-a ridicat acest succes diplomatic, este o jignire adresată Ministerului de Interne și tuturor cadrelor Ministerului de Interne, este o jignire adresată României, Austriei, Comisiei Europene, tuturor statelor membre care au filtrat foarte serios, rațional și din punct de vedere al intereselor securitare, votul în Consiliul JAI. Cine crede că un vot în Consiliul JAI se obține pocnind din degete sau făcând un troc, dă dovadă de stupizenie politică și de necunoștință diplomatică gravă?

Moderatoare: E un discurs care servește lui Putin, Rusiei?

Cătălin Predoiu: E o vorbă franțuzească care spune Honni soit qui mal y pense, adică Este așa cel care gândește așa. Dacă domnul respectiv gândește în termeni de troc, este preocupant și ar trebui să fie o preocupantă pentru noi, pentru că dacă are un troc în cap acum, s-ar putea să aibă și alte trucuri în cap, pentru viitor, pentru români și, iertați-mă că poate sunt puțin pătimaș în acest punct de vedere, dar eu știu cât s-a muncit, câtă tensiune a fost, câtă încordare, câtă imaginație a fost nevoie să fie pusă în operă, câte soluții găsite la masa negocierilor sau după câte drumuri, cât efort depus de polițiștii de frontieră ca să reducem migrația cu 80 % în mai puțin de doi ani de zile, câte neîmpliniri în anii anteriori în care toată lumea a muncit, că n-a fost doar un succes anul ăsta, a fost o muncă din 2011 încoace.

Moderatoare: Și atunci cui servește acest discurs al candidatului Georgescu?

Cătălin Predoiu: Este un discurs populist și un discurs jignitor la adresa României. România n-a făcut niciun troc cu interesele sale. România și-a manifestat demn și inteligent interesele în acest dosar, pe toată linia: de la președinte, premier, ministru de Externe, ministru de Interne.

Moderatoare: Are Călin Georgescu un discurs pro rus, domnule ministru, sau unul care să servească Kremlinului?

Cătălin Predoiu: Nu știu dacă e pro sau contra, dar se suprapune perfect, mă înțelegeți? Adică nu fac eu această analiză de limbaj, dar se suprapune perfect. Adică: NATO vrea să împingă la război, Uniunea Europeană vrea să împingă la război, suntem colonie și așa mai departe. Am mai auzit undeva aceste lucruri, la mediile rusești.

Moderatoare: Și ați vorbit de Tik Tok și mi-am amintit de campania electorală a lui Călin Georgescu, acei interlopi care s-au filmat și au povestit cum au primit bani, pot fi probe acele mărturii de pe Tik Tok? Cum se va gestiona acest spațiu social, online?

Cătălin Predoiu: Repet, nu intru într-un domeniu care în acest moment este în mâna procurorului și a polițistului judiciar, sunt echipe care se ocupă de acest lucru. Eu, ca ministru de Interne nu cunosc și nu am dreptul să cunosc ce se întâmplă în astfel de dosar. Sunt convins că vor fi date răspunsuri.

M-ați întrebat însă de siguranță a frontierei și vă spuneam că acesta a fost elementul central prin care am întors cursul acestui dosar, faptul că nu l-am mai privit ca un simplu dosar de aderare, ci ca un dosar pe termen lung de participare la spațiul Schengen, de parteneriat în spațiul Schengen și de furnizor de siguranță și noi trebuie să facem siguranță și după ce intrăm în spațiul Schengen. Și vreau să vă arăt doar o hartă, aici este o primă fâșie.

Moderatoare: S-o țineți înspre camere, vă rog.

Cătălin Predoiu: Nu știu unde s-o țin.

Moderatoare: Acolo, o să ne ajute colegii.

Cătălin Predoiu: Vedeți o fâșie de 30 km pe care sunt mai multe semne, sunt semne care desemnează nu mai puțin de 15 tipuri de intervenții, de patrulare în rețea, în diverse formate, Poliție de Frontieră -Poliție Națională, Poliție de Frontieră împreună cu Jandarmerie, toate trei împreună în cadrul strict național sau în cooperare cu partenerii străini, toate tipurile de mijloace: feroviar, auto naval, ba chiar și aerian. Avem permanent pregătite aceste patrule.

Moderatoare: Cum va arăta de aici înainte granița?

Cătălin Predoiu: Nu, arată la ora asta, deci la asta facem ce se întâmplă aici. În partea de jos aveți, nu mai am timp să arăt, sunt permanent oamenii în acțiune, partajăm informații, suntem în legătură. Munca de protecție a frontierei mai grea acum de făcut. E mult mai greu de făcut și va trebui să dezvoltăm, să investim în Poliția de Frontieră, să o echipăm tehnologic, să-I strângem cooperarea, pentru că este un tip mai inteligent de a proteja frontiera, dar în același timp mai dificil. Trebuie să ridicăm un baraj tehnologic la frontieră, astfel încât să nu mai stingherim circulația oamenilor, pentru cel mai simplu e să oprești cetățeanul sau mijlocul de transport și să controlezi, dar asta înseamnă să faci o coadă de nu se mai termină. Dacă vrei să-i dai drumul să circule, trebuie să fie cu alte mijloace.

Și mai vreau să adaug un lucru: nu putem rezolva traficul doar prin intrarea în spațiul Schengen. E nevoie de investiții în infrastructură, infrastructura e o mare, constrângere nu ține de Ministerul de Interne, știu că ești colegii de la CNAIR se ocupă de treaba asta, dar eu vreau să spun că până nu dezvoltăm infrastructura pe șosele în interior și la frontieră, nu este suficient doar ceea ce am realizat noi prin Ministerul de Interne.

Moderatoare: În încheiere și scurt, o întrebare pentru dumneavoastră, pentru că urmează să discutăm despre asta, e un sens de întrebare în acest moment: care este influența președintelui Klaus Iohannis în Partidul Național Liberal sau dacă Partidul Național Liberal este aliniat în spatele lui Ilie Bolojan, politic?

Cătălin Predoiu: Nu e nicio ezitare în a coopera cu domnul președinte Ilie Bolojan, președintele României își exercită atribuțiile constituționale și, indiferent de țară, un președinte este un factor de stabilitate instituțională și toate instituțiile se raportează la președinte.

Moderatoare: Adică nu s-a dezis PNL de Klaus Iohannis?

Cătălin Predoiu: Sunt două lucruri separate. Aici este funcționarea statului și această funcționare trebuie să rămână perfectă, indiferent de grad de popularitate a unui președinte sau a altuia și toate instituțiile trebuie să raporteze, pe baza legii și constituției, unele la altele, așa cum scrie în constituție și în fișa postului. Alta este chestiunea politică, avem un președinte al Partidului Național Liberal, toată lumea este în spatele lui, pentru că a fost, dacă nu mă înșel, votat în unanimitate, există o cooperare între acest președinte și fostul președinte domnul Nicolae Ciucă, deci nu există niciun fel de fisură în PNL. Sigur că putem mai avea opinii divergente într-un moment sau altul, dar eu cred că toată lumea este aplecată acum pe ceea ce trebuie să facem, actul guvernării și, la orizont, alegerile prezidențiale.

Moderatoare: Doar că Ilie Bolojan este președinte interimar în acest moment și se tot discută…

Cătălin Predoiu: Da, e un președinte interimar, dar e un președinte respectat.

Moderatoare: Și care are o majoritate în partid, că se discută de varianta în care influența lui Eduard Hellvig deja se simte și ar putea să existe fisură din acest punct de vedere.

Cătălin Predoiu: Domnul Hellvig este membru din câte știu, în Partidul Național Liberal, este privit ca orice membru, cu tot respectul cuvenit, dânsul a exercitat funcții importante în statul român, sunt convins că n-are decât gânduri bune pentru Partidul Național Liberal, cum gânduri bune are și Bolojan și toată lumea, mă pot asigura alătura și eu acestor colegi care nu vrem decât să meargă cumva partidul înainte, cu noi și noi succese, eventual. Cine exercită o funcție sau alta la un anumit moment, să știți că e mai puțin important. Cei care exercită funcții care reprezintă, sunt mandatari. Dacă îmi permiteți să închid cu o idee frumoasă, avansată în literatura noastră, interbelică politică, esența raportului politic este aceea de mandat între cei care aleg și cei care reprezintă. Cel care reprezintă, nu trebuie să uite niciodată, este un mandatar, atâta tot, contează mai puțin. Important e să atingă obiectivele, de aia suntem unde suntem fiecare, ce, cum suntem aleși sau numiți, să ne atingem obiectivele, asta rămâne după noi, restul sunt vorbe, mai frumoase, mai puțin frumoase.

Moderatoare: Și în obiectivul prezidențial sunteți așezați în spatele lui Ilie Bolojan și Crin Antonescu, candidat comun al coaliției?

Cătălin Predoiu: Sunt decizii care s-au luat și da, pe care eu, cel puțin, nu le contest în acest moment în niciun fel. Deci mergem înainte.

Moderatoare: Vă mulțumesc, domnule ministru, că ați fost alături de noi și pentru răspunsurile dumneavoastră.