Moderator: Radu Tudor
Invitat în platou: Cătălin Predoiu, Viceprim-ministru, ministrul Afacerilor Interne
Moderator: Ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu este alături de noi. Domnule ministru, bună seara! Bine ați venit!
Cătălin Predoiu: Bună seara! Bine v-am găsit!
Moderator: Avem o listă lungă de subiecte pe care vreau să le abordăm împreună, dar, evident, cea mai arzătoare și subiectul pe care aș dori să-l detaliem și să ne oferiți cât mai multe amănunte, este cel legat de discuția de ieri, de la Consiliul JAI – Justiție și Afaceri Interne, de la Bruxelles. Care este stadiul efortului pe care România îl face să încheie aderarea la spațiul Schengen? Cum calificați declarația făcută de ministrul austriac de interne? Și o să o avem și noi imediat aici, în video wall. Domnul Nehammer este cel care veghează supărat asupra acestei probleme.
Cătălin Predoiu: Ați început inspirat cu această fotografie.
Moderator: De ce spuneți asta?
Cătălin Predoiu: Am să vă explic și de ce. Terminați introducerea și vă zic.
Moderator: Am terminat introducerea.
Cătălin Predoiu: Ați menționat declarația domnului Karner, cred că e important să o înțelegem corect, precis și, ca să o înțelegem corect, trebuie să o plasăm în contextul Consiliului JAI de ieri și în contextul unor declarații care au însoțit declarația domnului Karner, inclusiv de la declarații pe care le-am făcut și eu de la București, nu întâmplător.
Pe de altă parte, trebuie să înțelegem, măcar în linii mari, structura acestui dosar Schengen, care, în general, din ce am observat de când mă ocup de el, de să spun un an, un an și un pic, e perceput doar în termenii România cere să i se recunoască un drept și Austria refuză. Or, realitatea e mult mai complexă și o să revin la acest cadru mai mare, în care obligatoriu trebuie să plasăm toate subiectele, dacă vrem să înțelegem dinamica, așa cum ați întrebat și dumneavoastră.
Moderator: Mie mi s-a părut că a fost o primă declarație, aș spune interesantă, a lui Karner, care a spus că suntem pe drumul cel bun. Ce înseamnă asta?
Cătălin Predoiu: Ați spus că o afișați.
Moderator: Îi rog pe colegi să ne dea declarația lui Karner.
Cătălin Predoiu: O am și eu aici.
Moderator: Esența este Ne aflăm pe drumul cel bun și nu mă așteptam să recunoască lucrul ăsta. Iată, Suntem pe drumul cel bun, dar nu la capătul drumului.
Cătălin Predoiu: Da, și trebuie să înțelegem ce înseamnă Suntem pe drumul cel bun, ce înseamnă nu la capătul drumului. Or, spuneam că declarația trebuie plasată în contextul mecanismului JAI, să înțelegem mecanismul JAI. Consiliul JAI se desfășoară pe baza unei ordini de zi. Ordinea de zi este stabilită de către președinția rotativă, în consultare cu Comisia, sigur că în consultare cu statele membre. Această ordine de zi a fost prestabilită, dacă vreți, de câteva luni de zile de președinția maghiară.
Noi am avut contact cu președinția maghiară de câteva ori în acest an. Eu am fost de trei ori la Budapesta, am avut și videoconferință cu ministrul maghiar, ne-am întâlnit și în alte împrejurări. La consiliile JAI am avut un permanent contact și avem o foarte bună relație cu președinția maghiară.
Evident că am fost în contact permanent cu Comisia Europeană, cu ministrul Karner, cu care m-am văzut de câteva ori în acest an, cam o dată la două, trei luni de zile, maxim trei luni, am o întâlnire față în față cu domnul Karner. De regulă, merg eu la Viena, dar ne mai întâlnim și în alte locuri în Europa. Ultima a fost săptămâna trecută, unde am avut, tot așa, un tete-a-tete informal, dar public, anunțat, după întâlnire, în care am discutat anumite lucruri.
Președinția maghiară, când și-a pus problema formării ordinii de zi pentru Consiliul JAI din octombrie, în mod corect, a ridicat chestiunea viabilității unei ordini de zi care să includă o decizie. De ce? Pentru că acest Consiliu s-a desfășurat la zece, unsprezece zile după ce s-au încheiat alegerile în Austria și președinția maghiară, consultând și Comisia, statele membre, a opinat în primă fază că n-ar trebui să avem subiectul deloc pe ordinea de zi. La fel de deschis și de tranșant, coordonându-ne evident și cu Ministerul de Externe, și cu președintele, și cu primul-ministru, noi am spus nu e în regulă să n-avem deloc subiectul subiectul Schengen pe ordinea de zi. (…)
Pentru că asta ar putea să dea un semnal greșit cetățenilor noștri, despre stadiul progreselor în ceea ce privește aderarea României și a Bulgariei cu frontiera terestră în spațiul Schengen.
După mai multe runde de discuții, de convorbiri, s-a convenit ca pe ordinea de zi a Consiliului JAI să existe barometrul Schengen, dar și state of play, cum se spune în limbajul JAI, adică starea de lucruri privind criteriile, măsurile luate de România, inclusiv modalitatea de aplicare a deciziei de anul trecut, Air Schengen, pentru că și aici a fost o muncă importantă, care e trecută cumva cu vederea. Și o să pot să explic, dacă îmi dați voie, ce a însemnat pentru Ministerul de Interne din România aplicarea deciziei Consiliul JAI de anul trecut, intrarea cu frontiera aeriană și frontiera terestră.
Deci s-a urcat acest punct pe ordinea de zi, ca urmare a demersurilor României și ale Bulgariei, în subsidiar. Vorbesc de România, pentru că trebuie să o spun direct, da, într-adevăr, noi am fost vârful de lance în aceste discuții, România. Însă ne-am consultat permanent cu partenerii bulgari, cu care lucrăm foarte bine.
Însă Consiliul JAI nu a inclus pe ordinea de zi o decizie, deci la Consiliul JAI de ieri nu a fost vorba de niciun fel de decizie în acest moment, ci de un consiliu intermediar către o decizie. De aceea, eu cu două zile înainte, dacă îmi permiteți, am să citesc două cuvinte, am declarat aici, la București…
Moderator: Am dat această declarație a dumneavoastră, care mi s-a părut optimistă, ceea ce nu vă caracterizează.
Cătălin Predoiu: Hai să vedem dacă e optimistă sau este echilibrată sau, nu știu, prudentă și așa mai departe. De fapt, este o declarație care anunța ce urma să se întâmple, respectiv am spus În Consiliul JAI din 10 octombrie se va discuta eurobarometrul Schengen, adică situația în spațiul Schengen, în toate statele membre, fără ca pe ordinea de zi să fie luarea unei decizii. Asta a fost o primă declarație importantă, săptămâna aceasta, cu două zile înainte de JAI. Am mai spus, de asemenea, că vom continua să acționăm diplomatic, am acționat diplomatic și o să o facem în continuare și am mai spus Sperăm să primim semnale de sprijin pozitive, de progres în perspectiva intrării noastre în Schengen.
Moderator: Asta ne-a făcut pe noi să credem că se rezolvă ieri.
Cătălin Predoiu: Ce înseamnă semnale de sprijin și de progres? Înseamnă ceea ce am văzut și pe ecran, și anume o recunoaștere a faptului că din momentul în care s-a adoptat decizia de anul trecut cu intrarea cu frontierele aeriană și terestră, se face un progres, se remarcă acest progres, se recunoaște realitatea din teren.
Am spus că trebuie plasată această declarație, a domnului Karner, nu numai în contextul mecanismului JAI, ci și în contextul altor declarații. Am aici toate declarațiile făcute de președinție, le rezum într-o frază. Toată lumea spune, România nu numai că a menținut îndeplinite criteriile astea, o facem de ani de zile și e muncă de ani de zile în spate. Dar România a aplicat impecabil decizia Air Schengen de anul trecut, nu există niciun fel de dubiu cu privire la stăpânirea tuturor mecanismelor Schengen, a procedurilor Schengen. Migrația ilegală și iregulară este ținută sub control. Există o bună cooperare polițienească și așa mai departe.
Moderator: Cumva răsuciți cuțitul în rană, că noi știm că avem dreptate și că austriecii se poartă nedrept față de noi.
Cătălin Predoiu: Hai să ajungem și la acest lucru. Deocamdată, eu am vrut să explic, așa cum o percep eu din teren, de la discuțiile față în față și de la munca nu numai din cancelarii, dar și munca dintre polițiile noastre, Poliția de Frontieră, declarația domnului Karner.
Moderator: Dacă ieri a fost JAI intermediar, până la finalul anului, e posibil să mai apară un alt moment de decizie?
Cătălin Predoiu: E posibil orice de aici și până la sfârșitul anului. Ce am observat eu este că există două tipuri de abordări ale dosarului Schengen. Unele, să spunem, de ordin teoretic, care pleacă de la prezumții, deducții, presupuneri legate de anumite declarații pe care le fac oficialii, și altele care țin de cei care sunt cu adevărat în miezul lucrurilor, să spun așa, prin natura funcțiunii, nu din alte considerente.
Deci, așa cum percep eu lucrurile din teren, această declarație a ministrului Karner vine să confirme faptul că suntem pe un traiect bun, că acest dosar nu e scăpat din mână și că ne îndreptăm, cum a spus, către un punct final. Pentru că în momentul în care cineva spune, încă nu suntem în punctul final, îți spune implicit și că te îndrepți spre punctul final.
Moderator: E adevarat.
Cătălin Predoiu: Nu spune ne îndepărtăm de punctul final.
Moderator: Faptul că el pronunță că va exista un punct final…
Cătălin Predoiu: Spune Încă nu suntem la punctul final, dar ce ar putea însemna punctul final? Punctul final e o decizie.
Moderator: De acord! Când?
Cătălin Predoiu: Așa cum am spus, această decizie era văzută de președinția ungară, pusă pe ordinea de zi direct în Consiliul JAI din luna decembrie. Ceea ce noi am cerut și am obținut, ca etapă intermediară, este o discuție în acest JAI, în care să se marcheze în teren, în Consiliul JAI…
Moderator: Ne-am făcut singuri un bine, punându-i pe austrieci să recunoască că suntem pe drumul cel bun.
Cătălin Predoiu: Și am pus o treaptă, dacă vreți, ca să nu fie un salt prea mare de la decizia Consiliului JAI de anul trecut privind Air Schengen și până astăzi.
Moderator: Consiliul din decembrie, JAI, va fi cu noua echipă a Comisiei Europene?
Cătălin Predoiu: Da, dar până la Consiliul din decembrie, mai sunt două luni. Două luni în care există proceduri la dispoziția Consiliului, pe care le poate activa.
Ce vreau să spun, însă este că…
Moderator: Deci am putea avea o veste și până la Consiliul JAI din decembrie?
Cătălin Predoiu: Vedeți, anul trecut, pe vremea asta, am făcut și astăzi un exercițiu pregătind emisiunea dumneavoastră.
Moderator: Anul trecut v-aţi făcut Crăciunul şi Revelionul pe la Guvern, alături de Luminiţa Odobescu.
Cătălin Predoiu: Adevărat și alți colegi care au muncit pe acolo, chiar substanțial. Mi-am scos astăzi și am citit puțin declarațiile publice făcute de operatori politici. Nu vorbesc declarații ale comentatorilor de presă. Eu am un principiu, nu polemizez cu presa, explic cel mult ce sunt întrebat. Dar declarații ale unor operatori politici, europarlamentar, parlamentari, oameni politici în general, anul trecut, în septembrie, octombrie, despre problema JAI.
Cinci idei aș putea rezuma din toate aceste declarații; unu, n-avem nicio șansă să mișcăm dosarul din loc, da? Doi la mână, nu se negociază, nu se face nimic, da? Trei la mână, nu ne corelăm cu Bulgaria, nu ne corelăm cu Comisia; Patru la mână, n-avem progrese pe zona de migrație și cinci la mână, ca o concluzie, astea sunt declarațiile cele mai fanteziste, unele au fost urmate chiar și de acțiuni ridicole. Trebuie să dăm Comisia în judecată, trebuie să dăm Austria în judecată, unii s-au și dus și s-au făcut de râs pe la CJUE, am mai văzut după aceea alții care au spus, trebuie să ne decuplăm de Bulgaria. După care aceleași persoane politice, repet, ne spuneau, haideți să facem un mini-Schengen cu Bulgaria și așa mai departe.
La vremea la care era anul trecut, nu întâmplător menționez că m-ați întrebat ce s-a întâmplat.
Moderator: Încercați să arătați că a existat totuși o evoluție în acest dosar.
Cătălin Predoiu: Încerc să spun că ar fi bine să ne gândim cum să mergem în astfel de discuţii.
Moderator: Şi dacă am reușit o evoluție de anul trecut de la momentul acela…
Cătălin Predoiu: Noi, anul trecut în octombrie la vremea la care erau aceste declarații aveam deja deschiderea făcută, știam că va fi ceva. Dar nu puteam anunța public.
Moderator: Acum ştiți că va fi ceva şi cu închiderea?
Cătălin Predoiu: Acum sunt discuții intense în aceeași direcție.
Moderator: Aveţi acelaşi feeling pe care l-aţi avut anul trecut că se va închide şi cu zona terestră?
Cătălin Predoiu: Nici anul trecut n-am anunțat victorii răsunătoare, nici anul ăsta nu o fac, de aia eu am și spus că declarația mea nu e nici optimistă, nici pesimistă.
Prima dumneavoastră întrebare ați spus care e stadiul demersurilor noastre. Stadiul demersurilor noastre este că ne luptăm cu ghearele și cu dinții, cum să spun, adică dincolo de această liniște…
Moderator: Îmi place expresia aceasta, deși poate părea dură, îmi place foarte mult că asta denotă implicarea și determinarea de a rezolva o problemă pe care fiecare român o simte.
Cătălin Predoiu: Da și vreau să asigur românii și, cum să spun, se poate proba ce spun eu și de la Ministerul de Interne și de la Externe și de la alte instituții, cu această luptă.
Moderator: Reversul medaliei acestei afirmații este că dacă luptați cu ghearele și cu dinții înseamnă că încă e foarte greu cu Austria.
Cătălin Predoiu: Totdeauna a fost greu, n-a fost nimic ușor, acest dosar este unul foarte greu. Ceea ce am vrut eu să spun este că anul trecut, pe vremea în care nimeni nu dădea nicio șansă, noi deja știam că va fi o ușoară deschidere, în noiembrie deja ni se confirmase și în 8 decembrie, domnul Karner a anunțat, dar acest lucru a fost facilitat și de faptul că noi am cerut și am beneficiat de răbdarea publicului din România, inclusiv a presei, de a lucra pe toate căile, de a informa și publicul, evident, dar în același timp de a ne concentra pe ceea ce avem de făcut. E foarte grea poziția și nu vorbesc doar de despre Ministerul de Interne, dar și de Ministrul de Externe, când faci o serie de lucruri, serie de demersuri, nu totdeauna le poți anunța, nu totdeauna poți anunța ce rezultate ai. Nu știi niciodată, nici dacă lucrurile sunt așa cum sunt așezate în negocieri și așa mai departe. Dar acum aș vrea să extind puțin, pentru că am lămurit 2 lucruri.
Moderator: A fost o descriere foarte exhaustivă a problemei.
Cătălin Predoiu: Două lucruri m-ați întrebat, care e stadiul demersurilor și încă o dată vreau să spun, ne luptăm cu ghearele și cu dinții, toți cei care lucrăm în această direcție de la Ministerul de Interne, Externe și alte instituții, Președinție, Guvern, fiecare face pe zona lui de competență.
Moderator: Toți românii vor să încheiem anul acesta problema asta. Sunt șanse până la 31 decembrie din feeling-ul dumneavoastră de ministru, să rezolvăm această problemă până la 31 decembrie?
Cătălin Predoiu: Noi ne luptăm ca și când sunt aceste șanse, da, deci asta este obiectivul nostru, dar ce vreau să spun dincolo de acest lucru, este că declarația ministrului Karner trebuie înțeleasă corect, nu e nici o garanție, nu e nici ultraoptimistă, dar niciun caz nu este un refuz, așa cum s-a spus, pentru că nu s-a pus problema unei decizii. Este o declarație, după părerea mea, în termenii discutați, o declarație corectă. E adevărat, nici foarte generoasă, dar este o declarație care arată clar că este loc de joc în continuare.
Moderator: Știți că după atâta așteptare, românii vor să știe ce înseamnă capătul drumului, atât.
Cătălin Predoiu: Capătul drumului este o decizie și noi ne luptăm pentru o decizie în acest an, până în decembrie. Anul trecut, când s-a obținut? În decembrie 30, cu o serie de incidente pe parcurs, de asta spun că una e discuția politică…
Moderator: Cu boicot, cu tensiuni politice.
Cătălin Predoiu: Deși noi din noiembrie știam că ar trebui să ajungem acolo, deci angajamente erau din noiembrie și totuși abia în 30 decembrie am văzut semnăturile toate pe o hârtie.
Moderator: Poate unii România spune de ce suntem noi așa de generoși cu austriecii, când ei ne refuză un drept pe niște criterii false, subiective.
Cătălin Predoiu: Haideți să discutăm exact etajul superior al dosarului, pentru că există această percepție. Noi avem un drept recunoscut și Austria nu recunoaște. Hai să vedem dacă e așa. Tratatul Schengen nu spune că în mod automat, odată ce ai îndeplinit criteriile tehnice, devii membru Schengen. Am citit de trei ori credeți-mă, și nu e mult de citit. E un paragraf cheie acolo. Tratatul Schengen spune că, după ce îndeplinești criteriile tehnice va exista o decizie politică.
Moderator: Știm chestiunea asta.
Cătălin Predoiu: Bun, păi da, dar e foarte important.
Moderator: În momentul în care președintele Comisiei Europene, Comisarul pe Afaceri Interne și Președintele Parlamentului European spun că România merită, a ieșit semnalul politic.
Cătălin Predoiu: De acord, dar decizia politică…
Moderator: E la domnul acesta.
Cătălin Predoiu: Ce înseamnă această nuanță importantă? Că nu te obligă, nu obligă niciun stat, nici România nu va fi obligată când va fi să spună unui alt stat care va vrea să intre în Schengen, da sau nu, nu este obligată și nu va fi obligată să spună da, dacă nu e convinsă și politic, chiar dacă statul respectiv poate va îndeplini toate criteriile tehnice.
Moderator: Ce nu o convinge politic pe Austria la România? Că au atâtea companii profitabile în România, reușesc să facă performanță financiară. Ar trebui să fie foarte mulțumiți.
Cătălin Predoiu: Aveți dreptate, avem interese economice de perspectivă, dânșii au interese aici în energie, petrol, gaze, hai să ne gândim la proiectul Neptun Deep în perspectivă și așa mai departe. Deci mulți români trăiesc în Austria și votează în Austria, fără îndoială. Dar toate aceste lucruri noi le folosim ca argumente sunt folosite, mai mult decât atât.
Moderator: Nemulțumirea politică față de ce, față de cine?
Cătălin Predoiu: Eu n-am citit nici o nemulțumire politică față de România, ba chiar în ultimul an și jumătate n-am mai văzut nici o nemulțumire, nici despre modul în care protejăm frontiera. Dimpotrivă chiar Austria recunoaște, de trei ori ne-a mulțumit Austria în Consiliul JAI.
Moderator: Și tot n-au luat piciorul de pe frână.
Cătălin Predoiu: Cum spuneam, o decizie politică. Nu spun că eu am toate răspunsurile la aceste chestiuni politice. Ce vreau să spun este că cele două ministere, în primul rând Ministerului de Interne, care e titular de dosar, dar și Ministerul de Externe, care este, cum să spun, umăr la umăr la sprijin în acest dosar pe linie diplomatică, au avut datoria și au datoria în continuare să scoată de pe masa discuțiilor orice motiv care ar putea fi invocat drept o cauză, de ce nu un pretext, în decizia politică. Asta e datoria noastră.
Noi în teren și sunt eforturi făcute de Poliția de Frontieră, Poliție, Jandarmi, Serviciile de informații, de a scoate orice motiv, gen migrație ilegală, trafic de persoane, crima organizată, care vatămă, să spunem, un stat membru și nu mai există acest motiv, sunt înlăturate. Doi, am îndeplinit impecabil decizia Air Schengen de anul trecut, astfel încât să nu existe la masa discuțiilor nici cea mai mică fisură în ceea ce privește poziția noastră. Și noi acest lucru l-am realizat. Deci noi am dus dosarul până în acest punct, l-am luat din punctul A și l-am pus în punctul B. De acum ar trebui să facem pasul în punctul C. Pasul de la B LA C este strict o decizie politică. E adevărat că nici în Austria nu este înțeleasă de toată lumea această rezervă.
Moderator: Președintele Austriei e de partea noastră.
Cătălin Predoiu: Și alți politicieni. Am avut discuții săptămâna trecută la Viena, nu numai cu domnul Karner, am avut discuții și cu viitorul comisar.
Moderator: Comisarul pentru Justiție și Afaceri Interne va fi austriac.
Cătălin Predoiu: Domnul Brunner. Am avut discuții cu dânsul, față în față. Am discutat acest dosar, contăm pe sprijinul dumnealui. Sunt convins că o să îl și vedem în curând. Deci există o serie de decidenți politici, operatori politici în Austria, care sunt clar, net, pentru intrarea României în spațiul Schengen cu frontiera terestră.
Moderator: Trebuie să concluzionăm acest subiect (…).
Cătălin Predoiu: Dar politica e politică și e complicat, și e important ca acest efort să fie dus în continuare până la capăt.
Moderator: Știți că ei sunt în PPE, împreună cu dumneavoastră în PPE, mă bazam și pe influența Partidului Național Liberal asupra liderilor PPE să-i modifice opinia lui Nehammer.
Cătălin Predoiu: Am discutat inclusiv săptămâna trecută cu domnul Siegfried Mureșan, cu care ne-am ajutat foarte mult.
Moderator: Luați-l pe Weber, luați-i pe toți, duceți-i pe capul lui.
Cătălin Predoiu: Cu Margaritis Schinas, cu domnul Weber, avem toate aceste demersuri.
Moderator: Duceți-i pe capul lui Nehammer.
Cătălin Predoiu: Acum două zile am obținut emiterea unei noi declarații PPE de sprijin și așa mai departe. Se fac toate aceste demersuri. Am discutat cu președintele Ciucă, care și dânsul urmează înțeleg să aibă un demers în acest sens.
Sunt în contact cu premierul care și dânsul prin familia de socialiști, ca nu se pot deroba de treaba asta pentru că au, la rândul lor, prieteni politici în Germania, care Germania la rândul ei, are o oarecare influență…
Moderator: Influență asupra Vienei.
Cătălin Predoiu: Am fost și l-am văzut pe ministrul Joachim Herrmann, ministrul bavarez de interne, un om de autoritate incontestabilă în toată regiunea, ministrul de interne de 20 de ani, cu care Austria colaborează foarte bine. N-am lăsat nici un punct pe hartă, nemarcat din această privință.
Moderator: Am încredere că cu ghearele și cu dinții până la urmă o să obțineți..
Cătălin Predoiu: Continuam această luptă, nu facem promisiuni, este dificil, lucrăm în fiecare zi acest dosar.
Moderator: Sunt convins și sincer românii merită toți o decizie pozitivă până la 31 decembrie 2024, pentru că am așteptat prea mult.
Cătălin Predoiu: Și nu numai asta, dar am și spus, România poate consolida, am spus-o în JAI, poate consolida spațiul Schengen pentru că suntem un stat performant. Mai lăsați-mă un pic pe subiect să nu mă grăbiți.
Moderator: Nu, păi au trecut 20 de minute și se încheie misiunea și nu mai avem timp pentru altceva. Sunteți în continuare în atenția presei și-a opiniei publice în legătură cu dimensiunea traficului de droguri, cu pericolul pe care îl reprezintă pentru tineri și drogurile ușoare și drogurile grele să le spunem așa. Care sunt pașii? Sunt realitățile cu care ne confruntăm acum.
Cătălin Predoiu: Da, mulțumesc pentru întrebare, pentru că am fost de multe ori acuzat și în continuare de operatori politici care, mă rog, nu pot să cred că…
Moderator: À la guerre comme à la guerre.
Cătălin Predoiu: Nu cred că au citit. À la guerre comme à la guerre, dar la rândul meu, trebuie să mă apăr.
Moderator: Când erați la Justiție aveați…
Cătălin Predoiu: Eu ceea ce am spus să fie limpede, am spus și am fost, din păcate, răstălmăcit. Dacă nu facem ceva, vom pierde lupta cu drogurile, da, când am preluat mandatul și noi cred că am făcut ceva. Am făcut mii de operațiuni pe această temă.
Moderator: Mii?
Cătălin Predoiu: Mii de operațiuni! Mari operațiuni în 12 luni de zile. Da, sunt evident cu DIICOT în parteneriat. Da, evident cu procurorii.
Moderator: Adică ați descoperit mii de rețele de trafic de droguri?
Cătălin Predoiu: Nu, lansate operațiuni de investigații, de monitorizare, de descoperire de probare a unor cazuri după aceea instrumentare din punct de vedere polițienesc și mai departe din punct de vedere al procedurii penale până în fața instanței. Sute de persoane supuse unor proceduri judiciare, cantități importante de droguri confiscate. Ce am făcut eu ca ministru?
Am suplimentat cu peste 200 de locuri forțele destinate special combaterii traficului de droguri. Am suplimentat investițiile în dotarea structurilor specializate antidrog, am adoptat foaia de parcurs antidrog la nivel european și am alocat pe parcursul acestui an care s-a încheiat și în anii care vin zeci de milioane de euro pentru dotări.
Moderator: De ce a devenit România o atracție pentru traficanții de droguri, pentru că până de curând ne considerăm feriți de flagelul ăsta?
Cătălin Predoiu: Am discutat cu specialiștii pentru că am acest obicei să înțeleg un fenomen de la rădăcina lui. Din câte mi s-a explicat, piața s-a format până să intre drogurile, nu masiv în România s-a format pe structura magazinelor de vise, dacă vă aduceți aminte de această sintagmă, care a fost…
Moderator: Așa numitele droguri ușoare, așa numitele substanțe….
Cătălin Predoiu: Acolo, atunci s-a format piața. Atunci s-au format…
Moderator: Deci s-a creat o rețea?
Cătălin Predoiu: Obiceiul acesta, s-au creat rețele care în primă fază…
Moderator: Cu magazine fizice, dar și online?
Cătălin Predoiu: Da.
Moderator: În care se vindeau tot felul de speranțe din acestea, așa zis ușoare și rețeaua fiind făcută au intrat și cele grele.
Cătălin Predoiu: Și societatea, guvernul, noi ca țară, dacă vreți, am băgat destul de târziu de seamă acest lucru și ce poate să însemne și unde poate să ducă și există chiar și o rezistență să știți în societate. Am văzut-o astă vară când am încercat o înăsprire a legislației ce opoziție, am avut chiar de la unele ONG-uri care spun, domnule, dar de ce e așa de mare exigența cu privire la consumul de substanțe interzise la volan și tot felul de excepții, de exemplu.
Deci, atunci s-a format piața, după care a venit un fenomen care să știți că afectează numai România, afectează chiar mai grav Europa de Vest.
Europa de Vest este cum spunea comisarul European pe justiție, sufocată de droguri. Ăsta a fost termenul folosit de comisarul Johansson. Eram de față când l-a folosit.
Europa este sufocată inundată de droguri. Porturile vest europene sunt penetrate de rețele de traficanți. Situația este foarte gravă.
Moderator: Mai nou ați capturat o tonă și în portul Constanța, ceea ce înseamnă că și noi suntem o țintă pentru traficanți.
Cătălin Predoiu: Da, dar ce vreau să vă spun este faptul că Ministerul de Interne a înțeles acest lucru și că acționează extrem, extrem de concentrat pe această zonă. E o luptă de ani de zile.
Noi am început să ne ducem și în zone care nu-s ale noastre propriu-zis. Securitatea în jurul scolilor, prevenție, campanii de comunicare.
Moderator: Păi cum, toată România trebuie să fie în zona de acțiune a MAI?
Cătălin Predoiu: Trebuie să fie un efort național, a spus cineva aici, cred că, chiar domnul Gâdea într-o emisiune țin minte că i-am trimis un mesaj ăsta este cuvântul efort național. Face Ministerul de Interne, face Ministerul Educației, lucrăm bine cu Ministerul Educației, am luat măsuri în școli.
Moderator: Hai și cu poliția locală și cu primăriile, hai și cu consiliile județene
Cătălin Predoiu: 180.000 de patrulări cu Jandarmeria am făcut numai în jurul școlilor.
Avem campanii de comunicare, intrăm în școli. Cum să spun, dar este un început de drum.
Repet, dacă nu vrem să pierdem lupta, trebuie să o ducem pe termen lung și energic.
Noi am început această luptă și nu pot să spun că am început de la zero. Nici asta nu vreau să spun. Au fost eforturi și în anii anteriori, dar fenomenul s-a agravat atât de mult încât trebuie să accelerăm.
Moderator: Ce mă șochează, domnule ministru este că scade vârsta consumatorilor de droguri ceva șocant, 10 ani.
Cătălin Predoiu: Da, a scăzut până la 9-10 ani.
Moderator: 9-10 ani, 11 ani.
Cătălin Predoiu: Da, e adevărat.
Moderator: Noi când vedem nouă ne vin vă dați seama în fiecare zi.
Cătălin Predoiu: Ceea ce înseamnă că efortul trebuie să meargă și în direcția educației, prevenției și școala trebuie să facă, poate mai mult, ONG-urile poate să facă mai mult.
Noi avem o realitate în față care e diferită de cea din vremea copilăriei noastre.
Familia, așa cum își desfășura viața acum 40 de ani, nu mai e aceeași.
Moderator: Am văzut cazul de la Mangalia, Pascu că familia îi dadea droguri copilului, deci…
Cătălin Predoiu: Mi-aduc aminte părinții mei veneau cumva la ora 5-6 erau acasă, eram împreună, ne dăscăleau, ne controlau lecțiile. Acum viața e mai grea, mai dinamică, părinții pleacă dimineața și vin noaptea acasă câteodată, vin seara târziu. Copiii sunt expuși la tot felul de informații pe care le primesc pe telefon.
Moderator: Tik tok-ul este ceva devastator din punctul ăsta de vedere.
Cătălin Predoiu: Și atunci trebuie făcut în zona aceasta de educație, pentru că altfel te lupți cu un val care vine și revine și revine.
Moderator: Domnule ministru, da…
Cătălin Predoiu: Nu mai spun de fenomenul extern, traficul internațional, rețelele internaționale. La Europol, șeful Europol a făcut un raport la Budapesta foarte interesant asupra rețelelor de droguri și crimă organizată din Europa. Sunt peste 800 de mari rețele care acționează în Europa. 22.000 de oameni sunt cartografiați, inventariați drept criminali periculoși care lucrează în rețea, în sistem militarizat, dacă vreți. Șeful Interpol, spunea corporatist, e mai mult decât corporatist, eu am spus militarizat sistemul acesta.
Sunt porturi în care acționează rețelele care sunt organizate în valuri, adică dacă vine poliția și ia mâine 10 traficanți, doua zi intră în funcțiune alți 10 de care nu știau primii 10. Dacă îi iei și pe aia mai intră încă o echipă. Sunt trei-patru rânduri de echipe pregătite să lupte. Bun. Vrea Europa, vrea societatea să lupte cu acest flagel pe termen lung trebuie organizată această luptă pe mai multe etaje, pe mai multe direcții și investit în zona de ordine publică. Dacă nu investim banii în ordine publică, în siguranță, în intervenția în situații de urgență în următorii 5 – 10 ani de zile masiv cu atenție și nu numai pe partea de bani și logistică, statutul lor.
Ce fel de reguli se aplică acestora? Cum îi protejăm în timp ce își fac meseria și după ce își fac meseria?
Legile care îi organizează ce drepturi au pe stradă, ce drepturi au să intervină? Atunci această luptă e complicată.
Moderator: S-au creat dezbateri foarte aprinse în legătură cu incapacitatea Ministerului Afacerilor Interne de a realiza niște teste corecte asupra persoanelor care se află la volan și care sunt suspectate ca fiind consumatoare de substanțe interzise. Problema….
Cătălin Predoiu: De ce să spunem incapacitate? Eu aș spune capacitate, pentru că noi lucrăm cu tehnologia cu care lucrează orice minister de Interne din Europa. Altă tehnologie nu este mai bună.
Moderator: De curând până să vină testele acestea din Germania mai bune au fost altele mai proaste care dădeau erori.
Cătălin Predoiu: Am înțeles.
Moderator: A fost o tranziție.
Cătălin Predoiu: Am luat măsuri.
Moderator: Ați trecut de la cele chinezești, la unele germane.
Cătălin Predoiu: Sunt numai cele pe care le folosește și poliția germană şi spaniolă.
Moderator: Care este bilanțul de când aţi introdus aceste testere mai bune, care este bilanţul lor? Apropo de procentul de eroare?
Cătălin Predoiu: Păi, uitați, aici e o chestiune pe care am mai ridicat-o și o ridic şi în seara asta la dumneavoastră.
Noi avem județe în care avem compatibilitate între ce îmi arată drugtestul şi ce îmi spune INML de 100%. Sunt județe unde am 80%, 90%. De ce am județe unde am 30% cu același aparat?
Moderator: Păi ar trebui să vă întreb eu pe dumneavoastră, că dacă…
Cătălin Predoiu: Păi nu, dar eu nu răspund de INML, da.
Moderator: Spuneți că testele sunt la fel și…
Cătălin Predoiu: Aparatul e același.
Moderator: … și niște centre de medicină legală din teritoriu, dau rezultate diferite.
Cătălin Predoiu: Nu! Uitați, avem aici patru județe desenate, da? Aici, aici și acolo îmi dă 100, 90, 80%, acolo îmi dă 30%. Problema e la aparat, la Ministerul de Interne? Un aspect. Doi, s-a ridicat pertinent, și eu înțeleg acest lucru, de către public, de către presă, Domnule, ce facem cu medicamentele care…
Moderator: …pot să dea rezultate fals-pozitive.
Cătălin Predoiu: Nici până azi nu e clar cine, cum, dacă e doar o…
Moderator: A ieșit ministrul Sănătății și a zis, există o listă.
Cătălin Predoiu: Unde?
Moderator: La Ministerul Sănătății.
Cătălin Predoiu: Bun, vreau să o vedem și în lege. Vreau să o vedem și în lege. Vreau ca în mod, dar nu că vreau eu ca să nu las cetățeanul să meargă la volan, că iar un ONG m-a interpretat că vreau lege să nu las… Nu, domnule! Nu e normal ca ceea ce se ridică pertinent, tot de către ONG-uri, tot de cetățeni, ca problemă, Domnule, nu știu ce medicament să iau, că dacă iau un medicament, ar putea să-mi dea la volan… Dincolo de problema că mă oprește Poliția, nu mai pot să conduc și intru într-un gard sau, mai rău, intru într-un alt cetățean nevinovat. Nu e normal să știu, nu e normal să mi se spună acest lucru?
Eu de asta vreau să spun că trebuie și într-un act normativ ca cineva să-și ia răspunderea și acel act să fie revizuit. Altfel, bun, facem fiecare ce vrem…
Moderator: În momentul de față, cu actualele teste, reconsiderați că situația este rezolvată din punct de vedere al MAI? Trebuie să își rezolve și la INML?
Cătălin Predoiu: Trebuie rezolvată din punct de vedere al maximului de ce îmi poate oferi tehnologia în acest moment și da, din punct de vedere al Ministerului de Interne, mai mult de atât, nu am ce să fac, pentru că nu este obligația agentului din stradă nici să știe ce medicament dă sau nu efecte nocive la volan. El are o singură obligație, să scoată din trafic pericolul și asta face, utilizând ce tehnologie are la dispoziție. Dacă o să iasă mâine pe piață o tehnologie mai bună, eu o să merg la Guvern și o să spun Domnule, ne trebuie tehnologie mai bună. Asta e, atât costă.
Moderator: Sunt convins de chestiunea asta, că există o dorință de a rezolva problema. Ultima întrebare și avem trei minute pentru ea…
Cătălin Predoiu: Există și rezultate!
Moderator: Am văzut! Cumva s-a mai aplanat situația.
Cătălin Predoiu: În momentul în care am… Repet, eu am la minister, oficial, pot prezenta! E un județ, e adevărat, cu 100%, dar restul sunt undeva între 90 și 80%, 70%.
Moderator: Aceleași aparate, aceleași instituții.
Cătălin Predoiu: Bun! Uitați, am avut șoferi care au refuzat testarea unii dintre ei.
Moderator: E un drept și ăsta.
Cătălin Predoiu: E un drept, nu am comentat, n-am spus nimic. După testare, la INML, compatibilitatea e 80%, deci…
Moderator: Sunt și invers…
Cătălin Predoiu: Sunt și invers, au fost și cetățeni… De acord!
Moderator: … persoane testate pozitiv, iar la INML le-a ieșit zero.
Cătălin Predoiu: Dar acum legea le recunoaște acest drept și e în regulă.
Moderator: Trei minute, să-mi spuneți de ce avem atât de multe clanuri interlope și de ce Poliția… Nu Poliția, Ministerul de Interne, cu peste 130.000 de angajați, nu reușește să elimine acest fenomen?
Cătălin Predoiu: Ce înseamnă să elimine? Formarea lor.? Formarea lor s-a făcut în ultimii 20, 30 de ani.
Moderator: Avem câteva zeci de clanuri interlope în România…
Cătălin Predoiu: Numai în ultimele trei săptămâni am lansat peste 70 de acțiuni și vă spun că acest lucru va continua.
Moderator: Ne-ați cam trezit dimineața la 7.
Cătălin Predoiu: Acest lucru va continua, nu a fost nimic întâmplător, nu e chestiune legată de campanie, că am auzit și acest lucru, nu! Nu e vorba de imagine, e vorba de… e o politică de fond…
Moderator: Între aceste descinderi ale Poliției, se mai bat unii cu topoarele pe stradă și mai intră, din păcate, și în spitale. Ceea ce am văzut la Pantelimon a fost horror.
Cătălin Predoiu: Tocmai de aceea trebuie să devenim și mai ofensivi pe această zonă, am explicat acest lucru.
Moderator: Aveți informații la MAI, știți cine sunt, știți unde și cum acționează. Ar trebui să îi măturați mai des, din punctul meu de vedere.
Cătălin Predoiu: Da, dar să știți că și aici este un fenomen de, cum să spun, precum dinții rechinilor. Dispar unii, apar alții. Se destramă o rețea, apare altă rețea și tot așa. Dar este foarte adevărat că aici trebuie intensificată lupta, această politică.
Moderator: Dacă mă uit la Jandarmerie, are zeci de mii de angajați. N-ar fi o problemă de resursă umană.
Cătălin Predoiu: Am apăsat piciorul pe pedală… Da, dar nu e vorba doar de jandarmi aici. În primul rând, e vorba de Poliția Română, dar să nu intrăm în zona de deficit de personal, că nu vreau să mă plâng aici, dar cu ce avem, putem face mai mult, de acord. Și se face și cred că ați văzut și dumneavoastră efectele. Și eu am explicat, folosim razia din ce în ce mai mult. Razie, razie, razie, razie! În zonele pe care le știm de risc. Analiză de risc…
Moderator: Oamenii simt nevoia să vadă mai mult. Să vadă mai mulți polițiști în stradă, mai mulți jandarmi…
Cătălin Predoiu: Au văzut și la cazuri de succes, cu cele, nu știu, 70 de butoaie, pulpa de fructe, care de fapt era un drog de mare risc. Au făcut o analiză de risc corectă, au mers pe monitorizare, au avut rezultatul pozitiv. La fel și aici. Am programat, ne-am organizat, intensificăm și această direcție de acțiune, linie de muncă și vreau să informez acest lucru, este o chestiune de termen lung, deci nu problema conjuncturală…
Moderator: Vrem să vedem angajament, determinare și onestitate și atunci o să credem că Poliția e mai aproape de populație.
Cătălin Predoiu: Dacă îmi permiteți să vă dau, numai în ultimele trei săptămâni, 73 de acțiuni operative, 223 mandate de percheziție, 198 persoane cercetate, 100 reținute, 69 arestate preventiv, 10 persoane plasate sub control judiciar, 150 kilograme de droguri de risc și mare risc, 380.000 de comprimate. 150 de kilograme de masă vegetală doar în trei săptămâni. Bilanțurile pe lunile din spate sunt mai mari și vor crește.
Mesajul meu este foarte clar, și către Poliția Română și Jandarmerie, nu e o chestie de conjunctură, nu e o chestie de ambiție personală, este o necesitate, de a intra ofensiv în zonele de risc cu privire la siguranța cetățenilor. Este datoria noastră să creștem acest nivel de siguranță și dacă sunt grupuri organizate, care și-au făcut din încălcarea legii și periclitarea siguranței altora un obicei, trebuie să ne facem și noi un obicei să-i deranjăm permanent, până când probăm, lucrăm cu procurorii, investigăm, trimitem în judecată, de către procurori, evident și le scoatem din zona aceasta de risc.
Moderator: Cătălin Predoiu, ne vedem aici până la finalul anului, să ne anunțați că ați rezolvat problema la Bruxelles și la Viena.
Cătălin Predoiu: Este vorba de o decizie politică. Tot ce pot să asigur eu este că Ministerul de Interne, toată echipa de acolo care se ocupă de dosarul JAI, lucrează zilnic pe acest dosar.
Moderator: Mulțumesc foarte mult pentru acest interviu! Sper să mai avem posibilitatea să dialogăm pentru că impactul MAI-ului asupra opiniei publice, asupra populației este imens și vine și o perioadă…
Cătălin Predoiu: Și știu că mai sunt multe lucruri de făcut, adică departe de a spune, Da, le-am rezolvat pe toate!, dar vă spun un lucru cu toată răspunderea și să știți că sunt, în general, cred eu, ponderat și echilibrat, se fac eforturi în Ministerul de Interne, oamenii aceștia chiar muncesc și mi-aș dori să fie recunoscută munca lor. Sigur că de ei depinde în primul rând, dar…
Moderator: E și o problemă de imagine.
Cătălin Predoiu: … dar după alegeri, va depinde mult de Parlament, să se aplece asupra legilor care le organizează și instituțiile, și statutul.
Moderator: Cătălin Predoiu, mulțumesc pentru acest interviu!