(discurs susținut la audierea în Comisiile Parlamentare reunite ale Camerei Deputaților și Senatului, București, Sediul Camerei Deputaților, Sala ”Mihai Viteazul”, 30 octombrie 2019)

Domnilor Președinți de comisii parlamentare, stimați colegi, stimați invitați și reprezentanți ai presei,

Sunt foarte onorat să fiu astăzi în fața dumneavoastră pentru această audiere și vă mulțumesc pentru prezența care mă onorează, de asemenea. Vă mulțumesc cu această ocazie și pentru dezbaterile pe le-am avut de-a lungul anilor în aceste comisii, atât pentru cele în care am fost de acord asupra subiectelor, cât și pentru cele în care am împărtășit opinii diferite.

Dezbaterile parlamentare fără menajamente reprezintă o garanție importantă pentru democrație și un sprijin pentru o decizie executivă transparentă și corectă.

Sunt de părere că aceste audieri sunt nu numai despre programul de guvernare, pe care îl aveți oricum la dispoziție, ci și despre valorile și viziunea pe care miniștrii audiați le au despre domeniul lor de competență.

De aceea, vă rog să îmi permiteți să încep cu câteva chestiuni de principiu.

Doamnelor și domnilor colegi,

De 10 ani, în România, se duce o luptă crâncenă în jurul Justiției. Această luptă a divizat societatea.

Confruntarea din societate cu privire la Justiție a ajuns și în magistratură,  transformându-se pe alocuri în război, când mai rece, când mai cald.

Va propun să ajutăm la pacificarea magistraturii. Dar nu o pace care să aducă o liniște vinovată, sub care să se ascundă nereguli, derapaje sau ”privatizarea politică” a sistemului, ci o pace constructivă și bazată pe adevăr, în care fiecare judecător sau procuror să își exercite menirea de a face dreptate.

Această stare de lucruri este intolerabila. Nu se poate face Justiție în condiții de stare de război în magistratură.

Prin ceea ce face acest Parlament, războiul se poate înteți sau poate înceta.

De aceea, ca prim pas, vă propun să stopăm imediat atacurile la Justiție, prin legi sau declarații politice.

Va propun să ajutăm la pacificarea magistraturii. Dar nu o pace care să aducă o liniște vinovată, sub care să se ascundă nereguli, derapaje sau ”privatizarea politică” a sistemului, ci o pace constructivă și bazată pe adevăr, în care fiecare judecător sau procuror să își exercite menirea de a face dreptate.

Cetățenii vor o justiție care lucrează, nu una blocată în războaie fratricide. Cetățenii plătesc pentru un serviciu public care să le facă dreptate și să îi protejeze, să le garanteze drepturile și să le facă efective.

Inculpații au drepturi și trebuie respectate. Părțile vătămate au drepturi și trebuie respectate. Magistrații trebuie să răspundă pentru calitatea muncii lor. Dar o răspundere care să nu se transforme în presiune, amenințare sau răzbunare arbitrară.

Cetățenii trebuie apărați de Justiție de orice abuzuri ale celorlalte puteri. Cetățenii trebuie apărați de Justiție față de infractori.

Sunt de partea celor care susțin că Justiția trebuie să rămână independentă față de oricine, mai puțin față de legi și Constituție.

Dacă judecătorul nu este liber, niciun om nu este liber.

Cetățenii s-au pronunțat fără echivoc la Referendum: 80% au votat pentru independența Justiției. Iar Ministerul Justiției reprezintă interesele cetățenilor în relație cu sistemul judiciar. De aceea, acțiunea Ministerului Justiției nu poate face abstracție de acest Referendum.

Dacă judecătorul nu este liber, niciun om nu este liber.

Sunt de acord cu cei care susțin că Justiția are drept scop fundamental protecția drepturilor cetățenilor. Nu voi fi de partea celor care se sustrag Justiției sau o atacă pentru a o slăbi, pentru a scăpa de judecata ei. Și nici de partea celor care încearcă să își facă rețele informale în Justiție prin care se manipulează actul de Justiție, din interior sau din afară, din stat sau din afara statului.

Stimați colegi,

Starea de lucruri prezentă din Justiție și din jurul ei produce deservicii nu numai cetățenilor, ci și României, ca țară europeană.

Iată, de 10 ani încercăm fără succes să realizăm și să ridicăm MCV, dar avem în față perspectiva de a rămâne singura țară din UE cu MCV! Aceasta ar fi o catastrofă, ale cărei efecte nici măcar nu le putem realiza în acest moment. Într-o Uniune confruntată cu provocări interne și externe, de la migrație la războaie comerciale, într-o Uniune care își caută echilibrul între comunitarism și suveranism, nu ne putem promova complet  interesele naționale până nu reușim să ridicăm MCV. Și nu e vorba doar de MCV, ci și de ratarea intrării în OECD, motivată de problemele de corupție, de ratarea intrării în Zona Schengen, de ani de zile, motivate de persistența MCV. Să nu ne imaginăm că ne va fi ușor să intrăm în Zona Euro fără să rezolvăm și MCV, chiar dacă formal nu are nicio legătură. Se va găsi, poate, vreun stat care să spună ”nu se poate, aveți MCV”. Iată de ce este important ce se va întâmpla în România cu Justiția!

De 10 ani încercăm fără succes să realizăm și să ridicăm MCV, dar avem în față perspectiva de a rămâne singura țară din UE cu MCV! Aceasta ar fi o catastrofă, ale cărei efecte nici măcar nu le putem realiza în acest moment.

Politica de confruntare cu UE a fost un eșec, cea de respingere politică a MCV, a fost un eșec. Pur și simplu, nu a avut niciun rezultat bun pentru România.

Vă invit să abordăm pragmatic acest subiect, dincolo de părerile uneori divergente asupra lui.

Vă propun să înlocuim politica de confruntare cu UE, cu o politică de cooperare cu UE. O cooperare demnă, inteligentă, bazată pe adevărul complet al realităților din Justiție. O cooperare în care cerem un tratament corect din partea UE și a statelor membre UE. Ne vom căuta și găsi suporteri in UE  pentru a ne sprijini în această cooperare privind MCV. Voi solicita sprijinul europarlamentarilor români pentru a ne susține interesele la Bruxelles pe subiectul MCV. Voi căuta sprijinul dumneavoastră și al CSM, pentru a organiza împreună cu Parlamentul și CSM un dialog constant cu instituțiile europene, care trebuie informate constant si complet asupra progreselor pe care le vom face împreună.

Văd în Comisia UE un partener, îl voi trata corect, voi cere și obține un tratament corect pentru România.

Dar trebuie să fim conștienți că baza acestei cooperării și a ridicării MCV nu poate fi decât repararea daunelor aduse Justiției prin legi și alte derapaje politice sau administrative și îndeplinirea obiectivelor MCV.

Sunt gata să lucrez onest cu Parlamentul, cu CSM, cu asociațiile de magistrați, profesiile juridice și societatea civilă, pentru a găsi împreună formule legale prin care să reparăm aceste daune, să păstrăm ce s-a făcut bine și să consolidăm independența Justiției, să protejăm drepturile omului, să combatem crima organizată, mafiile de tot felul, de la cea care trafică persoane la cele care distrug pădurile și ucid pădurari, să continuăm să combatem corupția la toate nivelurile.

Sunt gata să cooperez și să sprijin CSM să devină performant în realizarea obiectivelor sale, inclusiv a obiectivelor din MCV. Nu voi coopera însă pe linii greșite și nu voi merge pe drumuri pe care le știu înfundate, cum ar fi împărțirea sistemului în ”feude” informale, construite pe criterii de prietenie în ocuparea funcțiilor de conducere în instanțe și parchete. Prietenia e un lucru bun, rar, dar nu mai e bun dacă înlocuiește meritocrația.

Dragi colegi,

E în natura democrației să fim în tabere politice diferite. Dar trebuie să găsim o cale comună pentru marile obiective din Justiție, pentru ideea de Justiție dreaptă pentru cetățeni.

Pentru aceasta, cred că trebuie să găsim și unii, și ceilalți, tăria să recunoaștem ce nu a fost bine în trecut și să găsim soluții bune pentru viitor.

Spre exemplu, eu sunt de acord că se impuneau ajustări în Codurile penale, în acord cu deciziile CCR și ale reglementărilor comunitare în materie, după cum știu și că unele, nu toate, dar unele dintre modificările propuse recent au fost gândite pentru a bloca anchete și în general parchetele.

Un profesor ministru a vorbit public despre ”centre de reflecție” informale care au urmărit acest scop, deci, de la dânsul am aflat.

În aceeași logică a onestității, să recunoaștem ceea ce știm cu toții, unele modificări au slăbit instituții juridice pentru salvarea unui fost lider politic, poate și a altora, după cum sunt și de acord că există o percepție publică puternică în sensul că în aplicarea protocoalelor, atunci când funcționau, s-au încălcat drepturi în unele cazuri particulare. Dar numai Justiția poate stabili în care și de către cine, numai un studiu bazat pe date concrete și cifre oficiale poate stabili dacă a fost vorba de o încălcare sistematică sau acte izolate.

Eu sunt gata să accept că au fost și erori inacceptabile în lupta anticorupție, cum a fost cazul de la Ploiești, dar nu voi ignora succesele reale ale procurorilor anticorupție, pe nedrept huliți în masă de o parte a clasei politice, când, de fapt, orice răspundere pentru greșeală trebuie să fie individuală, iar succesele nu pot fi decât colective.

Doar Justiția trebuie să stabilească de unde și până unde răspunde fiecare și ce are de despăgubit, dar nu voi renunța sau uita să încurajez și să sprijin procurorii profesioniști în munca lor, pe baza legii. Procurorii să își relanseze munca de combatere a crimei organizate și a corupției mai susținut și mai eficient, adică pe baze de probe certe, pe baza legii, cu respectarea drepturilor și garanțiilor procesuale. Asumându-și răspunderi, nu stând la poarta infractorilor din Caracal sau de oriunde.

Sunt gata să accept că unele, nu toate, dar unele dosare de anchetă privind magistrații au stat prea mult deschise fără soluții, dar știu și că Secția specială a luat în colimator exact pe magistrații care au criticat reforma Toader PSD din legislația justiției, știu și că deschiderea de către Secția specială a unui dosar penal ignorând imunitatea diplomatică, e o probă certă de neprofesionalism a procurorului de caz, dar și proba unei gafe instituționale monumentale, după cum cererea degrabă a dosarului ”T” de la DNA și retragerea  unor apeluri în cazuri de corupție cu implicații politice, a fost turnesolul care a indicat vicierea din fașă a acțiunii Secției speciale.

Trebuie să oprim acest balans de la o extremă la alta într-o cumpănă dreaptă, în echilibru.

Vă propun să ne abținem să mai presăm politic sau să lovim Justiția, să nu mai permitem prin vot sau legi sustragerea din fața Justiției, după cum, repararea legislației trebuie să garanteze deopotrivă și independența Justiției, și capacitatea parchetului de a face anchetă, dar și garantarea drepturilor fundamentale, inclusiv ale victimelor infracțiunilor.

Aceasta vor fi principiile pe baza cărora voi aborda agenda ministerului.

Vă asigur de determinarea mea în rezolvarea agendei ministerului, dar și de deschiderea pentru dialog; dialog bazat pe rostirea adevărurilor, echilibru, imparțialitate, dar și fermitate în apărarea principiilor în care cred.

Cred ca așa cum Justiția are într-o mâna o balanța și într-una o sabie, tot așa cred că și un ministru de justiție trebuie să aibă în mâna o balanță pe care să fie o ramură de măslin și în cealaltă o sabie cu care să își apere agenda și principiile. Atât doar că ministrul nu trebuie sa fie legat la ochi. Prin sabie înțelegând, desigur, discursul public și acțiunea ministerială. Sunt gata să le folosesc pe amândouă, de la caz la caz.

Doamnelor și domnilor colegi,

Voi puncta în continuare subiectele pe care le găsesc cele mai importante și urgente, domniile voastre având la dispoziție și programul de guvernare și întrebările suplimentare.

Baza logistică a Justiției

Executivul și Legislativul s-au preocupat în ultimii ani îndeosebi de legi pentru Justiție, mai puțin de logistică.

E timpul să alocăm mai multe resurse logistice pentru Justiție, sistemul penitenciar și de probațiune. Avem prea puțini judecători, grefieri, arhivari, funcționari publici în penitenciar, psihologi și educatori în penitenciare, consilieri de probațiune.

Avem propunere legislativă în Parlament pentru prorogarea intrării în vigoare a schemei de pensionare anticipată a magistraților, se impune completarea ei și cu prorogarea trecerii la complete de 3 în căi de atac, din cauza lipsei de personal. A făcut-o și vechiul Guvern. Susțin această prorogare. Dar trebuie să și completăm schemele de personal.

Există deja programe de reabilitare și extindere a sediilor de instanțe și parchete, după cum există și unele în curs de lansare, cum ar fi ”Cartierul pentru Justiție”. Sunt gata să le continuăm. De asemenea, e crucial să extindem urgent spațiile de detenție în penitenciare. CEDO nu ne va ierta dacă nu o facem și trebuie să stopăm șirul de condamnări a României la CEDO.

Am discutat cu Primul Ministru și Ministrul de Finanțe despre toate acestea și am toate asigurările că va exista sprijinul financiar necesar.

Cadrul legislativ

Susțin oprirea proiectelor reîntoarse de la CCR și regândirea integrată și globală a tuturor intervențiilor legislative. Voi lua inițiativa constituirii unui grup de lucru integrat și incluziv la Ministerul Justiției, minister dotat cu inițiativă legislativă, cu participarea reprezentanților CSM, ai Ministerului Public, asociațiilor de magistrați și societății civile. Vă propun ca grupurile parlamentare să își poată delega reprezentanți observatori permanenți în acest grup de lucru integrat. Ideea ar fi ca atunci când Parlamentul va fi sesizat legislativ, în linii mari, toți actorii instituționali interesați și societatea civilă să împărtășească proiectul de refacere a legilor. În acest fel, vom asigura o largă dezbatere publică prealabilă și vom putea avea un  acord chiar în detalii pe conținutul proiectului, chiar înainte de sesizarea Parlamentului. Proiectul va sta însă pe această masă, pentru forma finală, așa cum au stat la vremea lor și codurile luni de zile în comisiile speciale parlamentare.

Știu că sunt mulți care își doresc o ordonanță de urgență reparatorie, sunt de acord și că o astfel de ordonanță nu ar contraveni spiritul Referendumului, dar ea ar contraveni literei sale și în orice caz, unei aritmetici politice clare în Parlament. Mai binele este dușmanul binelui și îi rog pe cei care insistă pentru ordonanță să înțeleagă acest lucru. Guvernul PNL este cea mai bună soluție politică în acest moment.

În plus, de principiu, trebuie să renunțăm la practica excesivă a ordonanțelor.

Numirile la parchete

Propunerile de numire a procurorilor de rang înalt se vor face în urma unui proces de selecție transparent, robust și bazat pe meritocrație. Îi încurajez pe toți cei care se simt capabili și au experiență să se înscrie în procesul de selecție. Îi asigur că nu există favoriți din start. Selecția va fi obiectivă și imparțială. Garantez acest lucru.

Anticorupția

Susțin combaterea viguroasă a corupției la toate nivelurile. DNA rămâne o instituție cheie pe care o voi sprijini în continuare. Există o stare de descurajare printre procurori. Să renunțe la această abordare. Cât timp respectă procedurile și garanțiile procesuale, nimeni nu le poate reproșa nimic și vor avea susținerea ministerului. Cât timp probele vor fi dincolo de orice dubiu, criticile rămân fără obiect. În același timp, o spun fără echivoc, criteriul apartenenței politice sau calendarul electoral nu trebuie să aibă vreo legătură cu anticorupția. Vă propun să valorizăm mai mult dimensiunea preventivă din Strategia Națională Anticorupție. După cum trebuie să ne concentrăm mai mult pe partea de recuperare a prejudiciului, ANABI, agenția de resort, în cooperare cu Fiscul, ar trebui să treacă la o operaționalizare efectivă, pe baza resurselor ce vor fi alocate.

Crima organizată

Fenomenul grupurilor organizate de infractori, interlopii, mafiile de tot felul, au devenit un risc important în opinia mea, care trebuie să primească un răspuns mai viguros. Voi cere DIICOT să coopereze cu celelalte instituții de aplicare a legii, să elaboreze un răspuns devastator pentru toate grupurile de crimă organizată care parazitează comunitățile. Și să ignore orice protecție ar avea sau ar părea că au.

Profesiile juridice

Justiția fără avocați ar fi precum un automobil fără frâne. Legile trebuie să garanteze rolul de garant al drepturilor pe care îl are avocatul. Avocatul este un senzor independent al realităților juridice. Voi încerca să construiesc împreună cu Uniunea Barourilor și CSM un mecanism permanent de consultări. Voi invita avocații să participe la facerea proiectelor de lege. Simbolic, dar și practic, voi relua și susține ideea ca avocații să aibă un sediu în ”Cartierul pentru Justiție.”

Aceeași deschidere voi avea și pentru notari, executori judecătorești, mediatori, alte profesii care au impact în Justiție.

Trăim deja într-o societate integrată. Efortul pentru Justiție nu poate fi decât integrat.

Opresc această expunere aici, așteptând întrebările dumneavoastră.

Vă mulțumesc!