Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Potrivit unor exigențe parlamentare de dorit, o moțiune simplă ar trebui să aducă o diagnosticare corectă a unei realități, să demonstreze logic de ce, unde și cum a greșit prin acțiune sau omisiune ministrul împotriva căreia este îndreptată, după cum și o soluție fezabilă și un calendar de implementare a acesteia, pentru problemele semnalate.

În alte cuvinte, cu atât mai mult cu cât moțiunea este un instrument de atenționare asupra unor pretinse sau presupuse erori, trebuie la rândul ei să îndeplinească anumite rigori de fond și de ce nu, de stil și formă.

O moțiune care invocă problematici generale sau particulare, fie și reale, inclusiv de ordin istoric, care traversează mai multe guvernări, dar care nu stabilește o legătură de cauzalitate directă și clară între activitatea ministrului și problematica respectivă, cu atât mai mult cu cât ministrul este proaspăt intrat în funcție, nu poate fi considerată o moțiune întemeiată în contra ministrului, indiferent cât de pertinente ar fi subiectele ridicate.

Este și cazul moțiunii de față contra ministrului Miruță.

Textul moțiunii, propune și exhibă, în schimb, o abordare și o stare de spirit trasate de preferința pentru certitudini simpliste în fața unor realități complexe, o disponibilitate de a transforma îndoiala legitimă în suspiciune generală. Pe scurt, moțiunea cultivă emoție fără arhitectură și simplificări care pot fi populare și ușor de prezentat public –  „Marketing”, nu e așa:?! – care transformă patriotismul invocat într-un simplu exercițiu de retorică fără aplicații practice.

Cetățenii merită mai mult decât retorică. Merită rezultate, predictibilitate, respect față de instituții și date tratate cu rigoare — nu statistici decupate „cu penseta”, nu citate fără sursă, nu procese de intenție. O guvernare bună se măsoară prin fapte și standarde, nu prin hiperbole.

Moțiunea pune problema Coaliției de guvernare. Da, formula guvernamentală este complexă, dar este una care, de bine, de rău, ne ține ancorați într-o zonă de valori și construcție instituțională și securitară care a adus cetățenilor români prosperitate neîntreruptă din 2007 încoace, locuri de muncă și numeroase drepturi și împliniri materiale. E o perioadă dificilă, cu atât mai mult e de apreciat și nu de blamat faptul că partidele Coaliției și-au asumat responsabilitatea traversării acestei perioade. Trebuie să recunoașteți și dvs. că este mai simplu în această perioadă să stai în opoziție și să critici permanent, să apeși pe pedala unor sensibilități sociale și să faci practic campanie electorală neîntreruptă speculând împrejurarea că e nevoie de timp până când guvernul va redresa situația, că nu se pot obține rezultate peste noapte. Are și Opoziția responsabilitatea ei în astfel de perioade, respectiv a unei critici pertinente și nu demagogice, a unei preocupări și față de starea de spirit generală a națiunii, nu numai față de acumularea de puncte în sondaje scrijelind cu cuvântul pe rănile oamenilor și apoi arătând cu degetul spre guvern.

România are atu-uri puternice pentru a ieși din acest impas, pentru a-și relua o creștere economică robustă. Echilibrele bugetare vor fi treptat restabilite și vom începe o politică de creștere care trebuie bazată atragerea de investiții mari, strategice, îmbunătățirea regimului juridic consacrat investițiilor, debirocratizare și simplificarea legislației consacrate antreprenorilor români.

Ca să mă refer și la unul din punctele concrete invocate în Moțiune, respectiv cazul Salinei Praid, vă informez că încă din prima clipă, guvernul l-a tratat instituțional și eficient, evitând o catastrofă. Personal am cerut prin mecanisme de asistență europene în situații de urgență aducerea unor experți care au făcut o evaluare a situației, pe baza căreia au fost luate măsuri salutare de protecție civilă și amenajări de infrastructură în zonă, astfel încât să nu fie puse în pericol viețile oamenilor. La fiecare două zile au fost la Praid, în primă fază, oficiali guvernamentali cu rang de ministru sau secretari de stat, atât pe zona de mediu, cât și pe zona economiei și a situațiilor de urgență, coordonând intervențiile și efectivele dislocate în teren, au fost acolo la fiecare două zile timp de săptămâni. Miniștrii Miruță și Buzoianu au continuat acest efort după preluarea mandatelor și până în prezent.

Guvernul României, prin ministrul Economiei Miruță a cerut convocarea AGA Salrom, a dispus demiterea conducerii care a ignorat avertismente tehnice, a sesizat instanța pentru schimbarea consiliului de administrație și a cerut recuperarea prejudiciilor. S-au inițiat acțiuni în justiție pentru recuperarea pierderilor. Nu cuvinte tari, ci proceduri, documente, control intern. Așa arată o reacție corectă a statului.

În dosarul ReArm Europe și al instrumentului SAFE, România participă activ. Guvernul României, prin Ministerul Economiei, împreună cu alte ministre implicate, lucrează pentru a utiliza acest instrument nu numai pentru creșterea capacității de apărare, ci și pentru revigorarea industriei de apărare.

Contractul pentru fabrica de pulberi de la Brașov, cu Rheinmetall, a fost renegociat de Ministerul Economiei cu implicarea directă a ministrului Miruță, cu sprijinul Președinției și al Prim-ministrului. Rezultatul este concret:

  • reducerea taxei de licență de la 8% la 6% (−20%);
  • creșterea chiriei plătite statului de la 6 la 9 milioane euro/an;
  • atragerea a 47 milioane euro finanțare suplimentară din fonduri europene;
  • obligații ferme de producție locală și integrare a firmelor românești.

Valoarea avantajelor pentru stat depășește 93 milioane euro. Nu lozinci, ci clauze. Nu aplomb, ci bilanț.

De asemenea, ați criticat procesul de digitalizare. Spre exemplu, în ce privește — cartea electronică de identitate (CEI) — trecerea de la estimarea de 5 milioane la 3,5 milioane unități nu înseamnă regres, ci o calibrare realistă, care ține cont și de faptul că interesul cetățenilor crește treptat pentru acest instrument. În paranteză vă informez că acest proces a fost o perioadă blocat pentru că unul din furnizorii privați nu a livrat la timp anumite componente de soft.       M-am implicat personal la preluarea mandatului și deblocat acest proces care are acum un ritm foarte bun. Până la 10 octombrie, sunt 717.108 CEI emise și 737.188 cereri înregistrate.

Doamnelor și domnilor,

Apărăm principiul guvernării responsabile și pe oricine își face datoria. Într-o perioadă dificilă, avem nevoie de soluții, nu de spectacol. Avem nevoie de cooperare loială între toate instituțiile statului și decentă între cetățeni și autorități. Subminarea încrederii în sistemul de partide politice și în autorități cu sloganuri scrise într-un limbaj jignitor sau agresiv nu ajută cu nimic țara și națiunea și nu rezolvă nimic.

O Românie puternică nu poate exista fără coeziune și încredere între națiune și stat. Dacă vrem cu toții o Românie puternică și un stat funcțional și puternic, calea subminării încrederii în sistemul politic și instituțiile statului prin jigniri nu este nici democratică, nici productivă.

Dacă vrem o Românie puternică trebuie să învățăm să ne exersăm dezacordurile fără jigniri și fără patimi inutile, care ridică și mai mult tensiunea socială, trebuie să învățăm să spunem, cum spun englezii: „suntem de acord că nu suntem de acord”, o sintagmă care este mai mult decât un joc de cuvinte, este o filosofie care spune că poți fi și în dezacord punctual, dar rămâne într-un acord general: pentru binele comun.

Doamnelor și domnilor,

Guvernarea înseamnă rezultate. Ministrul Economiei, Radu Miruță, s-a dovedit un partener onest, tehnic, implicat în colaborarea interministerială și în parteneriatele europene. Partidul Național Liberal nu apără doar persoane; apără principiul responsabilității și pe oricine își face datoria. Iar opoziției îi spunem limpede: suntem deschiși să discutăm propuneri tehnice concrete pentru soluții serioase.

Moțiunea depusă astăzi nu aduce planuri, nu aduce instrumente, nu aduce calendar. Nu aduce nimic cetățenilor. Guvernul, în schimb, a livrat:

  • contracte renegociate în favoarea statului;
  • profesionalizarea companiilor publice;
  • digitalizare;
  • integrarea României în programele economice europene și ale NATO.

De aceea, Grupul Parlamentar al Partidului Național Liberal nu susține această moțiune. Rămânem însă deschiși unei cooperări loiale între instituțiile statului și unui dialog decent între toți cei care servesc interesul public. Guvernarea nu se face doar de la tribună. Se face la masa de lucru. Iar acolo, PNL va fi mereu prezent.