De Ziua Justiției, urez un călduros „La mulți ani!” Justiției și tuturor celor care o slujesc, direct și indirect, judecători, procurori, grefieri, personal de specialitate juridică, experți tehnici, polițiștilor de penitenciare, polițiștilor judiciari etc.

De regulă, la această zi, inevitabil, se rostesc cuvinte mari despre Justiție, se plănuiesc măsuri ambițioase și se mărturisesc așteptări deosebite.

Dat fiind contextul politic, aleg să fiu mai ponderat în năzuințe. M-aș bucura, cel puțin ca în acest an, să se concretizeze o serie de proiecte pregătite în 2020 pentru noua majoritate de dreapta din 2021 și, astfel, să fie rezolvate o serie de probleme rămase deschise în plan legislativ, dacă nu în graficul proiectat în 2020 cu sistemul judiciar și partenerii europeni, cel puțin pe ultima sută de metri în 2021.

Ar fi salutar să se reia/continue munca pe linia de combatere a clanurilor de interlopi. Strategia de combatere a traficului de persoane lansată anul trecut după o cooperare largă inter-instituțională inițiată și condusă de Ministerul Justiției trebuie continuată cu măsuri legislative concrete indicate în cuprinsul strategiei. E important să se rezolve cazul Arad, dar e și mai important să se înțeleagă de ce avem un caz Arad și este esențial să se ia măsuri sistemice coordonate ca să nu mai apară un caz Arad. Ba chiar, faptul că nu va mai apare nu e neapărat semnul unui succes, stoparea unor noi cazuri Arad ar putea avea în viitor două explicații: fie destructurarea crimei organizate, fie lăsarea ei în voie, nestingherită, inclusiv sub aspectul înțelegerilor pe care le fac între ele grupările, ca să nu se lovească reciproc. De preferat să avem prima ipoteză, destructurarea crimei organizate.

Recuperarea prejudiciilor produse prin infracțiuni presupune continuare strategiei de dezvoltare a ANABI, strategie de asemenea publicată în 2020, care presupune transformarea ei într-o agenție de căutare și identificare a conturilor din off-shore și a bunurilor ascunse în terțe jurisdicții, nu doar dezvoltarea capacității ei de valorificare/vânzare a acestor bunuri, cum văd că se preconizează din alocarea sumei de 13.000.000 euro în PNRR pentru construirea de depozite. Sunt bune depozitele ANABI, dar mai bună ar fi echiparea ANABI cu specialiști în identificarea acestor active off-shore și cooperarea cu terțe agenții pentru recuperarea lor.

În sfârșit, cred că este de asemenea important ca cineva să își asume un dialog cu toate segmentele magistraturii, un leadership care să împace cumva toate taberele din sistem, pentru că magistratura trebuie ajutată să depășească fracturile interne, să înțeleagă că atât timp cât vor exista lupte intestine, nu își vor putea asuma rolul important al construcției unei păci sociale inclusiv prin Justiție. Un corp aflat în stare de confruntare internă nu poate livra pace socială prin dreptate. Un bun început ar fi evitarea oricăror iritări inutile ale corpului magistraților în legătură cu statutul magistratului, inclusiv sub aspectul garanțiilor de independență recunoscute în plan european.

Cred că mai multe pentru Justiție și din partea Justiției în 2021 nu ar fi realist să așteptăm, dată fiind starea de lucruri prezentă.

Dar anii care vin ar trebui să aducă o regândire majoră a arhitecturii și mecanismelor interne în sistemul judiciar, pentru că actualele mecanisme sunt depășite. Simpla repetare a mantrei ”legile justiției – luptă anticorupție – ridicare MCV” nu mai e suficientă.

2022 poate fi anul în care un efort de sistem, un efort al tuturor celor trei puteri în cooperare, poate aduce un nou început în modernizarea Justiției, un plus de eficiență și rigoare în anchete și procese, penale, dar și civile.

Încă odată, „La mulți ani!” Justiției românești.