Sunt onorat să fiu prezent cu ocazia acestui eveniment important, de marcare a unui succes, un succes în construcția primei nave multirol de căutare, salvare și de intervenție la incendiu pe mare, care intră în dotarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență.

După cum deja antevorbitorii au subliniat, oameni calificați, care știu despre ce vorbesc atunci când discută despre asistența în situații de urgență sau în materie de construcții de nave pentru astfel de scopuri, această navă, aflată în stânga mea, în fața dumneavoastră, este o bijuterie tehnică. Are capacitatea de a efectua misiuni, în mod autonom, timp de trei zile, are capacitatea de a interveni la incendii pe mare, de efectuare de misiuni de căutare-salvare, de sprijin a navelor aflate în derivă, de salvare a naufragiaților, de evacuare medicală de urgență. Într-un cuvânt, are capacitatea de a salva vieți, de a veni în slujba și în sprijinul celor care, în situații de urgență, se află în stare de nevoie, au nevoie urgentă de ajutor.

Mă bucur că acest program de echipare a Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și de întărire a capacității noastre de intervenție în situații de urgență continuă cu această navă construită pe bani europeni, în cadrul Programului Operațional Infrastructura Mare, 2016-2020, Proiectul Viziune 2020.

Este prima navă care va intra în dotarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență în materie de căutare, salvare și intervenții pe mare. Ea a costat aproximativ 20,3 milioane euro. Cea de-a doua navă va fi lansată la apă în următoarele două-trei săptămâni. Am văzut-o, am trecut pe lângă ea, e aproape gata, e la fel de frumoasă și de capabilă din punct de vedere tehnic. E un proiect mai elaborat în ceea ce privește cea de a doua nava. Costa 25 de milioane de euro. Are capacitatea, suplimentar, de a acorda asistență medicală de urgență pe puntea navei și de a primi nu mai puțin de 50 de refugiați.

Aceste nave pot interveni, așa cum bine a subliniat și distinsul reprezentant al Damen Group, în Marea Neagră, salvând vieți românești. Dar, la fel de bine, pot interveni și în Marea Mediterană, salvând vieți ale unor cetățeni de altă naționalitate.

Aș sublinia faptul că această capacitate o vom demonstra nu numai în materie de intervenție pe mare, ci ea se unește cu capacitatea noastră de intervenție terestră în situații de urgență. Ieri, am avut ocazia și onoarea de a participa la plecarea în Grecia a unui contingent de pompieri salvatori, prepoziționați în cadrul Mecanismului European de Protecție Civilă, la solicitarea autorităților elene, după ce ani la rând, au demonstrat expertiză și profesionalism, curaj și solidaritate în sprijinul acordat celor afectați de incendii.

Prin urmare, iată că România poate, în acest domeniu, să demonstreze o expertiză de prim rang în lume, să demonstreze echipare logistică de nivel de prim rang și să fie solicitată să vină în ajutor cu această expertiză, prin profesionalismul celor care deservesc aceste dotări logistice, exportând în acest fel nu numai securitate, dar demonstrând lumii tradițiile noastre de solidaritate și profesionalism ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, ale celor care lucrează în acest inspectorat, Departamentului pentru Situații de Urgență, în general, Ministerului Afacerilor Interne.

De aceea sunt de două ori onorat, nu numai că particip la lansarea acestei nave, ci și pentru că sunt parte a unui proces început cu ani de zile în urmă, sprijinit de-a lungul vremii de mai multe guverne, care are ca rezultat, ca finalitate, protecția vieții, valoarea supremă.

Nu aș vrea să închei acest scurt expozeu înainte de a mulțumi tuturor celor care au participat la conceptul navei și evident, la realizarea ei. I-a numit domnul Arafat, pot să o fac și eu – Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, Departamentul pentru Situații de Urgență, colegii medici de la Floreasca ce au participat la conceptualizarea acestui proiect. Nu în ultimul rând, constructorul, Damen Galați, felicitări Damen Galați, și tuturor celor care au sprijinit, într-un fel sau altul, acest proiect, începând cu cei care au lucrat efectiv și care sunt aici, în fața mea, îi văd și acolo, pe chei și în spate, sunt foarte mulți lucrători. Este o demonstrație de capacitate instituțională, de sprijin din partea tuturor autorităților. Vedeți, sunt aici, de față, toți. Nu în căutare de publicitate, ci pur și simplu pentru a marca un moment important. E bine să ne marcăm succesele și să oferim respectul nostru celor care au participat la ele. Este o capacitate de expertiză românească demonstrată și sunt convins că această navă construită să reziste, din câte mi s-a spus, fără limită, în ceea ce privește nivelul de dificultate pe mare în caz de furtună, ceea ce demonstrează o măiestrie din partea constructorilor, dar și din partea celor care au conceptualizat-o. Iată, acest moment vine să încununeze un efort de echipă, pe care doresc să-l salut, doresc să exprim în cel mai sincer mod respectul meu pentru tot ce s-a făcut aici și pentru ce se va face în continuare, dar și pentru cei care vor opera această navă, sunt și ei aici, i-am văzut, și vor salva vieți omenești.

Aceasta este contribuția noastră, a românilor la securitatea regională, la protecția civilă, la salvarea vieților în caz de nevoie.

Felicitări tuturor! Vă mulțumesc, sunt realmente onorat, emoționat și sper să participăm cât mai des la astfel de evenimente. Mulțumesc!

Elemente de context

Data de 30 iunie 2023 este un moment deosebit în istoria pompierilor români –lansarea la apă a primei nave multirol de căutare și salvare pe mare. Evenimentul a avut loc la șantierul naval din Galați și reprezintă o etapă semnificativă în dezvoltarea și consolidarea capacităților de intervenție în domeniul maritim, fiind o dovadă clară a angajamentului nostru față protejarea vieții, indiferent de mediul în care se află.
Nava este dotată cu cele mai moderne tehnologii și echipamente de intervenție, care ne vor permite să răspundem prompt și eficient în situații de urgență pe apă. Acest mijloc de mobilitate navală este capabil să execute misiuni operative continue, fără aprovizionare și realimentare până la trei zile, are capacitatea de preluare de până la 50 de supraviețuitori și este proiectată să opereze în toate anotimpurile, atât în Marea Neagră, cât și Marea Mediterană. Totodată, nava va juca un rol crucial în operațiunile de monitorizare și prevenție a riscurilor pe mare.

TIPURI DE MISIUNI:
asistență medicală și prim ajutor calificat; – – – misiuni de evacuare medicală de urgență MEDEVAC (evacuare medicală);
misiuni de localizare, preluare/salvare a plutelor de salvare, ambarcațiunilor și navelor aflate în derivă, precum și a persoanelor aflate în apă (naufragiate);
transfer personal/răniți/materiale în operațiuni cu elicoptere; posibilitatea de a lansa/recupera UAV (Unmanned Aerial Vehicle);
asistență și intervenții cu scafandri;
localizarea și lichidarea incendiilor izbucnite la bordul navelor, platformelor maritime de extracție și foraj, inclusiv extragerea persoanelor aflate în pericol și stingerea incendiilor apărute ca urmare a aprinderii produselor petroliere deversate accidental
pe suprafața apei;
nava este în măsură să intervină prin sprijinirea forțelor care acționează pe uscat prin operațiuni executate direct asupra incendiului sau prin asigurarea alimentării mașinilor de stingere a incendiilor, iluminatul zonelor afectate, pentru lichidarea
incendiilor izbucnite pe chei, la danele portului, depozite și magazii, rezervoare de produse petroliere sau chimice.
CARACTERISTICI:
capabilă să opereze în toate anotimpurile, în Marea Neagră și Marea Mediterană;
proiectată, echipată şi construită pentru o durată de viaţă de minim 30 de ani;
capabilă să execute misiuni operative continue, fără aprovizionare și realimentare până la trei zile, asigurând condițiile de trai și deservirea tehnicii de la bord;
echipată cu platformă transfer elicopter (Winch-Only) și/sau lansarea/recuperarea a UAV (UnmannedAerialVehicle);
echipată cu sisteme de stingere a incendiilor, inclusiv instalații de autoprotecție;
echipată cu radare, cameră supraveghere (zi – noapte), ambarcațiuni de intervenție rapidă pentru salvare, precum și sistem „rescue star” cu macara;
Lungimea totală a navei este de 51,32 m, iar lățimea totală de 9,41 m.
ACHIZIȚIE/COST:
Proiect: VIZIUNE 2020, Program Operațional Infrastructură Mare (POIM 2014-2020), cod SMIS: 134028;
Cost: 100.507.000,00 lei, inclusiv TVA (aproximativ 20,3 milioane Euro).